גרמניה מגיבה לסנקציות האמריקאית על "נורד סטרים 2": לא מקובל עלינו

נשיא ארה"ב טראמפ צפוי לחתום היום או מחר על הסנקציות על הקמת צינור הגז, וגובר הלחץ על החברה השווייצרית המניחה את תשתית העברת הגז לחדול מיידית מהפרויקט • מרקל: "אנחנו לא מקבלים סוג כזה של צעדים"

קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס, Hannibal Hanschke
קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס, Hannibal Hanschke

קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הגיבה אתמול (ד') לראשונה לסנקציות האמריקאיות המתוכננות נגד צינור הגז "נורד סטרים 2", שאמור להוביל גז טבעי מרוסיה לגרמניה ודרכה לרחבי אירופה; "אני לא רואה דרך אחרת מלבד להבהיר בשיחות שאנחנו לא מקבלים סוג כזה של צעדים (סנקציות)", אמרה מרקל, בהתייחסות ראשונה למה שנראה כחזית נוספת הנפתחת בין ארה"ב לבין גרמניה. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, צפוי לחתום היום (ה') על החוק הכולל את הסנקציות על החברות המעורבות בהנחת תשתית הפרויקט, בשם ההגנה על ביטחונה של אירופה ואי-יצירת תלות ברוסיה.

מרקל גם הבהירה שברלין מתנגדת באופן גורף לסנקציות "אקס-טריטוריאליות" שכאלה מצד ארה"ב. שר רוסי בכיר הוסיף ואמר אתמול כי מדובר בהתערבות אמריקאית אסורה בענייניהן של מדינות אחרות, וכי הפרויקט יימשך למרות הסנקציות המתוכננות. "סנקציות אלה אינן מוסכמות על מוסקבה או על בירות אירופיות, לא על ברלין ולא על פריז", אמר והאשים את ארה"ב בניסיון "להרחיב את השליטה שלה על השוק האירופי". רוסיה טוענת כי הסנקציות נועדו להכריח את אירופה לרכוש גז נוזלי המופק בארה"ב.

כעת מתנהל מרוץ נגד הזמן. למרות שהסנקציות יאומצו על ידי הנשיא האמריקאי היום או מחר, יש פרק זמן של בין 30 ל-60 יום שבהם משרדי הממשלה האמריקאיים צריכים לדווח לרשויות על החברות המעורבות בפרויקט, ולפרסם את רשימת האנשים שצפויים לסנקציות. השאלה אם החברה העיקרית המניחה את הצינורות - חברה שווייצרית בשם Allseas - תוכל להמשיך בעבודה במשך תקופה זו היא קריטית. כרגע נותרו רק כ-250-300 ק"מ של צינורות להנחה, וייתכן כי הדבר אפשרי בתוך כמה חודשים. מנגד, מחוקקים אמריקאים פנו לחברה ואמרו כי אם תמשיך בעבודה אחרי שטראמפ יחתום על הסנקציות - היה תהיה חשופה לסנקציות, גם בדיעבד. "בוודאי יש לכם סעיפים בחוזה המאפשרים הפסקת הפרויקטי במקרה של רגולציה חדשה או סנקציות", כתב הסנאטור טד קרוז מטקסס, המקדם את הסנקציות, לנשיא חברה במכתב שפורסם אתמול בעיתונות הגרמנית.

קרוז, הנחשב למקורב לתעשיית הנפט והגז האמריקאית, דורש מהחברה להפסיק מיד את פעילותה בים הבלטי, בתקווה שהדבר יטרפד או לפחות ידחה משמעותית את הפרויקט. הוא וסנאטורים נוספים מאיימים כי החברה השווייצרית לא תוכל לפעול בעתיד באזורים בשליטת ארה"ב, כמו מפרץ מקסיקו, בו פעלו ספינות שלה בהנחת תשתית להובלת גז על קרקעית הים. אם Allseas אכן תפסיק מיידית, הרוסים והבנקים וחברות האנרגיה האירופיות השותפות לפרויקט, שעלה עד כה עשרה מיליארד אירו, יצטרכו לחפש חברות נוספות המתמחות בתחום מצומצם זה.