האם נתניהו מקדיש ישיבה לקידום העדה האתיופית "כל כמה שבועות"?

ראש הממשלה טען שהוא, אישית, הקדיש הרבה ישיבות לבעיות יוצאי אתיופיה. לא מצאנו ראיות • "המשרוקית של גלובס"

בנימין נתניהו / צילום: חברת החדשות קשת 12
בנימין נתניהו / צילום: חברת החדשות קשת 12

לרגל חג הסיגד, שהתקיים לפני חודש, פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו ברכה ליוצאי אתיופיה. בסרטון שהעלה לטוויטר הוא שיבח את דבקותה ההיסטורית של הקהילה האתיופית ביהדות, וסיפר כיצד הוא - אישית - נלחם בגזענות כלפיה. "אני עצמי עומד בראש ועדת שרים לקידום בני העדה האתיופית ולשילובם בכל תחומי החיים", אמר נתניהו. "אנחנו נפגשים כל כמה שבועות ועושים עבודה ברוכה, עבודה עקבית, שמניבה פירות חשובים".

ראש הממשלה טרוד לאחרונה לא רק בניהול המדינה אלא גם בשלוש מערכות בחירות ובשלושה כתבי אישום. האם הוא באמת יושב בתדירות כזו בראש דיונים על בעיות יוצאי אתיופיה? אחרי בירור שנמשך ימים ארוכים אנחנו נאלצים להסיק שלטענה הזאת אין בסיס.

רקע קצר: הגוף שנתניהו מזכיר, "ועדת השרים לעניין קידום שילובם של אזרחי ישראל ממוצא אתיופי", הוקם ב-2015, וראש הממשלה הוא אכן יושב הראש שלו. חברים בוועדה עוד 12 שרים, והם קיבלו עד היום 30 החלטות.

ניסינו לברר כמה פעמים הוועדה התכנסה ב-2019. פירוט החלטות הוועדה באתר משרד ראש הממשלה מעלה שהאחרונה בהן (מימון לסטודנטים ממוצא אתיופי) התקבלה באוקטובר 2018. אבל אולי היו ישיבות ללא החלטות? כתבנו למשרד ראש הממשלה וביקשנו את לו"ז ישיבות הוועדה השנה, וגם הרמנו טלפון. הבטחנו לחכות כמה ימים לתשובה. ללא הועיל. שאלנו אם אפשר לדבר עם נציג הצוות האחראי ליישום החלטות הוועדה. סורבנו. בסופו של דבר הודיעו שאין מידע להעביר.

כתבנו לדוברו האישי של נתניהו, יונתן אוריך. אוריך הפנה אותנו בחזרה לדוברות המשרד.

פנינו לדרך אחרת. בישיבות הוועדה אמור להשתתף נציג של גוף אחר - היחידה לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים, שהוקמה בעקבות מחאת יוצאי אתיופיה ב-2016. שאלנו במשרדי היחידה למאבק בגזענות אם המנהל הנוכחי, אווקה זאנה, נכח בישיבות כלשהן השנה. נענינו שהוא השתתף רק בישיבה אחת, שנערכה ב-3 ביולי.

ישיבה זו, ביולי, היא הישיבה היחידה שהעלינו בחכתנו אשר נערכה השנה בוועדת השרים לקידום יוצאי אתיופיה. היא זומנה בעקבות המחאה על הריגתו של סלומון טקה, ונתניהו אמנם השתתף בה.

■ בשורה התחתונה: דברי נתניהו לא נכונים. אין ראיות שוועדת השרים בראשותו התכנסה ב-2019 יותר מפעם אחת. ממשרד רה"מ לא נמסרו לנו מועדי ישיבות נוספים. הוועדה לא אישרה השנה שום החלטות.

התנצלות: בנוסח קודם של הבדיקה הזו פרסמנו, עקב אי-הבנה, פרט שאינו נכון. כתבנו שבדיקה ביומנו של זאנה העלתה שהוא לא השתתף בישיבה שהתקיימה ביולי. אולם ביחידה לתיאום המאבק בגזענות ביקשו להבהיר שלא בדקו ביומנו, ולמעשה הוא השתתף בישיבה זו. אף שהפרט הזה אינו משפיע על הציון שניתן לטענה שבדקנו, אנחנו מתנצלים על הטעות.

תחקיר: ארן רונדל