בולטון: איום מיידי מקוריאה הצפונית; טראמפ: נקבל אגרטל יפה

היועץ לשעבר לביטחון לאומי מותח ביקורת על שאננות הבית הלבן נוכח האיום הגרעיני פיונגיאנג • טוען: הצהרות הממשל בסוגיה זו – "רטוריקה ריקה"

ג'ון בולטון / צילום: קווין למארק, רויטרס
ג'ון בולטון / צילום: קווין למארק, רויטרס

ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי לשעבר בבית הלבן, מתח היום (ג') ביקורת חריפה על שאננות ממשל טראמפ נוכח האיום הגרעיני שנשקף מקוריאה הצפונית.

המסר של בולטון, בראיונות לתקשורת ובציוצים: האיום מפיונגיאנג מיידי, בעוד שהבית הלבן יושב בחיבוק ידיים.

"לרוע המזל, הטענה שאנו מפעילים לחץ מרבי (על קוריאה הצפונית) פשוט אינה נכונה", צייץ בולטון. "ארה"ב מכריזה שאין זה קביל שקוריאה הצפונית תפתח נשק גרעיני, אבל בשלב זה הצהרות אלה הן יותר רטוריקה ריקה מתכון מאשר מדיניות של ממש".

במהלך כהונתו בבית הלבן, חלק בולטון על ההתנהלות הפייסנית של דונלד טראמפ כלפי קים ג'ונג און, שליט קוריאה הצפונית. הוא טען, שקים ניצל את פגישותיו עם טראמפ כדי לקנות לעצמו לגיטימציה ושאין כל סיכוי שהוא יסכים לוותר אי-פעם על נכסיה הגרעיניים של ארצו. עמדתו העקבית של בולטון בסוגיה זו היתה אחת מהגורמים להחלטת טראמפ לפטרו.

"האיום שנשקף לכוחות ארה"ב ולבעלות בריתנו (קוריאה הדומית, יפן - ר.ד.) הוא מיידי ונדרשת מדיניות יעילה יותר לפני שקוריאה הצפונית תניח ידה על טכנולוגיה שתאיים על ארה"ב עצמה", אמר בולטון.

ובראיון לאתר החדשות "אקסיוס", שפורסם אתמול אמר בולטון, כי הוא אינו מאמין שהבית הלבן "באמת מתייחס ברצינות" לדרישתו שפיונגיאנג תזנח את פיתוח הנשק הגרעיני, מדיניות שמכוונת את התנהלותה מזה עשרות שנים.

"שלוש שנים מלאו לכהונת טראמפ ואין שום סימן נראה לעין להתקדמות במאמצים להניע את קוריאה הצפונית לקבל החלטה אסטרטגית לשים קץ למאמצים לפתח נשק גרעיני", קבל בולטון.

באחרונה איים קים שהוא מכין לארה"ב "מתנה לחג המולד". טראמפ הגיב היום בגיחוך משועשע. בשיחה עם כתבים במעון הקיט שלו בדרום פלורידה. לדבריו, יכול בהחלט להיות שמדובר במשהו חיובי.

"ייתכן שזו מתנה טובה", אמר נשיא ארה"ב. "ייתכן שהוא שולח לי אגרטל יפהפה במקום עוד ניסוי של טיל".

"כל אחד מכין לי הפתעות; אני מטפל בכל הפתעה כאשר היא מגיעה אלי", הוא אמר.