"אין ריכוז בנזן שאני מוכן שהילדים שלי ינשמו": יום להרצת אסדת לוויתן, משבר חוסר אמון והאשמות הדדיות

לאחר מאבק ממושך, מחר  צפויה להתחיל הרצת אסדת הגז לוויתן, במסגרתה ייפלטו לאוויר במשך שעות בודדות עשרות טונות של חומרים מזהמים ובהם בנזן, בכמות המותרת לפליטה במשך כשנה וחצי בשגרה

הפגנה של תושבי חוף הכרמל נגד אסדת לוויתן / צילום: "שומרי הבית"
הפגנה של תושבי חוף הכרמל נגד אסדת לוויתן / צילום: "שומרי הבית"

לאחר מאבק ממושך, מחר (ג') צפויה להתחיל הרצת אסדת הגז לוויתן, במסגרתה ייפלטו לאוויר במשך שעות בודדות עשרות טונות של חומרים מזהמים ובהם בנזן, בכמות המותרת לפליטה במשך כשנה וחצי בשגרה. לפי נתוני השירות המטאורולוגי, מחר בבוקר ינשבו רוחות דרומיות לכיוון לבנון וסוריה עד השעה 12, אך לאחר מכן יחלו ככל הנראה רוחות דרום מערביות לעבר היבשה. למרות שמדובר בתנאים לא אופטימליים, במשרד להגנת הסביבה מדגישים כי "גם במודל הקיצוני ביותר שחושב, ההשפעה על החוף תהיה מזערית".

התהליך יוצא לדרך רק שבוע לאחר שהמשרד להגנת הסביבה טען שחברת נובל אנרג'י לא עמדה בתנאים הרגולטוריים שהוצבו לה לצורך ביצוע הנישוב, וביטל בשעת לילה מאוחרת את התהליך - שעות ספורות לפני התחלתו - למרות שהוא עצמו אישר את ביצוע הנישוב לפני שהייתה וודאות מוחלטת לגבי היכולת של נובל אנרג'י לעמוד בתנאי היתר הפליטה. נובל אנרג'י מחוייבת לעדכן את הציבור 48 שעות טרם ביצוע הנישוב, לאחר שהיא מקבלת את אישורו של המשרד להגנת הסביבה. כך קרה ביום חמישי האחרון, כאשר המשרד להגנת הסביבה אישר לחברה לבצע את הנישוב לפני שישנה ודאות מוחלטת לגבי עמידתה בתנאי היתר הפליטה שניתן לה. בדומה לשבוע שעבר, נכון לשעה זו, טרם מולאו כל התנאים הנדרשים לשם ביצוע הנישוב, אך במשרד להגנת הסביבה סבורים כי הפערים שנותרו קטנים והוא אכן יתקיים.

הפעלת אסדת לוויתן כשברקע מאבק טעון של ארגוני סביבה מול חברת נובל אנרג'י ומשרדי הממשלה, ולאחר תקופה סוערת במיוחד המסתיימת בחוסר אמון של התושבים ברשויות, האשמות הדדיות ואף תלונות במשטרה. מצד אחד, המשרד להגנת הסביבה טוען כי הוא נוקט במשנה זהירות וכי לא נשקפת כל סכנה לבריאות התושבים, ושהקריאה של עמותת 'שומרי הבית' לאזרחים להתפנות מבתיהם, הינה חסרת אחריות וביסוס. מצד שני, התושבים טוענים כי המשרד להגנת הסביבה נסמך על נתוני הניטור של נובל אנרג'י, ניהל תהליך לא שקוף וכי אין סף בטוח לפליטות בנזן.

המאבק הגיע לכדי כך שביום חמישי האחרון הגישו איגוד ערים שרון כרמל תלונה במשטרה בה הם טוענים כי התבצעה פעילות חבלה מכוונת בתחנת הניטור הקרובה ביותר לחוף, ואילו הבוקר הגישה תושבת האזור, חנה קופרמן, תלונה נגדית בשם התושבים, בה היא טוענת כי תלונת האיגוד הינה תלונת שווא, וכי כעת בזמן כה קריטי - התחנה עודנה מושבתת. בשעות הצהריים, הודיע איגוד הערים כי התקלה תוקנה והתחנה תפעל מחר בעת הנישוב. בנוסף הגישה תלונה במשטרה גם עמותת "שומרי הבית", בגין "מחיקת נתוני ניטור בתחנות הניטור של איגוד ערים שרון-כרמל ושיבוש הצגתם באתר המשרד להגנת הסביבה". את הטענות הללו, דוחה איגוד הערים מכל וכל, ומוסיף כי "האיגוד הינו גוף מקצועי מוסמך וכל טענה אחרת הינה טענה לא מקצועית במקרה הטוב או טענה שנועדה להסית ולהטעות במקרה הפחות טוב".

"אין ריכוז בנזן שאני מוכן שהילדים שלי ינשמו"

היום החלו תושבים רבים לעזוב את ביתם כדי לא להיות באזור האסדה כאשר מתרחש הנישוב, ורבים מהם מתכננים להפגין מחר במרכז תל אביב. בנוסף, היום החלו אזרחים בהפגנות יחיד בתחנות הרכבת. שבעה בתי ספר החליטו לא לקיים מחר לימודים. תושבי האזור מודאגים שהם עלולים למצוא את עצמם באותו המצב בו היו לפני כשבוע; המשרד להגנת הסביבה אישר את הנישוב למרות שלא כל תנאיו מולאו, ברגע האחרון הודיע על ביטול - והתושבים נותרו בחוסר וודאות. זאת כאשר רבים מהם החליטו כי יתפנו מביתם בשעות ההרצה, ולכן הם נותרו בשבוע שעבר במצב שבו הם מוציאים את הילדים מן המסגרות, מודיעים על יום חופש למעסיקיהם, מוצאים מקום ללון בו במרכז ואפילו שוכרים חדר במלון - ובסופו של דבר חוזרים על עקבותיהם וממתינים למועד חדש.

"ביום שני בערב, לפני ביצוע הנישוב, שכרנו חדר במלון דירות בתל אביב", מספר ישי אתר, אב לארבעה ילדים מקיבוץ נחשולים, יזם הייטק בתחום הביומד ומהנדס מכשור רפואי. טרטרו אותנו סתם והיום זה קורה שוב, ומי יודע מתי זה ייגמר. מדובר כאן על שני נישובים בהפרש של שלושה ימים. מחר בבוקר יהיה כאן זיהום אוויר חריג שייגמר אחרי שמונה שעות, ואחרי כמה ימים יבוצע נישוב נוסף. בימים האלו יזקקו את הגז כשאין מערכת לשריפת מזהמים. אנחנו חוששים שיפלט הרבה יותר זיהום ממה שטוענים, ולא מתכוונים להיות פה. כנראה שנקום מאד מוקדם ונצא מכאן, כדי לא להפסיד שוב כסף על לילה בבית מלון. לא נחזור עד אחרי הנישוב השני והילדים יפסידו לימודים. אין ריכוז בנזן שאני מוכן שהילדים שלי ינשמו".

עוד מוסיף אתר כי "זה אסון מבחינתנו - אנחנו לא יכולים לתכנן שום דבר, אנחנו צריכים לדאוג למשפחה שלנו וחיים במצב של מלחמה. אין לנו וודאות, אנחנו צריכים להתפנות מהבית, וזה מורכב כשיש ילדים. יש לי חברת סטארטאפ לנהל וגם היא נמצאת ב'עוטף לוויתן', כך שביום הנישוב אנחנו סוגרים את החברה ומאפשרים לעובדים לעבוד מהבית או לא לעבוד ולהתפנות אם הם גרים כאן. בנו את המפעל הפטרוכימי הכי גדול בישראל ממש ליד הבית שלנו, ויהיו לזה משמעויות בעתיד. אנחנו לא יודעים בכלל אם נמשיך לגור כאן, ויש גם עסקים ששוקלים לא להישאר כאן. זה מפרץ חיפה כפול שתיים מול הבית, לא בשביל זה באנו לכאן. מי שיקבל את הגז הנקי של לוויתן אלו השכנים שלנו, ירדן ומצרים, אנחנו הקורבן של התעשייה הזו".

מאיגוד הערים שרון-כרמל נמסר בתגובה: "ביום חמישי הגיש האיגוד תלונה במשטרה על חבלה במערכת החשמל בתחנת נחשולים לאחר שיד נעלמה חבלה בפעולתה. ייתכן ויש מי שחושש מכך וממהר לפעול על מנת להסית את המשטרה מחקירה זו. היום התקבלה התחייבות מהנהלת קיבוץ נחשולים -אשר התחנה נמצאת בשטחה לפיה יפקחו שאף אדם לא ייגש לתחנה. זאת במקביל לשמירה 24/07 שהציב האיגוד על שלושת תחנות הניטור.

"במכתב שכתבה הנהלת נחשולים ליו"ר האיגוד יעקב אדרי המנכ״ל ניר סהר וראש מועצת חוף הכרמל אסיף אייזק נכתב כי: 'אנו סמוכים ובטוחים שהתחנה מופעלת בהתאם לכללים המקובלים והוראות התקנות', והוסיפו כי, 'אין לנו כל חשש שהוא שתחנת הניטור בנחשולים שונה באופן כלשהו בהפעלתה ובנתונים המופקים ממנה מכל תחנת ניטור אחרת, וכי מטרתו היחידה של איגוד ערים היא שמירה על איכות הסביבה ואיכות חיי התושבים באזורנו'. איגוד ערים שרון כרמל ימשיך לנטר בשקיפות ואמינות ובאופן מקצועי בלבד, בהתאם להחלטת - 18 רשויות מקומיות, בהם מתגוררים כ-700 אלף תושבים".