אחרי 28 שנה, אפל חוזרת לתערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם: כל מה שצפוי ב-CES בלאס וגאס

28 שנים של חרם מגיעות לקיצן: אפל חוזרת ל-CES, שתיערך בשבוע הבא בלאס וגאס בהשתתפות 175 אלף איש • כבר עכשיו ניתן לזהות כמה טרנדים בולטים בתערוכה - מהמשך מלחמת הסטרימינג ועד להתפתחויות בתחום טכנולוגיות הבריאות ופיתוחים בתחום הרכב

רכב עתידני של חברת טויוטה / צילום: shutterstock
רכב עתידני של חברת טויוטה / צילום: shutterstock

תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם, ה-CES, תיפתח ביום שלישי הבא. התערוכה מתקיימת מדי שנה כבר יותר מ-50 שנה, והיא ידועה בהכרזות משמעותיות על מוצרים חדשים מסוגים שונים, ממכשיר הוידיאו הראשון וקונסולת המשחקים Xbox ועד טאבלטים ושבבים חדשים. לצד ההכרזות, התערוכה היא גם הזדמנות טובה ללמוד על הטרנדים הטכנולוגיים המשמעותיים שילוו אותנו ב-2020. עוד לפני פתיחת התערוכה, ניתן לחזות מה יהיו הטרנדים הבולטים והמוצרים המסקרנים. מכשיר תרגום סימולטני, טלוויזיה ללא שוליים ומוצר שמנטר את הבריאות של חתולים הם רק חלק מהמוצרים שצפויים להיחשף בתערוכה השנה.

יותר מ-4,500 חברות יציגו בתערוכה שצפויים להשתתף בה כ-175 אלף מבקרים מ-160 מדינות, בהם משתתפת מפתיעה במיוחד: לראשונה מזה 28 שנים חברת אפל תשתתף ב-CES. החברה עדיין לא מציגה בתערוכה, אלא מדובר בהשתתפות מצומצמת בלבד, כחלק מפאנל בנושא פרטיות בו ישתתפו גם נציגים של פייסבוק, פרוקטר אנד גמבל, ונציגות הסחר האמריקאית. ועדיין, בשנה שעברה אפל יצאה בקמפיין שילוט חוצות שנתלה מחוץ לכניסה לתערוכה, עם הסיסמה "מה שקורה באייפון שלך נשאר באייפון שלך", כעקיצה למשתתפות האחרות. ענקית הטכנולוגיה נמנעת מלהציג את מוצריה ב-CES מאז שחשפה בתחילת שנות ה-90 את ניוטון, עוזר אישי בדמות מחשב כף יד.

משתתפת מסקרנת נוספת היא חברת וואווי הסינית, שנוהגת לחשוף מוצרים משמעותיים בכל שנה במהלך ה-CES. השתתפותה בתערוכה השנה מסקרנת במיוחד, מכיוון שבשנה שעברה הפכה לדרמה מהסרטים: לפי דיווח של "בלומברג", ה-FBI ניהלו מבצע נגד החברה במהלך ה-CES, ולאחר מכן פשטו על מעבדה שלה בסן דייגו. המבצע התקיים כחלק מחקירה אמריקאית נגד החברה שעסקה בגניבת סודות מסחריים ולהפרת חוקים פדרליים לגבי טכנולוגיות עם פוטנציאל לשימוש הגנתי.

החקירה התעוררה מחשד שאנשי וואווי היו מעורבים בניסיון לגנוב טכנולוגיה מחברת מוליכים למחצה אמריקאית, שפיתחה רכיב של יהלום מלאכותי, שיכול לשמש בבניית נשקי לייזר. בשנים האחרונות, החידושים המשמעותיים שראינו מחברות הטכנולוגיה הגדולות היו קשורות לעוזרות קוליות שנכנסו בכל הכוח לבית החכם. הן לא נכנסו אלינו רק הביתה אלא לתוך חיי היומיום, עם עזרה בניהול יומן ומשק בית. השנה צפויות הטכנולוגיות החכמות לחדור ליותר ויותר תחומים מחיינו הפרטיים - ברכבים, בערים, במכשירים הלבישים וכמובן בטלוויזיות.

לא הולכים להיגמל מנטפליקס

בחזית החידושים הטכנולוגיים בולטים במיוחד הטלוויזיות והמסכים. אחרי המסך המתגלגל שהוצג בשנה שעברה, החידוש הגדול ביותר בכל הקשור למסכים השנה צפוי להיות מסך ללא שוליים שסמסונג אמורה לחשוף בתערוכה. לפי דיווחים, הטכנולוגיה עשויה להיכנס לייצור המוני כבר בפברואר 2020, ולהביא ללקוחות טלוויזיות ללא שוליים בגודל 65 אינץ' ומעלה.

כמו בשנה שעברה, גם השנה המסכים יהיו גדולים יותר, חדים יותר ומבריקים יותר, ומסכים 8K וטכנולוגיית מיקרו-LED צפויים לככב בתערוכה. טכנולוגייה המיקרו-LED היא הטכנולוגיה החדשה הראשונה שהוצגה בכל הקשור למסכים מאז ה-OLED ב-2008. במהלך השנה שעברה חשפו אפל, סמסונג, LG ו-TLC הסינית מסכי מיקרו-LED ראשונים ומרשימים: מסכים גדולים שמסוגלים להציג צבעים בהירים יותר מכל מסך אחר. כמו מסכי ה-OLED הקיימים בשוק, מסכי מיקרו-LED מבוססים על נורות קטנות ונפרדות ולא פאנל תאורה אחורי כמו במסכי LED.

מסכים של LG / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 מסכים של LG / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

למרות שמדובר בטכנולוגיה בעלת עיקרון דומה למסכים הנפוצים כיום, היא עדיין מורכבת במיוחד. בשנה שעברה החברות הציגו בעיקר אבות טיפוס, והטכנולוגיה הזו עדיין לא חדרה לשוק באופן רחב. זאת, בשל קושי להגיע לתאורה חזקה מספיק באמצעות נורות LED קטנות, מכיוון שככל שגודלן יורד כך גם עוצמת התאורה שלהן. השנה הצליחו החברות להגיע לפריצות דרך בכל הנוגע ליעילות של נורות ה-LED ולצפיפות שלהן, שיביאו לתערוכה מסכי מיקרו-LED שצפויים להפוך לסטנדרט החדש בשוק. בנוסף, המסכים של השנה צפויים לכלול פיצ'רים של "always on" עבור העוזרות הקוליות.

לצד השיפור הצפוי במסכים, גם התכנים שאפשר לצפות בהם עומדים להשתפר: אחרי השקת שירות הסטרימינג של דיסני, דיסני פלוס, מלחמות הסטרימינג לא נרגעות. לצד דיסני, נטפליקס, אמזון והולו, השנה צפויות הכרזות על שירותי סטרימינג נוספים: בכירים מחברת וורנר מדיה צפויים לדבר ב-CES וככל הנראה לחשוף פרטים נוספים על HBO Max, שירות סטרימינג נוסף שצפוי להיות מושק במאי הקרוב הארה"ב.

גם מייסדי חברת קוויבי (Quibi), חברת סטרימינג מלוס אנג'לס, צפויים לדבר. החברה, שצפויה להשיק השנה שירות סטרימינג של תכנים קצרים המיועדים לצפייה בסמארטפון, מסקרנת מאוד מכיוון שמייסדי החברה שידברו בתערוכה הם מג וויטמן, לשעבר מנכ"לית HP, וג'פרי קצנברג, מפיק סרטים, שהקים ומנהל את חברת DreamWork Animation. בין המשקיעים בחברה נמנים עשרה אולפנים הוליוודיים כמו דיסני, MGM ו-וורנר מדיה. גם נציגה של NBCUniversal צפויה להציג שירות סטרימינג נוסף בשם Peacock, שיושק באפריל.

פחות רכב אוטונומי, יותר רכב מחובר

בכל הקשור לרכבים ב-CES, נשמע פחות את המילים "רכב אוטונומי", ויותר את המילים "רכב מחובר". הכוכבת האמיתית של התחום היא בכלל רשת ה-5G. טויוטה ויונדאי, לצד חברות רכב רבות נוספות, עורכות השנה אירועים לתקשורת בתערוכה. רבים מהם צפויים לכלול הדגמות של קישוריות 5G וכיצד הרשת החדשה תבוא לידי ביטוי בחוויית הרכב המחובר.

רכב עתידני של חברת טויוטה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 רכב עתידני של חברת טויוטה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

קישוריות 5G מאפשרת העברה מהירה יותר של כמויות גדולות של נתונים, והטמעתה ברכבים מחוברים יכולה להיות זרז של מספר התפתחויות: ראשית, מומחים בתחום הרכב האוטונומי מאמינים ששימוש בטכנולוגיות 5G עשוי לקרב את הפיתוח של רכבים ברמת אוטונומיה ארבע וחמש - הרמות הגבוהות ביותר של אוטונומיה. זאת משום שהחיבור המהיר יאפשר עיבוד כמעט מיידי של המידע על הכביש ויביא לצמצום עד ביטול של הפער בזמן התגובה של הרכב למתרחש סביבו. באמצעות הטכנולוגיה הזאת, שאטלים אוטונומיים צפויים להגיע לשימוש רחב בשנתיים הקרובות.

בנוסף, ליישום של רשתות 5G ברכבים צפוי להיות תפקיד משמעותי בכל הקשור לערים חכמות. יצרניות שבבים, רכב ותוכנה בתחום צפויות להכריז על פלטפורמות שיאפשרו לרכבים לא רק לפעול, אלא גם לתקשר עם העולם סביבם. למשל, חיישנים שיוטמעו גם בשילוט וברמזורים ויאפשרו תקשורת בין רכבים, הולכי רגל והרחובות עצמם בערים חכמות. לפי מארגני התערוכה, השנה יהיו 25% יותר מציגים במתחם הערים החכמות מאשר בשנה שעברה.

תצוגה של חברת אינטל / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 תצוגה של חברת אינטל / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ראייה לטווח רחוק וקריאת מחשבות

אחד הטרנדים הגדולים בתחום זה השנה יהיה טרנד הבריאות כשירות - חברות רבות יציעו הרשמה לשירותים מבוססי מינוי דיגיטלי, שיספקו מוצרים כמו קופסאות בגדים, ערכות מזון, מברשות שיניים ואפילו מכשירי כושר חכמים שעוקבים אחרי הדופק של המתאמנים. שירותי סטרימינג לתכני וידיאו יציגו תכנים שיספקו אימוני כושר מותאמים אישית. גם בתחום זה, מספר המציגים יעלה השנה ב-25%, כך לפי המארגנים.

בתחום הבריאות יבלטו גם מכשירים למעקב אחרי בריאותם של קשישים ותינוקות, שיהפכו לכלי מרכזי במהפיכת הבריאות הביתית, במסגרתה יותר ויותר מהטיפולים הרפואיים יינתנו בבית המטופלים. מכשירים לבישים ישמשו בתחום הבריאות גם למעקב אחרי סימפטומים שונים וגם לשיפור היכולות הפיזיות של אנשים. כך למשל, צמיד שפיתחה חברת AerBetic ישמש למעקב אחרי רמות הסוכר בדם וחברת הנוירו-טכנולוגיה נקסטמיינד תציג מכשיר קורא מחשבות שחשפה לאחרונה. המכשיר קורא את התדרים החשמליים הנוצרים במוח וממיר אותם לפקודות. בכך הוא מאפשר לראשונה שליטה בזמן על מכשירים מחוברים באמצעות המחשבה.

מכשיר נוסף שיוצג בתערוכה הוא משקפיים מצוידות במצלמות מתקדמות שישפרו את יכולות הראייה האנושית ויאפשרו לראות רחוק יותר מאי פעם. שימוש דומה במצלמות לשיפור הראייה יופיע גם במתחם הרכב, והחברה האירופית קונטיננטל תציג טכנולוגיה למכוניות "שקופות" - גוף הרכב יורכב ממסכים שמציגים את המתרחש על הכביש, באמצעות מצלמות היקפיות.

משקפי מציאות מדומה של חברת וואווי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 משקפי מציאות מדומה של חברת וואווי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

אחד המכשירים המוזרים בתחום הבריאות יביא את המכשירים המחוברים לראשונה לתחום הוטרינריה: חברת Novandsat הצרפתית פיתחה ארגז חול מחובר לחתולים, שמסוגל לנטר את בריאות החתול בבית. המוצר זכה בפרס החדשנות של התערוכה השנה.