גרמניה: המסעדה המעוטרת ביותר באירופה נשרפה הלילה עד היסוד

שריפה כילתה את חלל אחת המסעדות המעוטרות בעולם – שווארצוואלדשטובה (Schwarzwaldstube) הגרמנית שביער השחור

מסעדת שווארצוואלדשטובה בוערת / צילום: צילום מסך מיוטיוב
מסעדת שווארצוואלדשטובה בוערת / צילום: צילום מסך מיוטיוב

שריפה כילתה את חלל אחת המסעדות המעוטרות בעולם - שווארצוואלדשטובה (Schwarzwaldstube) הגרמנית שביער השחור. השריפה פרצה במטבח המסעדה בסביבות השעה 3 לפנות בוקר בין מוצאי שבת לראשון.

שווארצוואלדשטובה ממוקמת בחלל עץ היסטורי בן 230 שנים שאכלס בעבר מלון משפחתי. בשנות ה-70 הפך המבנה לקומפלקס קולינרי, מהנחשבים באירופה בכלל ובגרמניה בפרט. המבנה כלל גם את קוהלרשטובה, מסעדה שזכתה אף היא בכוכב מישלן השנה ומוקמה בחלל בית מרזח היסטורי מהמאה ה-18.

כוחות הצלת האש של עיירת באיירסברון בה ממוקמת המסעדה נאבקו באש שנצפתה למרחק רב, כפי שדיווחו היום עיתוני גרמניה, עד לכיבויה היום בשעות הצהריים המוקדמות.

המבנה נשרף עד היסוד, והנזק מוערך במיליוני אירו וכולל, מלבד המבנה ההיסטורי, מרתף יינות עם עשרות אלפי בקבוקים. מלון האם של המסעדה, טראובה טונבאך (Traube Tonbach), שעבר עם הקמת המסעדה למבנה סמוך ממול לה, לא נפגע בשריפה, ולא היו נפגעים.

"המסעדה היא בבת-עיני. כמובן שעבורנו זו טרגדיה, אבל הנחמה באסון הזה היא שהיא נמצאת בחלל נפרד מהמלון, בו לא לנים אורחים - ושלא נגרמו אבדות בנפש", אמר הבוקר (א') בעלי המסעדה והמלון, היינר פינקביינר (Heiner Finkbeiner), לעיתון "סודויטשה".

שווארצוואלדשטובה הוקמה מחדש כמסעדת שף לפני קרוב ל-50 שנים על-ידי פינקביינר בן ה-71. היא מוכרת היטב לקהל הישראלי, שמהווה - לדברי מנהלי המלון שרואיינו בשנה שעבר ל"גלובס" - חלק משמעותי מתמהיל האורחים הבינלאומי של המלון והמסעדה. המלון היה מהמקומות היחידים בדרום גרמניה שהורי הבעלים הנוכחיים, שניהלו את המקום אז, סירבו לשים דגל של הרייך בחזית העסק.

במרוצת השנים הפכה המסעדה - שמשלבת אוכל גרמני מסורתי מהיער השחור עם השפעות מחבל אלזס הסמוך - לאחת המעוטרות בעולם, מוקד עלייה גלובלי לפודיז, שמתגאה ב-3 כוכבי מישלן, בדירוג  דרך קבע בטופ 20 של "לה ליסט" - רשימת 1,000 המסעדות הטובות בעולם וכן ברשימת 50 המסעדות הטובות של מדריך סן פלגרינו. עומד בראשה השף הצעיר טורסטן מישל (Torsten Michel), שהחליף אחרי מעל ל-40 שנים את הרלד וולפהארט - השף המוערך ביותר בגרמניה - שפרישתו, בלחץ לא מתון, הפכה לאירוע מסוקר ועתיר אמוציות בעיתוני המדינה. "למרות הכול, צפיתי מחלון ביתי בשריפת המסעדה ברעד", הוא סיפר עיתון "שטוטגרטר צייטונג", הגדול ביער השחור.

באיירסברון, העיר בה ממוקמת שווארצוואלדשטובה, היא היישוב עירוני עם הכי הרבה כוכבי מישלן לנפש - פי 50 יותר מפריז, פי 75 יותר מטוקיו ואותו מספר מסעדות 3 כוכבי מישלן כבלונדון. היא כוללת, מלבד קומפלקס המסעדות של מלון טראובה טונבאך, גם את מסעדת ברייס ההיסטורית (3 כוכבי מישלן) וכן את שלוסברג (שני כוכבים).