ספרד נחלצה מהפלונטר: הוקמה ממשלת מיעוט סוציאל-דמוקרטית

הניצחון התאפשר אחרי שהמפלגה הקטלונית ERC ומפלגה באסקית קטנה נמנעו בהצבעה, בתמורה למו"מ עתידי על אוטונומיה רבה יותר לחבלים אלה בעתיד

פדרו סנצ’ס, מנהיג המפלגה הסוציאל-דמוקרטית וראש ממשלת ספרד / צילום: רוטרס, Heino Kalis
פדרו סנצ’ס, מנהיג המפלגה הסוציאל-דמוקרטית וראש ממשלת ספרד / צילום: רוטרס, Heino Kalis

בעוד ישראל הולכת לסיבוב בחירות שלישי תוך שנה, ספרד הצליחה היום (ג') לפתור את המבוי הסתום הפוליטי בו נמצאה בשמונת החודשים האחרונים. פדרו סנצ'ס, מנהיג המפלגה הסוציאל-דמוקרטית וראש הממשלה המכהן, זכה על חודם של שני קולות בהצבעת אמון שהתקיימה היום בפרלמנט של המדינה, בקואליציה שגיבש עם מפלגת השמאל הפופוליסטית "פודמוס".

הניצחון התאפשר אחרי שהמפלגה הקטלונית ERC ומפלגה באסקית קטנה נמנעו בהצבעה, בתמורה למשא-ומתן עתידי על אוטונומיה רבה יותר לחבלים אלה בעתיד. כמה מפלגות אזוריות קטנות, כמו אלה המייצגות את האיים הקנריים, הצביעו בעד הממשלה. למרות ההסכמים הללו, שהיו ידועים מראש, הייתה ההצבעה צמודה עד הרגע האחרון, והוכרעה בין השאר על ידי חברת פרלמנט מטעם מפלגת "פודמוס" הנאבקת עם מחלת הסרטן, שהגיעה להצביע למרות כאבים קשים. התוצאה הסופית - 167 תומכים בממשלה לעומת 165 מתנגדים. 18 חברי פרלמנט נמנעו.

הממשלה שבראשה יעמוד סנצ'ס תהיה ממשלת מיעוט, שסוגיית עצמאות קטלוניה במיוחד תרחף מעליה כל העת כאיום. היא תהיה זקוקה לתמיכת מפלגות שונות בהתאם לחקיקה שתציע, במודל שאולי עובד בהצלחה בדנמרק, אך עושה את צעדיו הראשונים בספרד. למעשה, זאת הפעם הראשונה שקואליציה כלשהי עומדת בראש ספרד, לאחר שהפוליטיקה בעידן שאחרי פרנקו נשלטה על ידי שתי המפלגות הגדולות - השמרנים (PP) והסוציאל-דמוקרטים (PSOE).

המשבר הכלכלי וצעדי הצנע של השנים האחרונות הביאו לכניסתן לבמה הפוליטית של מפלגות כמו "פודמוס" והליברלים, ופיצלו את קולות הבוחרים. המפלגה האחרונה שנכנסה לפרלמנט, כבר בבחירות הקודמות, היא מפלגת הימין המתנגדת להגירה (ולעצמאות קטלוניה) - "ווקס".

סנצ'ס היה יכול להקים ממשלה בעלת רוב בפרלמנט לפי תוצאות הבחירות הקודמות, שנערכו חצי שנה לפני הבחירות הנוכחיות (שהתקיימו בנובמבר), אולם המשא-ומתן עם "פודמוס" לא הצליח לשאת פירות, למרות חודשים של דיונים. סנצ'ס הימר על בחירות חוזרות, אולם מצא את עצמו במצב קשה הרבה יותר, שבו הוא זקוק לתמיכה או להימנעות של מפלגות קטנות אחרות, בעלות אג'נדה ספציפית - כמו עצמאות קטלוניה או אוטונומיה רבה יותר לחבל הבאסקים. את הברית עם "פודמוס" דווקא כרתו שני הצדדים בתוך ימים בלבד אחרי תוצאות הבחירות האחרונות, מתוך הבנה שהליכה לבחירות נוספות לא תשרת אותם.

לפי הדיווחים בספרד, סנצ'ס יושבע כראש ממשלה כבר מחר וביום שישי הקרוב יציג את ממשלתו החדשה בפני הפרלמנט. במהלך הבחירות הבטיח סנצ'ס לבוחרים למסות באופן כבד יותר מיליונרים וחברות המרוויחות סכומים נכבדים, להגדיל את שכר המינימום וגם להמשיך ולבטל כמה מצעדי הצנע שהתחיל לבטל מאז עלה לשלטון, בהצבעת אי אמון שהפילה את ראש הממשלה השמרני ביוני 2018 בעקבות פרשת שחיתות במפלגה.