קנזס סיטי תובעת יצרנית אקדחים "ברי-השגה" על מכירה לא חוקית של נשק חם

זהו המהלך הראשון של עיר גדולה בארה"ב נגד תעשיית הנשק החם בעשור האחרון

אקדחים / צילום: שאטרסטוק
אקדחים / צילום: שאטרסטוק

עיריית קנזס סיטי במיזורי שבארה"ב הגישה תביעה נגד יצרנית אקדחים וכמה סוחרי נשק והאשימה אותם בהעברה לא חוקית של נשק חם. זהו המהלך הראשון של עיר גדולה בארה"ב נגד תעשיית הנשק החם בעשור האחרון.

"עיר מגישה תביעה נגד תעשיית הנשק לראשונה מזה עשר שנים", אמר ראש עירית קנזס סיטי, קווינטון לוקאס הדמוקרט, במסיבת עיתונאים אתמול (ג'). הוא ציין כי התביעות הקודמות היו נגד יחידים ולא יצרנים.

התביעה מתמקדת בחימנז ארמז (Jimenez Arms) בע"מ, יצרנית אקדחים זולים מהנדרסון, נבאדה, שרוב אקדחיה ניתנים להסתרה בקלות. הסיסמה "יצרנית נשק בר-השגה" חקוקה בלייזר על האקדחים שמופיעים באתר האינטרנט של החברה.

חימנז ארמז לא הגיבה לפניית העיתון לקבל תגובה.

לפי התביעה, חימנז מראז שלחה עשרות אקדחים במחירים סיטונאיים לג'יימס סמיואלס, כבאי לשעבר בקנזס סיטי, שאינו סוחר נשק מורשה, והוא מכר אותם לאנשים אחרים.

התביעה טוענת כי חימנז ארמס ידיעה שסמיואלס אינו סוחר מורשה. צוינו גם עוד כמה סוחרים מקומיים, שמכרו אקדחים שסמיואלס קיבל. לפי התביעה, מ-2013 עד 2018 סמיואלס העביר לפחות 77 כלי נשק, מתוכם 57 אקדחים של חימנז.

נגד סמיואלס הוגשה במיזורי תביעה תביעה פדרלית ב-2018 באשמת הפרת חוקי הנשק הפדרליים, כולל מסחר בנשק חם ללא רישיון. הוא מצוי במעצר פדרלי בליבנסוורת בהמתנה למשפטו. הוא מכחיש את האישומים נגדו ב-2018, מסר פרקליטו ג'ון פייסרנו.

סמיואלס עבד לכאורה עם נתבע נוסף על-ידי העירייה שביצע עבורו רכישות של כלי נשק, איישה בולס, שהודה בהאשמות קודמות שקשורות לעניין וממתין לגזר דינו.

"הנתבעים חימנז ארמס וסוחר הנשק בחרו למכור כלי נשק רבים לאדם שהם ידעו שהוא מעורב בגלוי במסחר לא מורשה בנשק", טוענת התביעה של העירייה.

אחד הנתבעים, הרב בצ'בק מחנות מישן רדי פיירארמז, מסר בתגובה כי הוא לא שמע דבר על התביעה.

"אני לא יודע על מה אתה מדבר", אמר צ'רלס רייס מחנות נשק אחרת, CR Sales Firearms, שגם הוא נתבע בתביעה. "למיטב ידיעתי, לא הייתי מעורב בתביעה על כך".

ב-2006 הגישה עיריית ניו יורק תביעה נגד כמה סוחרי נשק, בעקבות מבצע עוקץ שהתנהל גם מחוץ לגבולות מדינת ניו יורק. התביעה טענה כי כמה סוחרים מכרו כלי נשק תוך הזנחת חובת האחריות שלהם, וכלי הנשק הללו הגיעו לבסוף לעיר ניו יורק ושימשו לירי. כמה סוחרים הגיעו להסדר עם העיר, ואחרים סגרו את העסקים.

התביעה ההיא הייתה חלק ממאמציו של ראש העיר דאז מייקל בלומברג להילחם במכירות נשק לא חוקיות. בלומברג, שמתמודד כעת על מינוי המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, לא הגיב לבקשת תגובה.

התביעה בקנזס סיטי הוגשה גם על-ידי קרן בשם Everytown for Gun Safety Support, שבלומברג מספק לה מימון משמעותי.