פוטין: השלמת צינור הגז "נורד סטרים 2" עשויה להידחות ל-2021

כך הודיע אתמול נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בתום פגישה עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל • מארה"ב נשלחו איומים בחודש שעבר להטיל סנקציות על כל חברה שתסייע להקמת צינור הגז - למרות שיותר מ-93% ממנו כבר הושלמו

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

הסנקציות האמריקאיות שהוטלו ברגע האחרון על פרויקט צינור הגז "נורד סטרים 2" מסתמנות כיעילות. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע אתמול בתום פגישה עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, כי הזרמת הגז בצינור עשויה להתחיל רק ברבעון הראשון של 2021, במקום בחודשים הקרובים. הצינור צפוי להעביר כ-55 מיליארד מטר מעוקב גז רוסי בשנה לגרמניה ומשם לרחבי אירופה, בפרויקט שעלותו כעשרה מיליארד אירו ולו שותפים "גזפרום" ובנקים אירופיים.

האמריקאים איימו בחודש שעבר להטיל סנקציות על כל חברה שתסייע להקמת צינור הגז - למרות שיותר מ-93% ממנו כבר הושלמו - מה שגרם להפסקה מיידית של עבודות הנחת הצינורות, אותן ביצעה חברה שוויצית בשם Allseas. נכון לעכשיו, מקטע קטן של כ-150 ק"מ של צינורות כפולים עדיין לא הושלם, והרוסים נאבקים למצוא חברה או ספינה רוסית שתוכל לבצע את העבודה בים הבלטי. האמריקאים הודיעו כי הנימוק לסנקציות הוא פגיעה בעצמאות האנרגטית של אירופה, וחשש מהגברת כוחה של רוסיה על המשטרים ביבשת.

רוסיה ואירופה, מנגד, גינו את הסנקציות ואמרו כי מדובר בהתערבות אמריקאית בעניינים הפנימיים והכלכליים שלהן. הרוסים גם טענו כי בבסיס הסנקציות עומד רצון אמריקאי למכור גז נוזלי יקר שמופק בארה"ב כתוצאה מ"פראקינג", במקום הגז הטבעי הסיבירי שמציעה רוסיה.

הסנקציות האמריקאיות עומדות ברקע נסיעתה של מרקל אתמול לביקור ראשון במוסקבה מזה חמש שנים. בתום הפגישה אמר פוטין כי הסנקציות האמריקאיות לא יטרפדו את הפרויקט וכי הוא מקווה שהוא יתחיל לפעול "השנה או בתחילת השנה הבאה". זו הפעם הראשונה שבה הרוסים מדברים על 2021 כיעד אפשרי, לאחר שחזרו והבטיחו כי הפרויקט יצא לדרך כמתוכנן בשבועות או בחודשים הקרובים. מרקל הגדירה את הסנקציות "שגויות" ואמרה כי מדובר בפרויקט כלכלי בלבד.

איפה עובר נורד סטרים 2
 איפה עובר נורד סטרים 2