גיל דויטש | פיצ'ר

שני חברים יצאו לדרך (שוב): תמנון העסקים של גיל דויטש ורוני בירם שווה כבר 4 מיליארד שקל

10 שנים לאחר השלמת האקזיט המזהיר באקסלנס, שהותיר בידי צמד הברוקרים לשעבר קרוב למיליארד שקל, חולשים דויטש ובירם על רשת עסקים מסועפת שפיתחו מאז, אשר מתפרסת על פני מגוון עסקים ריאליים ופיננסיים

רוני בירם וגיל דויטש / צילום: רמי זרנגר
רוני בירם וגיל דויטש / צילום: רמי זרנגר

סיפור ההתעשרות האגדי של רוני בירם וגיל דויטש ממכירת בית ההשקעות אקסלנס, אותו ייסדו בשנת 1992, מוכר היטב בשוק ההון המקומי. לפני כ-10 שנים השלים צמד הברוקרים, שנחשבו ליצירתיים, חדשניים ואגרסיביים, את מכירת אקסלנס לידי קבוצת הביטוח הפניקס  של יצחק תשובה ויצאו לדרך חדשה עם כמעט מיליארד שקל בכיס. פחות ידועה היא רשת העסקים שפיתחו השניים מאז, ואשר מתפרסת כיום על פני מגוון עסקים בתחומי האנרגיה המתחדשת, תשתיות, נדל"ן בישראל ובחו"ל, מימון וקרנות השקעה, ומגלגלת מיליארדי שקלים.

מכירת אקסלנס לידי הפניקס הייתה אחד האקזיטים המרשימים שנרשמו בשוק ההון המקומי, וההון האדיר שקיבלו בירם ודויטש בעסקה, בסכום כולל של כ-900 מיליון שקל, איפשר להם להפוך לתמנון של החזקות בתחומים מגוונים. את הפורטפוליו המשותף שלהם בנו השניים בהדרגה, אולם עם השנים הוא כבר מגיע להיקפים מרשימים.

ההשקעה הראשונה שביצעו השניים הייתה דווקא בחברה ציבורית - רכישת השליטה בחברת האנרגיה הירוקה סאנפלאואר  בשנת 2007, שבה הם מחזיקים גם כיום. מאז, הם הוסיפו לה עסקים במגוון תחומים שבהם ראו הזדמנות וזאת כאשר במרבית המקרים, מי שמנהל עבורם את הפעילות הוא גם שותף של השניים באותה פעילות. כל אלה בעזרת גיוסי הון פרטיים גדולים מידי גופים מוסדיים בולטים בישראל וגורמים פרטיים עתירי הון, כמו יבואן הרכב ואיל הנדל"ן ג'ורג' חורש.

ככל הידוע, סכומי ההשקעה בזרועות הפעילות המרכזיות עליהן חולשים דויטש ובירם מצטברים לכ-4 מיליארד שקל, מה שמאפשר לשניים להיות "קשובים", לכל עסקה מעניינת, שבה הם מזהים פוטנציאל. למרות שחלק מהחזקותיהם הן ציבוריות, ולמרבית הפעילויות שלהם נגיעה כזו או אחרת בשוק ההון, דויטש ובירם מקפידים לעבוד "מתחת לרדאר". הם משתדלים להימנע מראיונות, והתפיסה המנחה אותם מתבססת על אמירת חז"ל "אין הברכה מצויה אלא במה שסמוי מן העין".

אנרגיה ירוקה: סאנפלאואר

כאמור, הכניסה לפעילות האנרגיה הירוקה הייתה הרכישה המשמעותית הראשונה שביצעו בירם ודויטש לאחר חתימת ההסכם למכירת אקסלנס. ב-2007 הם רכשו את השליטה בחברת הנדל"ן גילץ, ומיקדו את פעילותה בתחומי האנרגיה הירוקה אגב שינוי שמה לזה הנוכחי.

סאנפלאואר נכנסה לפעילות סולארית בישראל וגם בספרד ובאיטליה. הפעילות הסולארית שמעבר לים, שבחלקה נתקלה במהלך הפעילות בקשיים רגולטוריים, מומשה בהדרגה, ולאחר מכן, במהלך 2018, השלימה סאנפלאואר גם את פרידתה מהפעילות הסולארית שלה בישראל.

כיום סאנפלאואר מתמקדת בפעילות של אנרגיית רוח בפולין, ומחזיקה בחמש חוות רוח ברחבי המדינה בהיקף כולל של כ-50 מגוואט. נוסף לכך, סאנפלאואר עדיין מחזיקה בנדל"ן איכותי - קומפלקס מסחר ומשרדים בצומת רעננה, המושכר עד סוף שנת 2022, בעיקר לחברת אמדוקס.

כיום נסחרת סאנפלאואר בשווי של כ-220 מיליון שקל, אחרי טיפוס של יותר מ-40% שרשמה מנייתה בשנה האחרונה, מה שמשקף להחזקותיהם של בירם ודויטש (23% כל אחד) שווי כולל של כ-100 מיליון שקל. בראיון נדיר שהעניק בירם ל"גלובס" ב-2011 ושהתרכז בפעילותה של סאנפלאואר, אמר כי "התעשייה הזו זה כמו נדל"ן מניב, עם סיכון נמוך יחסית, משום שלא צריך להתבסס על שוכר, והסיכון התפעולי נמוך גם הוא".

תשתיות: קרן קיסטון

קרן ההשקעות קיסטון (Keystone) היא ככל הידוע הפעילות המשמעותית הטרייה ביותר של דויטש ובירם, שהחלה בפעילות בשנת 2019 כקרן להשקעה בתשתיות מניבות. בקיסטון מסבירים, כי "הקרן הוקמה על בסיס החלטת הוועדה לקידום הקמת קרנות נסחרות להשקעה בתשתיות, לעידוד פעילות מימון בתחום התשתיות המוסדי והפרטי", ובהתאם לתכניותיה, היא צפויה להירשם למסחר "בעתיד הקרוב".

בקיסטון מציינים בין היתר, כי הקרן מאפשרת "השקעה סחירה בפרויקטים רווחיים בתחום התשתיות המניבות", כי השקעה בה מאפשרת "פיזור סיכונים מושכל ותמהיל מאוזן", וכן מוסיפים כי היא מתכננת לחלק למשקיעים דיבידנדים בהיקף של 90% מהכנסה החייבת (החל מכניסת החקיקה לתוקף).

בראשה של קיסטון עומד המנכ"ל והשותף נבות בר. במהלך 2019 השלימה הקרן בהצלחה את העסקה המשמעותית הראשונה שלה, עם רכישת החזקותיהן של קבוצת אלון ואפריקה ישראל בחברת המפעיל של כביש 6 וכבישים מרכזיים נוספים בישראל לפי שווי חברה של כחצי מיליארד שקל. ככל הידוע, קיסטון ניצבת בימים אלה לקראת השלמת גיוס של כ-300 מיליון שקל.

ייזום ובניה: קרדן ישראל

הצטרפותם של דויטש ובירם לדבוקת השליטה בחברת קרדן ישראל  היא טרייה יחסית, והסכם השליטה החדש בחברה, הכולל את שניהם, נכנס לתוקף לפני פחות משנה (מרץ 2019), בעקבות השלמת הסדר החוב של יוסף גרינפלד, מבעלי השליטה בקרדן. בירם ודויטש הצטרפו לזרוע המוצלחת בפעילויותיה של קבוצת קרדן, שאת השליטה בה הם חולקים יחד עם גרינפלד ואבי שנור.

לקרדן ישראל  תחום פעילות עיקרי אחד, שכולל את החזקתה בכ-60% ממניות חברת קרדן נדל"ן, העוסקת בייזום, בנייה, מכירה והשכרת מבני מגורים, מסחר ותעשייה. כמו עיקר עמיתותיה לתחום, נהנתה גם היא בשנה החולפת מעליות משמעוות, שהצטברו ליותר מ-70% ומשקפות לה שווי נוכחי של כ-520 מיליון שקל. מניית קרדן ישראל לא נותרה מאחור, וקפצה תוך שנה בכ-80%, בין היתר בתמיכת כניסתם של דויטש ובירם לגרעין השליטה בחברה. היא משקפת כיום לחברה שווי של כ-260 מיליון שקל, ושווי של כ-90 מיליון שקל להחזקותיהם של דויטש ובירם (17% מהמניות כל אחד).

מימון נדל"ן: ברקת

חברת ברקת (BAREKET), שנוסדה בתחילת שנת 2015 ופועלת בתחום מימון נדל"ן, היא ככל הידוע הפעילות הגדולה ביותר בה שותפים כיום דויטש ובירם. ברקת מתמחה בליווי פרויקטים של בנייה והלוואות גישור, וככל הידוע תיק האשראי שלה כיום מצטבר לסכום של כ-1 מיליארד שקל. בתחום זה נהנים דויטש ובירם מפריחת ענף שוק האשראי החוץ בנקאי, שבא לידי ביטוי גם בצמיחת התחום בבורסה, מה שסייע לברקת להפוך לאבן מרכזית בפורטפוליו ההשקעות שלהם.

את חברת ברקת מנהל עדי גזית, אותו מכירים דויטש ובירם עוד מימיהם באקסלנס, ואשר עבד איתם בשנים קודמות גם בחברת סאנפלאואר. מלבד ניהול החברה הוא שותף מייסד בה, עם 50% מההחזקות, כשביתרה מחזיקים דויטש ובירם בחלקים שווים. יו"ר החברה הוא זאב ילינק, לגביו מציינים בברקת כי, הוא "יוצא בנק לאומי עם כ-40 שנות ניסיון בעולם המימון והנדל"ן".

האימפריה של?גיל דויטש ורוני בירם
 האימפריה של?גיל דויטש ורוני בירם

ברקת פועלת בתחום המימון החוץ בנקאי בענף הנדל"ן וכפי שהיא מציינת באתר החברה, היא מעניקה מימון ליווי אשראי לקבוצות רכישה, במתכונת של ליווי סגור, הלוואות גישור הנשענות על בטוחת הקרקע למימון השלמת רכישת הקרקע, וכן מימון התחלת הבנייה בפרויקט עד כניסת מימון ליווי בנייה, וכן מימון ביניים לזמן בינוני כנגד ביטחונות נדל"ן. ככל הידוע, בשנה וחצי האחרונות העניקה ברקת אשראי בהיקף מצרפי המתקרב ל-250 מיליון שקל לארבעה פרויקטים - כל אחד מהם בהיקף של כמה עשרות מיליוני שקלים.

נדל"ן בדנמרק: קבוצת סיני

דבר פעילותה של קבוצת סיני, המתרכזת בנדל"ן מניב בדנמרק, נחשף כבר לפני כשש שנים ב"גלובס", אולם מאז, כפי שכאמור מאפיין את פעילותם של דויטש ובירם, היא כמעט ולא מגיעה לכותרות. כחלק מדפוס הפעולה של הצמד בחברות הפרטיות שלהם, גם במקרה סיני מנהל אותה שותף-מייסד, ארז קרטי, שטרם הצטרפותו לשניים שימש כמנהל פיתוח עסקי בפעילותה של ענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב באירופה. יו"ר קבוצת סיני הוא גיל דויטש.

הקבוצה, ככל הידוע, מתמקדת בהשקעות במרכזים מסחריים שכונתיים, כשבדרך כלל העוגן בהם הוא סניף סופרמרקט, ברחבי דנמרק, וככל הידוע משנת 2010 רכשה יותר מ-25 נכסים, במימון כספי משקיעים פרטיים ומוסדיים, בהיקף מוערך של כ-800 מיליון שקל. בעבר פורסם כי בין המשקיעים בפעילות זו נמנים יבואן טויוטה, ג'ורג' חורש, ובית ההשקעות אלטשולר שחם, עם השקעה של כמה עשרות מיליוני אירו כל אחד.

קרנות השקעה: ברוש ושקד

קרן ברוש פועלת כקרן גידור, ופעילותה מתרכזת רק בשוק הסחיר, בהשקעות במניות ובאג"ח, בחברות ישראליות הנסחרות בארץ ובחו"ל, ובמסגרת זו בשנים האחרונות שמה עלה לא פעם כקרן אקטיביסטית שניהלה מאבקי שליטה, בחברות בהן זיהתה כשלים ניהוליים. המנהל השותף בקרן הוא אמיר אפרתי, ועל פי ההערכות היא מנהלת כיום כ-800 מיליון שקל.

באתר הקרן מספקים לכך הסברים ומציינים כי הקרן, שהוקמה בתחילת שנת 2013, "מתמקדת באג"ח קונצרניות ב-Distress ובמניות במצבים מיוחדים". עוד מוסיפים שם, כי "הקרן מתמקדת במניות של חברות ישראליות שאינן ממצות את הפוטנציאל העסקי שלהן ולכן נסחרות מתחת לשוויין הכלכלי", וכי היא "פועלת באופן אקטיבי לשינוי הסטטוס-קוו על מנת להציף ערך לכלל בעלי המניות".

בברוש מוסיפים, כי "הקרן חותרת לרכוש אחוז החזקה מהותי בחברות המצויות במצבים של ניהול לקוי, ממשל תאגידי חלש, קשיי נזילות או קשיים עסקיים זמניים". זאת כשהצוות מבצע "ניהול פונדמנטאלי מעמיק על מנת להעריך ולקבוע את שווי הנכסים ולנהל באופן אקטיבי את ההחזקות בכדי למקסם את הפוטנציאל הגלום בהן".

קרן השקעות נוספת שבה מעורבים השניים היא שקד פרטנרס, שהחלה לפעול באוגוסט 2016, לאחר שהשלימה גיוס של יותר מ-600 מיליון שקל, מרביתו מגופים מוסדיים בישראל. קרן זו "מתמחה במתן מימון לחברות בסיטואציות בהן נדרש פתרון ממוקד, יצירתי ומיידי, שיסייע בניצול ומיצוי הזדמנויות לטובת הצפת ערך משמעותית".

סוגי המימון שמציעה שקד פרטנרס כוללים מימון של אמצעי שליטה, השקעות וצמיחה, עסקאות נדל"ן ומימון מחדש, ובשקד מוסיפים כי המיקוד בפעילות הוא במתן הלוואות לתקופות של עד שש שנים בסכומים של יותר מ-10 מיליון שקל בעסקה בודדת, כשקהל היעד הוא חברות בסדר גודל בינוני וגדול בתחומי פעילות נרחבים. השותפים המנהלים של שקד הם ענת הולנדר, שכיהנה בתפקידים בכירים בקרנות הפנסיה הוותיקות עמיתים ואורי רובין, שנמנה על מייסדיה והיה בין היתר שותף מייסד בקרן ברוש. 

הדרך לאקזיט באקסלנס: חדר במונטיפיורי וניצחון על הפניקס

הם נפגשו ב-1992 כאשר דויטש (55), דוקטור במתמטיקה ובמדעי המחשב, הגיע לראיון עבודה בחברת הברוקרים צמיחה של מרדכי איינהורן ואהרון מאיר, שבה עבד בירם (59), בעל תואר ראשון בהנדסת מחשבים. לאחר פתיחת שוק האופציות בבורסה בתל-אביב באותה שנה, החליטו שניהם להקים חברה שתתמחה במסחר בתחום זה, בעקבות ניסיונם בתמחור אופציות. 

בטור שפרסמו השניים בעיתון "כלכליסט" בשנת 2009, לאחר מכירת אקסלנס, הם סיפרו כי"בשלב די מוקדם אנחנו מבינים שהיתרון היחיד הוא הרקע שלנו: שנינו באים מעולם מדעי הטבע. שנינו מרגישים בנוח עם מספרים ונוסחאות, ופחות סומכים על אינטואיציות וניסיון. אנחנו מחליטים ללכת על תחום המכשירים הפיננסיים, שבדיוק מתחיל לתפוס תאוצה....אנחנו שוכרים חדר בדירת מגורים ברחוב מונטיפיורי, קומה שלישית ללא מעלית. האמת - אנחנו משוגעים. אין לנו כסף אפילו בשביל שכר דירה. אנחנו חולקים שולחן אחד ומסתדרים עם מה שיש. על מזכירה אין בכלל מה לדבר. מחפשים לקוחות בנרות בתקווה לבנות תזרים בסיסי, וחולמים על היום שבו יהיה לנו הון ונוכל לעשות כסף מכסף".

שנתיים לאחר הקמתה, הונפקה אקסלנס בבורסה בת"א. בשנים הבאות הם הצליחו לצלוח משבר קשה בשוק ההון והמשיכו לצמוח בזכות גידול אורגני וסדרת רכישות שביצעה החברה. בשנת 1996 נסגר מעגל כאשר אקסלנס רכשה את חברת צמיחה שבה עבד בירם, והרחיבה את פעילות ניהול התיקים וקרנות הנאמנות. רכישה משמעותית נוספת ביצעו השניים כאשר קנו את חברת הברוקרים נשואה-זנקס, אשר הביאה להתרחבות הפעילות של ניהול ההשקעות והברוקראז'.

מלבד אסטרטגיית הרכישות של החברה, בירם ודויטש הכניסו לא מעט חדשנות לשוק ההון. הם הנפיקו את הסטרקצ'ר (אג"ח מובנה) הראשון, מה שהיה אז מוצר חדשני. כמו כן, הם פיתחו באופן מאסיבי את ענף תעודות הסל (חברת קסם - הגדולה בענף) ולא מעט מהפופולריות של מוצר זה נרשמת לזכותם. בנוסף, הייתה אקסלנס תחת השניים שותפה להקמת קרן הריט הראשונה להשקעות בנדל"ן, קרן ריט 1, שהונפקה בבורסה המקומית. 

חממת הרעיונות, המכירה והסכסוך

בזמנו אמר בירם ל"גלובס" כי "אקסלנס היא חממה של רעיונות, אבל אי אפשר לדעת מראש אם רעיון יצליח. כך לדוגמה, לא היינו בטוחים בהתחלה שתעודות הסל יהיו להיט. כשמנסים רעיונות חדשניים, צריך לקחת בחשבון שמותר ואפשר להפסיד, ולכן יש להשקיע בהיקפים נמוכים שתוכל לעמוד בהם, אם תיכשל".

הגם שהפכו את אקסלנס בתוך פחות משני עשורים לאחד משלושת בתי ההשקעות המובילים בישראל, תהליך מכירתו להפניקס הסתיים בפשרה לאחר סכסוך בן מספר חודשים, במסגרתו הגיעו הצדדים עד לביהמ"ש תוך החלפת האשמות חריפות, לאחר שהפניקס פעלה להפחית את תג המחיר של אקסלנס. 

השלב הראשון של העסקה, שנחתם בסוף 2005, היה פשוט, ובהתאם לו מכרו השניים כ-16% ממניות אקסלנס לידי קבוצת הביטוח של תשובה תמורת כ-125 מיליון שקל. יחד עם רכישת חלקו של בנק מזרחי-טפחות בבית ההשקעות, הגיע חלקה של הפניקס באקסלנס באותה עת ל-41%.

ההסכם עליו חתמו צמד השותפים מול הפניקס כלל גם אופציה לחברת הפניקס לרכישת יתרת החזקותיהם של דויטש ובירם, ואופציה נגדית של השניים למכירת מניותיהם. בתחילת שנת 2009 הודיעו השניים על הפעלת האופציה, והמנגנון שנקבע בהסכם שיקף אז לאקסלנס שווי של 1.7 מיליארד שקל - פי 4 משוויה בבורסה באותה עת. אלא שבעוד החתימה על ההסכם המקורי נעשתה בשנות הגאות העליזות בבורסה, החלטתם של בירם ודויטש על מימוש האופציה התקבלה לאחר הקריסה הגדולה של שוקי העולם, בעקבות משבר הסאב-פריים שפרץ בארה"ב, שכיווץ את שווי כלל הנכסים.

בשלב ההוא, בהפניקס קיוו להפחית את תג המחיר, מה שעורר את חילוקי הדעות, שהפכו, כאמור, לסכסוך חריף שהסתיים בהסכם פשרה. הסכם זה, שהיווה ניצחון גדול לדויטש ובירם, קבע שווי מקסימלי של כ-1.8 מיליארד שקל לאקסלנס ופרס את התמורה לחמישה תשלומים לאורך כמה שנים, כך שבסופו של דבר קיבלו השניים עבור חלקם בבית ההשקעות כ-900 מיליון שקל.