מה היה לאבי טיומקין להגיד לאחר שזומן לרשות ני"ע

יועץ קרנות הגידור אבי טיומקין הוזמן באחרונה לביקור ברשות לניירות ערך, כדי להעביר סקירת מאקרו כחלק מתוכנית ההרצאות של מחלקת תאגידים

אבי טיומקין / צילום: תמר מצפי
אבי טיומקין / צילום: תמר מצפי

יועץ קרנות הגידור אבי טיומקין, הוזמן באחרונה לביקור ברשות לניירות ערך, כדי להעביר סקירת מאקרו כחלק מתוכנית ההרצאות של מחלקת תאגידים, בנושאי שוק ההון, רגולציה וכלכלה. המסקנה העיקרית שעלתה מהסקירה, היא שלא ניתן לבטוח בשום מידע רשמי. כדוגמה נתן טיומקין את "התמ"ג של סין או אפילו של יפן, שהבנק המרכזי שלה אף התלונן על הנושא בפני הממשלה". 

לדברי טיומקין, "העולם שונה לחלוטין ואף הפוך ממה שלימדו אותנו. המגזר הפרטי הוא הבעיה, ועתה הממשלה היא הפתרון. האמונה שהמגזר הפרטי יודע יותר טוב נופצה בידי חברת טבע".

עוד הוסיף טיומקין כי "ממשלות חייבות לאמץ מדיניות עם גירעון תקציבי גובר (הדבר הטוב ביותר שהאוצר עשה בשנה שעברה), אם הממשלה הבאה תנסה לקצץ בגירעון, יתחולל מיתון בישראל, וזה יקרה בקרוב מאוד".

טיומקין ציין כי "שוק המניות בארה"ב סובב סביב רכישות עצמיות של חברות שקונות את המניות שלהן עצמן".

בהתייחס להתנהלות בנק ישראל אמר טיומקין, כי "בנק ישראל המנהל את רזרבות המט"ח של ישראל, הפסיד כ-25-30 מיליארד דולר בגלל שהשקיע בעיקר בחוב אירו/דולר בריבית אפסית עד שלילית ולא בהשקעה הסולידית ביותר - אג"ח ממשלת ארה"ב. שלא לדבר על העובדה שבניגוד לרוב הבנקים המרכזיים בעולם עד לאחרונה השקעתו בזהב הייתה אפס". לדבריו, "ביצועים כאלה היו מובילים כל מנהל לחפש עבודה אחרת".

בהתייחסו לבחירות לנשיאות ארה"ב, טען טיומקין כי הוא משוכנע שדונלד טראמפ עומד להפסיד בבחירות, וכי סביר להניח שג'ו ביידן - אם ייבחר כמועמד המפלגה הדמוקרטית - יהיה הנשיא הבא של ארה"ב.