הממשל האמריקאי מעבה את החקירה הפדרלית נגד גוגל

במרכז החקירה עומד החשד כי גוגל ניצלה את מעמדה החזק בשוק הפרסום המקוון כדי להחניק את התחרות • כמה תובעים כלליים של מדינות בארה"ב ייפגשו השבוע עם פרקליטים במשרד המשפטים הפדרלי כדי לחלוק מידע, במהלך שיכול לאחד את החקירות

מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי / צילום: רויטרס
מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי / צילום: רויטרס

כמה תובעים כלליים של מדינות בארה"ב ייפגשו השבוע עם פרקליטים במשרד המשפטים הפדרלי כדי לחלוק מידע על החקירות של גוגל מקבוצת אלפאבית, במהלך שיכול לאחד את שתי החקירות, לפי מקורות יודעי דבר.

הפגישה היא במסגרת דו-שיח תקופתי שיכול להתרחב לשיתוף-פעולה פורמלי יותר כאשר החקירות נמשכות, מסרו המקורות. עד כה, שתי החקירות התנהלו בנפרד.

לפחות שבעה פרקליטים של המדינות (states) בארה"ב שחוקרות את גוגל הוזמנו למפגש המשותף, מסר אחד המקורות. הקבוצה הזו, שמרכיבה את הוועדה שחוקרת את גוגל מטעם המדינות, היא בראשות קן פקסטון, התובע הכללי של טקסס.

החקירות של המדינות ושל הממשל הפדרלי העניקו מיקוד ניכר למעמדה החזק של גוגל בשוק הרווחי של פרסום מקוון. המעמד הדומיננטי של גוגל בחיפושי אינטרנט וההתנהגות האנטי-תחרותית לכאורה של גוגל במערכת ההפעלה הניידת אנדרואיד שלה ריכזו גם הם תשומת-לב, לפי מקורות אחרים.

המפגש המתוכנן צפוי לכלול דיונים בנושאים הללו, בהיקף החקירות ובחלוקת העבודה הטובה ביותר בין הצדדים בהמשך החקירה.

גוגל לא הגיבה לפניות אליה בנושא זה. אחרי שהתובעים ממדינות ארה"ב השיקו את החקירה שלהם בשנה שעברה, סגן הנשיא הבכיר של גוגל, קנט ווקר, אמר כי החברה תשתף פעולה ותשמח "להראות איך אנחנו משקיעים בחדשנות, מספקים שירותים שאנשים רוצים, ועוסקים בתחרות בריאה והוגנת".

גוגל נמנית עם קומץ חברות טק גדולות שנבדקות על-ידי הממשל בארה"ב על רקע חששות הגוברים שהן מנצלות את מעמדן דומיננטי כדי להחניק תחרות.

מלב החקירות של משרד המשפטים והמדינות בארה"ב, ועדת הסחר הפדרלית בודקת נהלים מסוימים של פייסבוק, כולל אם היא קנתה את החברות אינסטגרם ו-וואטסאפ כדי למנוע תחרות שלהן. בבית הנבחרים בודקת הוועדה המשפטית את פייסבוק, גוגל, אפל ואמזון בחשד להתנהגות לא תחרותית.

כל החברות הללו הודיעו כי הן משתפות פעולה עם החקירות.

גופי הגבלים עסקיים במדינות מתאמים במקרים רבים את בדיקותיהם עם העמיתים הפדרליים שלהם, למשל בחקירת מיקרוסופט בסוף שנות ה-90, שבוצעה על-ידי משרד המשפטים ותובעים כלליים מ-21 ממדינות ארה"ב.

הפעם, רוב התובעים הכלליים של המדינות הצטרפו רשמית לחקירה ברמה המדינתית של התנהלות אנטי-תחרותית לכאורה של גוגל.

גודל הקואליציה הזו של התובעים משקף את "חשיבות הנושאים האלה בעיני הציבור בארה"ב, בלי קשר למיקום או השקפה פוליטית", אמר התובע הכללי האמריקאי וויליאם בר בנאום בכנס התובעים הציבורים בוושינגטון בחודש שעבר.

בר הוסיף כי "פלטפורמות מקוונות רבות הן לא רק גדולות, אלא גם מציעות מגוון רחב של מוצרים ושירותים. גופי ההגבלים העסקיים צריכים, לכן, לאמץ גישה רחבה דומה של ההיצע בפלטפורמות הלו, ושל היחסים בין שווקים, מוצרים והתנהלות עסקית שונים".

גם משרד המשפטים וגם המדינות מעבים את הצוותים המשפטיים שלהם. כמה פרקליטים מדינתיים אמרו בעבר כי הם זקוקים לשיתוף-פעולה הדוק יותר עם משרד המשפטים כדי להתמודד בהצלחה עם גוגל.

למרות התמיכה הדו-מפלגתית הרחבה בחקירה נגד גוגל בין התובעים הכלליים, יש כמה מתחים מפלגתיים מתחת לפני השטח.

התובעים הדמוקרטים מתנגשים לעתים תכופות על ממשל טראמפ, והם ערערו בעשרות מקרים בבתי משפט על החלטות שלו. הפערים המפלגתיים הללו חלחלו גם לבדיקות הגבלים עסקיים. דוגמה המובהקת לכך הייתה המיזוג שהוצע בין רשתות הסלולר טי-מובייל ארה"ב וספירנט. משרד המשפטים הפדרלי אישר את העסקה הזו, אך קבוצת תובעים מ-13 מדינות בשליטה דמוקרטית (בתוספת העיר וושינגטון) הגישו תביעה לחסום את המיזוג.

שיתוף-הפעולה ירד עד כדי כך שהתובעים המדינתיים לא הודיעו למשרד המשפטים מראש על התביעה הזו שהם הגישו ביוני. הקרע צר רגשות שליליים בשני הצדדים, לפי יודעי דבר.

ייתכן כי מתחים מפלגתיים יצוצו שוב גם בחקירת גוגל. בכל הנוגע לחברות טק גדולות, לכמה דמוקרטים יש ספיקות אם משל טראמפ מסוגל לפעול בצורה נמרצת מפסיק כדי לרסן ניצול לרעה לכאורה של כוח שוק.

מה שליבה את הסנטימנט הזה היה תוצאות החקירה הפדרלית האחרונה של פייסבוק ויוטיוב של גוגל. חברי ועדת הסחר הפדרלית נחלקו בדעותיהם לפי השייכות המפלגתית אם האמצעים שעליהם הוחלט היו חזקים מספיק. הרפובליקנים תיארו את ההסדרים עם שתי החברות הלו כהיסטוריים, ואילו הדמוקרטים הגדירו אותם כחלשים.