מה פגע בשווקים? "העניין הכי מטריד בסיפור של הווירוס הוא שאנחנו לא יודעים עליו כלום"

הבהלה שככה? לאחר יומיים של ירידות חדות, הבורסה עברה בשעות הצהריים לנטייה חיובית • רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי: "אנחנו אחרי 2019 שהסתיימה בצורה חיובית מאוד, ו-2020 שנפתחה במגמה דומה, כך שווירוס הקורונה הוא גם תירוץ טוב למימוש"

נוסעת ברכבת התחתית בביג'ינג / צילום: Aly Song, רויטרס
נוסעת ברכבת התחתית בביג'ינג / צילום: Aly Song, רויטרס

רק לפני שבוע הגיעה הבורסה בתל אביב לרמת שיא חדשה, בתמיכת המגמה החיובית המאפיינת את שוקי העולם כבר תקופה ארוכה. לאחר שאת 2019 סיכמו המדדים המובילים בשוק ההון המקומי כאחת השנים המוצלחות מבחינת התשואות שהניבה למשקיעים, תחילתה של השנה הנוכחית הצביעה על המשך הכיוון החיובי.

אלא שהחששות הגוברים מהשלכות שליליות אפשריות של התפשטות וירוס הקורונה המסתורי שהתגלה בסין, שינו באופן חד את הסנטימנט בשוקי ההון בעולם, והובילו לירידות חדות שלא פסחו על הבורסה המקומית, שתוך יומיים איבדה כ-2.5%.

היום התנהל המסחר - נכון לשעות הצהריים - עם שינויים קלים במדדים המובילים ואף עליות קלות, וזאת בעיקר בהמתנה לקריאת כיוון מהשוק האמריקאי, ובתקווה לחדשות בגזרת הווירוס שיסייעו לנסות להבין עד כמה דרמטית עלולה להיות השפעתו על הכלכלה הגלובלית.

מדד הטכנולוגיה עדיין חיובי מאוד ב-2020

בסיכום ביניים מתחילת השבוע בולטים לשלילה מדדי הנפט והגז והטכנולוגיה, שאיבדו כ-4.5%-5%, לצד ירידות של כ-3.5%-4% במדדי ת"א 90, ביטוח ונדל"ן. ירידות אלה קיזזו את מרבית העליות שהציגו המדדים מתחילת השנה, כך שהתשואה בת"א 35 ו-125 מתחילת השנה מסתכמת בכ-1%, הירידות במדד נפט וגז מצטברות ל-11% ובמדד הביטוח מתקרבות ל-5%, כשמנגד בולט מדד הטכנולוגיה עם עלייה של כ-8% מתחילתה של 2020.

בגזרת החוב, שלושת מדדי האג"ח הקונצרניים הבולטים נחלשו מתחילת השבוע כמעט ב-0.5% ואילו באפיק הממשלתי נרשמה מגמה מעורבת. היום המסחר באג"ח הקונצרניות התאפיין במגמה שלילית מתונה, וכיוון דומה נרשם גם באפיק החוב הממשלתי. החוזים העתידיים על המדדים המובילים בארה"ב הצביעו על כיוון חיובי לקראת פתיחת המסחר שם, אחרי יומיים של ירידות חדות, שהצטברו לכ-2%-3%.

אנליסטים בחו"ל מעריכים כי לכל הפחות, השפעות התפרצות הווירוס יבואו לידי ביטוי שלילי על פעילות הכלכלה הסינית, מה שעלול להקשות על יצירת מומנטום חיובי חדש בשווקים ולהגביר את התנודתיות. אמנם בשלב הנוכחי ההערכות בשוק, גם בישראל, כי השפעות השלכותיו של התפשטות הווירוס בעולם יהיו מוגבלות בהיקפן, אולם מנגד הפעילים מתקשים להעריך את משך והיקף ההשפעה הפוטנציאלי.

דודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, אמר היום כי "בשלב הנוכחי התגובה בשווקים היא לא דרמטית, אלא סבירה, במיוחד משום שהבורסות נמצאות אחרי כמה חודשים של עליות רצופות". לדבריו, "העניין הכי מטריד בסיפור של הווירוס הוא שאנחנו לא יודעים עליו כלום. אבל השווקים עובדים בהתאם למצב הכלכלה, ואם הפעילות הכלכלית לא תיפגע, אז השווקים לא ייפגעו. אבל במקרה בו התפשטות הווירוס תוביל להאטה בכלכלה ותגרום להפתעות, נראה את ההשפעות לכך בהמשך".

במבט קדימה הוסיף רזניק כי "סביר להניח שבימים הקרובים נראה מסחר עצבני ותנודתי, וככל שנקבל יותר מידע בנושא הווירוס ונראה מה ההשפעות האפשריות שלו, כך יושפע הטון בשווקים".

רזניק הדגיש כי "מלבד הווירוס מתרחשים אירועים משמעותיים נוספים, ומחר השווקים יהיו קשורים להודעת הריבית בארה"ב, ולמסרים שיגיעו ממנה. אנחנו גם בתחילת עונת הדוחות הכספיים של החברות בארה"ב, שעד עכשיו הם בסך הכול טובים, כך שיש למשקיעים עוד נושאים לעקוב אחריהם.

בשורה התחתונה רזניק ציין כי "אנחנו נמצאים בעולם של ריביות נמוכות, תשואות אג"ח שלא מהוות אלטרנטיבה וללא איום מצד האינפלציה, ובעולם כזה שוק המניות עדיין נראה אטרקטיבי".

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, הוסיף בעניין ההשפעות האפשריות של וירוס הקורונה, כי "תמיד יש סיכוי שאנחנו עומדים בפני משהו שלא הכרנו, וזו הסיבה שהשווקים מתנהלים כפי שהם. לשווקים נכנס גורם שאינו כלכלי נטו, ועם פוטנציאל לנזק גדול, הגם שהיו מקרים דומים בעבר שהסתכמו בנזק מוגבל ולא מעבר לכך. צריך לזכור שאנחנו אחרי 2019 שהסתיימה בצורה חיובית מאוד, ו-2020 שנפתחה במגמה דומה, כך שזה גם תירוץ טוב למימוש".

במבט קדימה גוזלן סבור כי "עד שלא נראה התייצבות בקצב הגידול ומספר הנדבקים, השווקים ימשיכו להיות תחת לחץ, בשל החשש לאפקט חזק מהשפעות הווירוס. בנקודה בה ייראה שמושגת התייצבות בהתפשטות הווירוס, השווקים יחזרו מהר מאוד להתנהלות החיוביות שלהם".

לדבריו, "לפי הדיווחים בתקשורת, סין נראית כרגע די משותקת, ואם המצב יימשך ככה, והמצב לא ישתנה תוך חודש-חודשיים, תהיה לכך השפעה בהמשך".

עוד הוסיף גוזלן כי "באופן מנוגד למה שמתרחש כרגע בשווקים, לפני התפרצות הווירוס השווקים הראו סימני שיפור, עם הבשלת הסכם הסחר בין ארה"ב לבין סין ונתוני התעשייה בגרמניה. אבל השפעות הווירוס יכולות לדחות את השיפור הזה".