"כסף מזוהם" יקבור את מורשת כחלון? באגף התקציבים שוקלים להחזיר את ההימורים לספורט

בכירים באוצר מריחים את סוף כהונתו של כחלון, שהכריז מלחמה על הימורי הספורט החוקיים והביא לצמצומם • כעת כשהגירעון תופח והשר עם רגל בחוץ, הם מקדמים הימורים נוספים, ביניהם גם הימור בזמן אמת על משחקים

שאול מרידור / צילום: יוסי זמיר, גלובס
שאול מרידור / צילום: יוסי זמיר, גלובס

שוק ההימורים החוקיים בישראל נראה אחרת מאז נכנס לתפקידו שר האוצר משה כחלון ב-2015. "כסף מזוהם" ו"כסף שמפרק משפחות", הם רק חלק מהכינויים שבהם השתמש כחלון כלפי כספי ההימורים, כשהוביל רפורמה מקיפה בתחום.

במסגרת הרפורמה, ניתק כחלון באמצעות חקיקה את הקשר בין כספי ההימורים לתקציב הספורט, ובמקביל צמצם את שוק הימורי הספורט - בין היתר על ידי סגירת ענף מרוצי הסוסים שבאותה עת ייצר מחזור שנתי של יותר מחצי מיליארד שקל.

כחלון שלא ירוץ בבחירות הקרובות עדיין מכהן בתפקיד, אבל זה לא מונע מגורמים בכירים באוצר לנהל כבר תקופה ממושכת פגישות עבודה עם מנהלים בספורט הישראלי, שבמסגרתן לוטשים אנשי האוצר עיניים חזרה לשוק הימורי הספורט. לאור הגירעון התקציבי, מחפשים באוצר מקורות הכנסה חדשים לקופה הריקה, ועם העזיבה הצפויה של כחלון גם כספי ההימורים "המזוהמים" חוזרים להיות מטרה לגיטימית.

לאחרונה קיימו אנשי אגף התקציבים באוצר פגישה עם ראשי מינהלת הליגה בכדורגל. בפגישה הציגו אנשי המינהלת תוכנית לפתיחת שוק ההימורים בישראל ל"לייב בטינג" - הימורים תוך כדי משחק.

בין היתר, שותף למהלך ראש אגף התקציבים באוצר, שאול מרידור, כאשר בצד של אנשי הכדורגל מוביל את המהלך יו"ר המינהלת ארז כלפון. המטרה של הצדדים היא להכניס את ה"לייב בטינג" לחוק ההסדרים הקרוב. המגעים בין אגף התקציבים למינהלת נמשכים באופן רציף מאז אותה פגישה במטרה לקדם את המהלך ולהניחו בפני הממשלה הבאה לכשתקום.

המהמרים ישלמו; מי ירוויח?

"לייב בטינג" היא שיטת הימורים אטרקטיבית למהמרים, מאחר שהיא מאפשרת להמר בכל רגע נתון, גם לאחר שהמשחק החל, וההערכה היא שתוביל להגדלה משמעותית של ההכנסות מהימורי ספורט. בעבר ניסו בטוטו לקדם מול משרדי הספורט והאוצר החדרה של "לייב בטינג", אולם ללא הצלחה. עם ההגעה של כחלון ותוכניתו לייבוש שוק ההימורים היוזמה הפכה ללא רלוונטית.

התוכנית שנרקמת בין האוצר לאנשי הכדורגל מדברת על מצב שבו כלל הגופים ייהנו ממנה כלכלית - המינהלת בתור מפעילת הליגה תקבל את חלקה בהסכם, ובכך תגדיל את הכספים שהיא מחלקת לקבוצות ליגת העל והלאומית; וכמובן האוצר, שמאז הרפורמה של כחלון עוברים כספי ההימורים ישירות לקופתו ייהנה ממוצר חדש שיוביל להגדלת מחזור ההימורים ולכספים חדשים שייכנסו; על הדרך גם תיפגע התשתית של מפעילי ההימורים הלא חוקיים, שזולגים היום מהטוטו אל עבר מוצרים אטרקטיביים יותר.

זו לא היוזמה היחידה שמובאת בפני אנשי האוצר. ל"גלובס" נודע כי גורמים נוספים בספורט מנהלים עם אנשי האוצר שיחות שבהן דנים הצדדים במוצרים נוספים. ההנחה היא כי הצורך של האוצר בכסף, לצד העזיבה הצפויה של כחלון, יובילו לפתיחת השוק.