ברקזיט | ניתוח

"ההימור הגדול של הדור": בריטניה פורשת הערב מהאיחוד האירופי

הערב דגל בריטניה יירד מרחבת הפרלמנט האירופי והממלכה המאוחדת תהפוך באופן פורמלי הלילה בחצות (שעון בריסל) למדינה חיצונית לאיחוד האירופי אחרי קרוב לחצי מאה של חברות

דגל בריטניה מתנוסס בפעם האחרונה ברחבת הפרלמנט האירופי בבריסל / צילום: Yui Mok, רויטרס
דגל בריטניה מתנוסס בפעם האחרונה ברחבת הפרלמנט האירופי בבריסל / צילום: Yui Mok, רויטרס

בריטניה תפרוש הלילה (ו') מהאיחוד האירופי, אחרי קרוב לחצי מאה של חברות, בצעד היסטורי שיעצב מחדש את המפה הפוליטית והכלכלית באירופה. שלוש וחצי שנים אחרי שתושבי המדינה הצביעו בעד ה"ברקזיט", ולאחר סיבוכים פוליטיים שעיכבו את הפרישה, יורד דגל בריטניה מרחבת הפרלמנט האירופי והממלכה המאוחדת תהפוך באופן פורמלי הלילה בחצות (שעון בריסל) למדינה חיצונית לאיחוד.

■ בריטניה נפרדת מחר מהאיחוד: מה יעלה בגורלם של האירופאים שהיגרו אליה ולהיפך? | אסף אוני
■ יומיים לברקזיט: החל הקרב בין צרפת לגרמניה על עתיד האיחוד האירופי | אסף אוני
■ 3 ימים לברקזיט: חשש בבריטניה להמשך מעמדה של לונדון כבירה פיננסית עולמית | אסף אוני
■ 4 ימים לקיצן של 47 שנות חברות: הקרב הכלכלי בין בריטניה לאיחוד האירופי כבר החל | אסף אוני
■ 5 ימים לברקזיט ובאיחור של שנה: המרחב הפוליטי והכלכלי באירופה עומד להשתנות | אסף אוני

עד סוף השנה הנוכחית לפחות, עם זאת, יהיו בריטניה והאיחוד האירופי ב"תקופת מעבר", שבמהלכה יימשכו הסחר ותנועת התושבים כרגיל, כמו גם שיתוף הפעולה הביטחוני והמשפטי, אך מבחינה פוליטית - אזרחי בריטניה לא ייחשבו יותר כתושבי האיחוד האירופי. רוב תשומת הלב הפיננסית תוענק בשנה הזו לאופי של הסכמי הסחר, ובמיוחד להסכמים לגבי המשך יכולתה של ה"סיטי" של לונדון לקבל גישה חופשית - כמו כיום - לשווקים האירופיים. ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון, אחד הקמפיינרים הבולטים למען הפרישה ב-2016 שהפך למי שהצליח להוציא את בריטניה מהאיחוד ב-2020, יישא דברים היום בחצות (שעון ישראל), שעה לפני הפרישה המתוכננת.

בבריטניה התכוננו היום למאורע ההיסטורי. "ההימור הגדול ביותר של דורנו", הגדיר אותו הבוקר ה"גרדיאן", המתנגד לפרישה, בעמוד השער שלו, מתחת לכותרת המציגה את בריטניה כ"אי קטן". "האם בלתי-נמנע שנשוב לאיחוד האירופי?" תהה בכותרת הראשית ה"אינדפנדט", המזוהה גם הוא עם השמאל בבריטניה. העיתונים מימין היו אופטימיים יותר: "זה אינו הסוף, רק ההתחלה", הכריז השער של ה"טלגרף" השמרני, שהציג ראיון עם ג'ונסון. "שחר של יום חדש", הכריז ה"דיילי מייל" שתמך ב"ברקזיט", על רקע תמונה של מה שבמשך מאות שנים מסמן את גבולה של הממלכה - הצוקים הלבנים של דובר.

ה"טיימס" הוסיף ודיווח כי ג'ונסון רוצה לגבש הסכם סחר "בסגנון קנדה" עם האיחוד האירופי, וגם הצהובונים הקדישו את השערים ל"ברקזיט". "הזמן שלנו הגיע" הכריז ה"סאן" על רקע תמונה של השעון "ביג בן". "עשינו זאת", הכריז ה"דיילי אקספרס". בסקוטלנד, שרוב תושביה הצביעו בעד הישארות אך יעזבו את האיחוד כחלק מהממלכה המאוחדת, היתה התקשורת מלנכולית יותר - "השאירו אור בשביל סקוטלנד" הפצירה כותרה ה"נשיונל" בקברניטי האיחוד האירופי.

אחרי הדמעות ושירי הפרידה של חברי הפרלמנט האירופי שלשום, ואחרי שהבטיחו "להשאיר את הדלת פתוחה" לחזרה עתידית של בריטניה לאיחוד (שתצטרך להתבצע במשאל עם נוסף, אם בכלל), הגיע הערב זמנם של התומכים בפרישה לחגוג. אלפים צפויים להשתתף במסיבת "ברקזיט" שתתקיים מול הפרלמנט הבריטי, בניצוחו של נייג'ל פאראג', הפוליטיקאי (וחבר הפרלמנט האירופי עד הערב) שמזוהה יותר מכל עם ההתנגדות לאיחוד ושמנסה להוציא את בריטניה מהאיחוד עוד מ-1999.