כסף, פוליטיקה והבחירות בארה"ב: כמה הוציאו המיליארדרים הדמוקרטים מכיסם עד כה?

שני המיליארדרים שמתמודדים על המועמדות הדמוקרטית, מייקל בלומברג וטום סטיאר, הזרימו מאות מיליונים מכיסם למירוץ; התוצאות? לא מי יודע מה, ביחוד מבחינת סטיאר • לעומתם, ג'ו ביידן מדשדש בגיוס כספים מתומכים ובהזרמתם לשטח - אבל מוביל ברמה הארצית ונמצא במקום השני באייווה

מייקל בלומברג / צילום: Brian Snyder, רויטרס
מייקל בלומברג / צילום: Brian Snyder, רויטרס

אמת מוסכמת היא שבלי כסף אי-אפשר לזכות בבחירות, לא בישראל, לא בפיליפינים ולא בארה"ב - ולא חשוב אם מדובר בבחירות לראשות העיר אקרון באוהאיו, ראשות ממשלת ישראל, או נשיאות ארה"ב. אמת מוסכמת אחרת היא שהשקעת כספים במירוץ פוליטי אינה מבטיחה ניצחון. אך האם כמות הכסף משמעותית, לפחות בזירה האמריקאית? האם הזרמת כמויות מסיביות למערכת בחירות בארה"ב תוכל להניב ניצחון למזרים?

ההיסטוריה מוכיחה שלא. ניסיונותיו של המיליארדר רוס פרו להיבחר לנשיאות ארה"ב ב-1992 ו-1996 עלו בתוהו. הילארי קלינטון הוציאה יותר מ-1.1 מיליארד דולר במערכת הבחירות ב-2016, אך דונלד טראמפ, שהוציא רק 647 מיליון דולר, הוא זה שנכנס לבית הלבן. ומנתונים עכשוויים מתברר כי הכסף לא יקבע את הכול גם במירוץ הדמוקרטי הנוכחי לנשיאות, לפחות בשלב זה.

על-פי דיווחי המתמודדים הדמוקרטים לוועדת הבחירות הפדרלית, שני המיליארדרים שמתמודדים על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, מייקל בלומברג וטום סטיאר, הוציאו ברבעון האחרון אשתקד יותר ממה שהוציאו כל המתמודדים הדמוקרטים המובילים - ברני סנדרס, ג'ו ביידן, אליזבת וורן ופיט בוטג'ג' - יחדיו באותו רבעון.

בלומברג, ראש עיריית ניו יורק לשעבר ומייסד אימפריית התקשורת ואספקת הנתונים שקרויה על שמו, הוציא 188 מיליון דולר; וטום סטיאר, לשעבר מנהל קרן גידור גדולה, הוציא 154 מיליון דולר. יודגש כי השניים מממנים את כל הקמפיינים שלהם מכיסם ואינם מגייסים תרומות מתומכים.

כדי להעמיד את הנתונים בפרופורציה המתאימה, הנה פילוח ההוצאות של המתמודדים האחרים: הסנאטור ברני סנדרס מוורמונט הוציא 50 מיליון דולר, הרבה יותר מהסכומים שהוא הוציא בכל אחד מהרבעונים הקודמים ב-2019. פט בוטג'ג', שהיה ראש עיריית סאות' בנד, אינידיאנה, והסנטורית אליזבת וורן ממסצ'וסטס הוציאו 34 מיליון דולר כל אחד. ג'ו ביידן, סגן הנשיא לשעבר בממשל אובמה, הוציא 23 מיליון דולר.

מה הניבו ההשקעות של שני המיליארדרים? על-פי נתוני מיצוע הסקרים במדינת אייווה, שבה יתקיים מחר (ב') הסבב הראשון של הבחירות המקדימות בארה"ב, סטיאר מדורג במקום השביעי עם תמיכה בשיעור 3.6%; בלומברג, שאינו מתמודד כלל באייווה, אך תשדירי הבחירות שלו מציפים את שידורי הרשתות וערוצי הכבלים ברמה הארצית, וממילא גם את השידורים באייווה, מדורג במקום התשיעי עם 1% תמיכה. נתוני מיצוע הסקרים מופיעים באתר Real Clear Politics (RCP).

ומי מוביל באייווה? במקום הראשון מדורג סנדרס עם 23.8%. אחריו משובצים ביידן (20.2%); בוטג'ג' (15.8%); וורן (14.6%) והסנאטורית איימי קלובאצ'ר (9.6%), על-פי RCP.

ברמה הארצית, לעומת זאת, השקעתו של בלומברג מתחילה להניב קצת פירות. נתוני מיצוע הסקרים הארציים של RCP מדרגים אותו במקום הרביעי עם 8% תמיכה, הישג לגמרי לא רע בהתחשב בעובדה ששמו אינו נחלת הכלל באמריקה ה"אמצעית", זו שמשתרעת בין שני החופים. אבל סטיאר תקוע במקום השמיני עם 1.8% תמיכה.

ודווקא ביידן, שמדשדש בגיוס כספים מתומכים וממילא בהזרמתם לשטח, מדורג במקום הראשון בממוצע הסקרים הארציים של RCP עם שיעור תמיכה של 27.2%. אחריו נמצאים סנדרס (23.5%), וורן (15%), בלומברג, בוטג'ג' (6.7%), יזם ההייטק אנדרו יאנג (4.7%), קלובאצ'ר (4.3%) וכאמור סטיאר.

מעניינת העובדה שאין קורלציה ישירה בין הצלחת המתמודדים בגיוס כספים מתומכים לבין דירוגם בממוצע סקרי התמיכה הארציים של RCP. בכל 2019 גייס סנדרס 95.9 מיליון דולר, והוא מדורג במקום הראשון מבחינת גיוס הכספים, אך הוא מוצב במקום השני בממוצע סקרי התמיכה. בוטג'ג' נמצא במקום השני בסולם מגייסי התרומות עם 76.2 מיליון דולר, אך רק במקום החמישי בממוצע סקרי התמיכה. ואילו ביידן, שנמצא בראש ממוצע סקרי התמיכה הארציים, משובץ רק במקום הרביעי בסולם גיוס התרומות עם 60.8 מיליון דולר.

מה הסיבה לכך שהזרמות הכספים המסיביות של בלומברג וסטיאר לקמפיינים שלהם אינן מצליחות להניב להם תשואה נאה יותר? דיווחים בתקשורת מצביעים על מורת-רוח בקרב בוחרים דמוקרטים מ"עוד מיליארדרים" שחושבים שהעולם כולו מונח לרגליהם, ושיעלה בידם לקנות את הבוחרים בכספיהם. בעיני רוחם רואים דמוקרטים מהשורה את דונלד טראמפ, אך משטמתם גורפת גם את המיליארדרים בנבחרת שלהם.