הדמוקרטים באיווה מתלבטים בין הסוציאליזם של ברני, הישירות של אליזבת והתעוזה של פיט

הבחירות המקדימות הראשונות למועמד לנשיאות של המפלגה הדמוקרטית יתקיימו היום באיווה המושלגת • בשלל עצרות קטנות כגדולות המועמדים מציעים מגוון של של דעות, כישורים וניסיון חיים • הבוחרים נחושים לבחור ב"מי יוכל להביס את טראמפ" • טל שניידר עם הקולות מהשטח - יומן בחירות

פיט בוטיג'ג' באיווה / צילום: רויטרס, JONATHAN ERNST
פיט בוטיג'ג' באיווה / צילום: רויטרס, JONATHAN ERNST

ווטרלו, איווה. ווס ומריאן ווילי התייצבו בשבת בבוקר, בשעה מוקדמת יחסית לשמוע את הצעיר המסקרן ששם משפחתו קשה להגיה. "פיט, תקראו לי מיור פיט (ראש העיר)" אמר פיט על הבמה. "אף אחד לא יודע איך להגיד את השם שלי, אז אל תחששו שגם אתם לא מצליחים".

אבסורד אמריקאי: ההשפעה העצומה של מדינה חקלאית דלת-אוכלוסין על המירוץ לנשיאות | יואב קרני, דעה

מריאן ווילי, שכבר החליטה שתתמוך בפיט, הצמידה למעיל שלה מדבקה עליה נכתב: Boot-Edge-Edge. ההברות המרכיבות את שם משפחתו של המועמד הצעיר ביותר בחבורה הדמוקרטית, הפכו לשעשוע מילולי שלו, והקמפיין שלו הדפיס כמות אינסופית של מדבקות, המסבירות איך להגות את שמו.

היום יהיה אפשר להתחיל לנחש אם בוטיג'ג' יוותר בזכרון כשם הקשה להגייה או שמא, יצליח להותיר חותם, בעיקר באמצעות כישורים רטוריים (שכן ניסיון חיים הוא עדיין לא צבר). בן זוגה של מריאן, ווס ווילי, מספר שאין לו מושג מה לעשות הערב באסיפה העירונית - הקאוקס (caucus) - שבה ייבחרו את נציג המפלגה. מתי תחליט? אני שואלת. כבר אין הרבה זמן. "הממ. אני אחליט ביום שני, כמה דקות לפני השעה 19:00 כאשר אכנס פנימה לאולם הקאווקס. נראה מה יהיה".

ווס ומריאן ווילי /  צילום:  טל שניידר
 ווס ומריאן ווילי / צילום: טל שניידר

ווילי מוסיף כי מה שחשוב לו זה לבחור במועמד הדמוקרטי לנשיאות, בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להביס את טראמפ. העמדות של פיט בוטיג'ג' מתאימות לו וגם הגיל הצעיר שלו לא מפריע. השאלה היא כאמור אם הוא מסוגל לנצח בסיבוב הגדול.

יריד הבקר הוותיק והמועמד הצעיר 

בוטיג'ג' הצעיר, רק בן 38, עומד נמרץ על הבמה הקטנה והשחורה בלבו של אולם כנסים מיושן, מקום הקרוי 'קונגרס הבקר הלאומי'. מאז 1910 המקום הזה משמש, ובכן, אפשר להבין זאת מהשם, יריד למכירת הבקר ומוצרי החקלאות המפורסם של המדינה.

כזו היא איווה, מדינה חקלאית, רבים מתושביה הם חוואים המתפרנסים מגידול חיטה, תירס, פרות ועדרי בקר. בדרך ל'קונגרס הבקר' בעיירה ווטרלו, המרחבים השטוחים מכוסים במרבד לבן, ומדי כמה ק"מ מבצבץ לגובה מיכל כסוף לטחינת דגנים. חנויות הדרכים השכיחות ביותר הן למכירת טרקטורים, ושאר ציוד חקלאי כבד.

בוטיג'ג', מודע היטב למקום בו הוא נמצא ומתייחס בנאומו לצרכים המיוחדים של משפחות החקלאים. "אני מרגיש פה כמו בבית", הוא אומר, והכוונה היא כמובן לעירו, סאות' בנד, עיר אמריקאית בסדר גודל ממוצע-מינוס, בטח לא המקום העשוי להכין אדם להיות מנהיג העולם החופשי. התעוזה ואולי החוצפה של בוטיג'ג', להחליט לעבור מתפקיד של ראש עיר להתמודדות לנשיאות, לא מפריעה לבוחרים איתם שוחחתי.

"מה משנה לנו הגיל שלו?", שואלת מריאן ווילי. "יש אנשים שהם מעל לגיל 70 וההתנהגות שלהם מקבילה לילד בן 12, אז בוטיג'ג' הוא בן 38 ויש לו שכל ויכולת ניתוח של אדם מאוד מנוסה. הוא מאוד חכם" היא אומרת.

השיחות עם משתתפי הקאווקסים באיווה דומות. שעה וחצי אחרי האירוע בווטרלו, אני נמצאת בקולג' קו (College Coe) באירוע של אליזבת וורן. שרה, תושבת העיר סידאר ראפידס (Cedar Rapids) מסכימה שהדבר החשוב ביותר הוא להביס את הנשיא טראמפ. כשלעצמה, היא כבר קיבלה החלטה לתמוך באליזבת וורן בהצבעה היום, אבל מרבית האנשים שיושבים לצידנו ומשתתפים באופן אקטיבי בשיחה סוערת בנושא המועמד המועדף עליהם, מציינים שקשה להם להחליט.

חלק מן הנוכחים נסעו אתמול בבוקר לשמוע את ראש-העיר-פיט בעיר ווטרלו והגיעו מיד משם, לקו קולג', להאזין לאליזבת וורן. בערב, הם גם התייצבו בהיכל ספורט גדול לאירוע שהיה גדול הרבה יותר, של המועמד-חביב-הצעירים, ברני סנדרס.

ברני ולהקת החימום הבינלאומית

סנדרס לא מסתפק בפוליטיקאים מקומיים שיעשו לו חימום, אלא מביא איתו את להקת וומפייר ויקנד (Vampire Weekend). ללא ספק, אטרקציה רצינית בעיר הקטנה והמרוחקת הזו.

תומכי ברני נראים נחרצים ונחושים ביותר. הן בנוגע ליכולת של המועמד שלהם להביס את הנשיא טראמפ ובעיקר ביחס להצעותיו הכלכליות. במפלגה הרפובליקנית מחככים ידיים בהנאה. רבים ברחבי ארה"ב משוכנעים שמערכת בחירות טראמפ-סנדרס, משמעה ניצחון סוחף ומוחץ לנשיא המכהן. אך מוקדם מדי עדיין להכריע אם אכן כך יקרה בסוף.

סנדרס, שמפחיד ישראלים רבים בשל עמדותיו הנוקשות בנוגע לישראל והרשות הפלסטינית, הוא האגוז הקשה לפיצוח מבין כל המועמדים. ניתן להניח, שדווקא את סנדרס, הנשיא טראמפ לא יצליח לגרור למטה עם עלבונות וקללות. סנדרס פשוט לא מאפשר לאחרים למשוך אותו לתוך קרבות הבוץ.

חרשנית עם נעלי ספורט

בחזרה לקו קולג'. וורן עולה על הבמה עם נעלי ספורט. עקבים וחליפות מתוקתקות הם לא הקטע שלה. וורן לא חוששת להכניס את הקהל לתוך שיח בנושא תרופות ועזרים רפואיים. כאשר היא נשאלת על ידי אדם מן הקהל על הצלחות שלה בחקיקה, היא מספרת כיצד הכניסה לתוך תקציב ביטוח, עזרי שמיעה רפואיים ועוד. וורן היא בהחלט ה- Policy wonk מבין כל המועמדים הדמוקרטים. מה שפעם היו קוראים לו "חרשנית". הקהל נוהה אחרי הפשטות והישירות שלה, אבל כמעט כולם מודים בשיחות עמם שעם כל הכבוד ל"רעיונות המעולים שלה, ביום שני בקאוקסס נתמוך במי שייראה לנו כמסוגל להביס את נשיא ארה"ב".