"הבסיס לאסטרטגיה של נובולוג כיום הוא שתעשיית הפארמה מתקדמת, אבל גם משנה את פניה באופן דרמטי"

עירן טאוס, מנכ"ל נובולוג, מספר בראיון ל"גלובס" כי שורה של רכישות שביצעה חברת הפצת התרופות שינתה את פניה, וכיום היא מיישמת את המגמות המובילות בתחום שירותי הרפואה • "כסף לא עושים מטכנולוגיה אלא משירות מבוסס טכנולוגיה", הוא אומר

עירן טאוס, מנכ"ל נובולוג / צילום: סיון פרג'
עירן טאוס, מנכ"ל נובולוג / צילום: סיון פרג'

במשך שנים רבות היתה חברת ההפצה נובולוג  חברה פרטית בעלת הכנסות ורווחים, שחילקה דיבידנדים מרשימים לבעלי מניותיה הפרטיים, אבל כל זה בתחום האפרורי יחסית של הפצת תרופות, שנחשב לואו-טק. ואולם בשנים האחרונות, שינתה החברה את פניה לחלוטין. 

אמנם הרוב המוחלט של הכנסות נובולוג עדיין מגיע מתחום ההפצה, אבל במקביל ביצעה החברה בתוך שנתיים שש רכישות, במטרה להפוך לחברה "חדשנית" בתחום של אספקת שירותי בריאות מותאמים אישית על בסיס מידע לבית המטופל. כיום, החברה כוללת את כל הרכיבים שמבחינתה הם הבסיס לשירותי בריאות מתקדמים של המאה ה-21.

יריית הפתיחה היתה ב-2014, כשהשליטה בנובולוג נרכשה על ידי קרן פימי תמורת 80 מיליון שקל. ב-2017 החברה הונפקה בבורסה, כולל הצעת מכר של פימי, והמשיכה לרכוש חברות. באפריל 2019 מימשה פימי את יתרת מניותיה, כשמכרה 9% ממניות נובולוג למורי ארקין, שמאז הגדיל את חלקו לכ-1.5%, ועוד כמה אחוזים לבעל השליטה והמייסד אהוד פוזיס, שמחזיק כיום ב-29% מהון מניות החברה.

הרווח של פימי על ההשקעה היה 210 מיליון שקל בתוך חמש שנים - תחילה מדיווידנדים, אחר כך מהצעת המכר ולבסוף מהמכירה. לעומת זאת, מבחינת שוק ההון, בתחילת הדרך החברה נחשבה לאכזבה, בשל ירידה ברווח הנקי שלה בשנת הפעילות הראשונה. ואולם, כשהתחילו הרכישות ושוק ההון הבין שהחברה מכוונת למקום אחר, המניה שבה לעלות - וכעת היא נסחרת במחיר גבוה ב-11% ממחיר ההנפקה, המעניק לה שווי שוק של 925 מיליון שקל.

עירן טאוס גויס לשורות נובולוג על ידי פוזיס - ומונה למנכ"ל החברה ב-2017, קצת אחרי כניסתה של פימי לחברה. בראיון ל"גלובס" אומר טאוס: "הבסיס לאסטרטגיה של נובולוג כיום הוא שתעשיית הפארמה מתקדמת, אבל גם משנה את פניה באופן דרמטי".

שני השינויים העיקריים שאליהם מכוון מנכ"ל נובולוג הם העלייה במחירי התרופות בגלל העלויות הגדלות והולכות של מחקר ופיתוח בתחום, ומנגד הקריסה של מערכת הבריאות עקב התארכות תוחלת החיים וגידול האוכלוסייה ושיעורי המחלות הכרוניות בקרבה. עם זאת, מערכת הבריאות תולה תקוות במהפכת המידע, מתוך ציפייה שבעתיד יהיו פחות אשפוזים ויותר טיפולים בבית, שמתאפשרים בזכות ניטור מדויק ורציף של החולים.

מה עומד מאחורי הבחירה בכיוון הזה דווקא?

טאוס: "שינויים שסימנו כמנועי הצמיחה של נובולוג חייבים להתרחש, כי אין ברירה אחרת. כל השחקנים הגדולים כבר זיהו את המגמה הזאת - מיקרוסופט, אפל, אמזון. טים קוק, מנכ"ל אפל, אמר שרפואה מרחוק היא התעשייה המעניינת ביותר כיום - מעניינת יותר מטלפוניה חכמה. אמזון הקימה 'קופת חולים' חכמה ודיגיטלית עבור העובדים שלה, Amazon Care. כל החזון של אמזון הוא לפשט עבור הצרכן את שירותי 'המייל האחרון', שכמה שיותר מוצרים ושירותים יגיעו עד לבית, ועכשיו גם בתחום הבריאות".

אמזון משווקת כיום, בין השאר, תרופות עד הבית (באמצעות חברת Pill Pack שרכשה), וגם בתי המרקחת הגדולים עושים זאת. אבל זוהי רק ההתחלה של מתן שירות רפואי עד בית הלקוח, ובעתיד כל בית החולים אמור להגיע לסלון הבית. כאמור, גם החזון של נובולוג הוא להפחית עלויות למערכת הבריאות ולמבטחים על ידי הסרת חסמים שונים, תוך שיפור חיי המטופלים.

"תחום התרופות מהווה עוגן יציב"

"הבסיס של נובולוג עודנו חברת ההפצה. הכנסותיה של החברה מתחום זה עמדו בתשעה החודשים הראשונים של 2019 על 660 מיליון שקל - גידול של 9%. בסקירה של לידר בית השקעות על נובולוג, שפורסמה לפני כמה שבועות, כתבה האנליסטית סבינה לוי כי "תחום התרופות מהווה עוגן יציב ותזרימי של החברה. אנו מעריכים כי התחום יציג בשנים הקרובות צמיחה נאה של 3%-5%, תוך שיפור ברווחיות".

תוצאות נובולוג לפי מגזרים
 תוצאות נובולוג לפי מגזרים

הרווחיות על מגזר הפצת התרופות היא עקב אכילס של הדוח האחרון של נובולוג, שכן הרווח מהמגזר הזה, שהוא הגדול ביותר של נובולוג, ירד ב-80% לעומת התקופה המקבילה. החברה מסבירה את הירידה בלחץ על מחירי התרופות, שהגיע מהשוק האמריקאי גם לישראל. על פי סקירת האנליסטית של לידר, ההנהלה מספרת על הסכמים שחודשו באחרונה בתנאים טובים יותר - כלומר, ייתכן כי מגמה זו נבלמה. עוד שיפור יכול לנבוע מכך שהמתחרה הגדולה, ס.ל.א מקבוצת טבע, כבר מציעה עמלות הפצה לא כלכליות ללקוחות טבע ישראל, מאז שנכנס לתפקיד המנכ"ל החדש, קאר שולץ.

בשנים האחרונות נכנסה נובולוג לתחום הפצת התרופות לניסויים קליניים, וכיום היא חולשת על 70% מהשוק הזה ומשרתת 880 ניסויים בשנה, וגם נחשפת לתרופות החדשות בתחילת דרכן באופן שנותן לה עדיפות בהשגת הסכמי ההפצה עבורן, אם וכאשר יאושרו. ההכנסות מתחום זה הסתכמו ב-36 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2019 - גידול של 6%. בתחום הניסויים הקליניים החברה מתחילה לפתח שיטות של מעקב דיגיטלי אחר המטופלים ודיווח דיגיטלי - שעשויות בעתיד לשמש באופן כללי את תחום המעקב אחר נטילת תרופות והשפעתן, לצורכי פיתוח המודלים של תגמול עבור תוצאה.

לדברי לוי, "אנחנו מעריכים כי Trialog (חברת הניסויים הקליניים של נובולוג) תציג בשנים הקרובות צמיחה בשיעור של 3%-5%, עם שיפור ברווחיות כתוצאה משיפור מבנה ההוצאות ומשינויים בשדרה הניהולית". ואולם, השאלה היא מה הלאה.

גל הרכישות של נובולוג התחיל מאינפומד - חברת מידע רפואי. הפעילות המוכרת שלה היא פורטל תוכן, אבל הכנסותיה מבוססות בעיקר על אינדקס הרופאים שלה, המהווה פלטפורמה של הרופאים לשווק את עצמם, במסגרת מגבלות הרגולציה לפרסום של רופאים. "אינפומד צמחה בשנה האחרונה בקצב דו-ספרתי, ואנחנו צופים צמיחה דו-ספרתית גם בשנה הבאה", אומר טאוס.

לפעילות זו התווספה רכישה אחרת, של חברת ניהול תורים באופן דיגיטלי. במערכת זו הוזמנו 8 מיליון תורים בשנה האחרונה. מערכת כזו יכולה להיות בהמשך בסיס לשירותי רפואה מרחוק, כשבמקום תור לרופא תוזמן שיחת סקייפ. בארה"ב הגיעו להישגים יפים כמה חברות הפועלות בתחום זה בלבד - למשל, ZocDoc, שגייסה הון לפי שווי של מיליארד דולר לפחות, ו-One Medical, שכבר נסחרת בבורסה לפי שווי של יותר מ-2 מיליארד דולר, אחרי הנפקתה בשבוע שעבר. 

אחת הפעילויות המעניינות והייחודיות של נובולוג היא רפואה בבית - תחום שאליו הגיעה באמצעות רכישת חברת מדיקוויפ. בתחום הזה מנצלת החברה את היכולות שלה לשנע ציוד רפואי ותרופות. פודבל מנבאת לתחום זה צמיחה גבוהה, בשיעור של 10%-12%, בעקבות התרחבות נתח השוק של השירות.

איך נראית רפואת הבית שלכם כיום, ולאן היא תתפתח?

"בקרוב אנחנו צפויים להשיק פרויקט שיפחית, להערכתנו, ב-25% את ההגעות למיון בקרב המשתמשים בשירות. כשיש קריאה לפינוי למיון, אנחנו משלבים הגעה מהירה של איש צוות רפואי לבית הלקוח יחד עם גישה מקוונת לרופאים מומחים בבית החולים", אומר טאוס. לדבריו, אשפוזים מיותרים עלולים לגרום לסיבוכים של מחלות, ומניעתם יכולה לחסוך כסך רב למערכת הבריאות. "השירות יהיה בסיס למגוון שירותי רפואה בבית, שיהוו תשתית למערך אשפוזים ורפואה מתקדמת בבית המטופל".

פרויקט זה מתלבש על פעילות קיימת של חברת מדיקוויפ, שאותה רכשה נובולוג בתקופת טאוס. החברה כבר מטפלת כיום בחולים מונשמים בבית - רובם חולי ALS או ניצולי ניתוחים שהסתבכו - למשל, ניתוחי קיצור קיבה. טאוס מעריך כי עלות הטיפול בחולה כזה בבית נמוכה משמעותית מאשר בבית חולים, ומחקרים מראים כי בבית מטופלים מרוצים יותר וגם חיים זמן רב יותר. מדיקוויפ מספקת את הציוד ואת הגישה מרחוק לרופא בתחום טיפול נמרץ נשימתי, אבל אינה מספקת סיעוד.

תחום נוסף שבו החברה מטפלת בבית הוא דיאליזה ביתית. "אפשר לעשות דיאליזה במיטה שלך וללכת לעבודה למחרת", מתגאה טאוס, וזאת לעומת חלופה של השחתת שליש לפחות מימי השבוע על דיאליזה בבתי חולים. השירות נמצא כיום בפיילוט, ופודבל מעריכה כי ניתן יהיה להשיקו כבר השנה. בעתיד מקווה החברה להשיק שירות של כימותרפיה או הכנה לכימותרפיה בבית.

"אנחנו מאוד מאמינים בכך שכסף לא עושים מטכנולוגיה, אלא משירות מבוסס טכנולוגיה", אומר טאוס. לפיכך, החברה כבר התקשרה עם חברות כמו Earlysign, שפיתחה אלגוריתמים לניבוי סיכון למחלות, וכן עם חברות בריאות דיגיטליות נוספות. לרוב המודל הוא שחברת ביטוח מספקת כתב שירות, חברת הטכנולוגיה אחראית על הטכנולוגיה, ואילו קבוצת נובולוג אחראית לקשר עם החולה, להגעת הטכנולוגיה הביתה ולהבאת המידע לידי מי שצריך.

"קיבלתי הזדמנות של פעם בחיים"

מגזר "אחרים" של החברה כולל את שלוש הרכישות הנוספות שביצעה: מדיפלסט, המספקת שירותי סטריליזציה לרכיבי מכשור רפואי - תחום שאינו הייטקי, אבל חיוני לאספקת מעטפת השירות הכוללת וגם נמצא צמיחה; חברת מדיקר עד הבית, המפיצה תרופות לבית הלקוח ומפתחת גם כלים דיגיטליים לשיפור התמדת הלקוחות בנטילת התרופות; חברת Target Care, האחרונה שנרכשה, עוסקת בממשק שבין חברות הביטוח ללקוחות: פיתוח וניהול כתבי שירות, הפעלת מערכי שירות לקוחות, סילוק תביעות במיקור-חוץ לחברות ביטוח, והחברה מתכוונת גם לפתח סביב תחום פעילות זה שירותים נוספים.

כמו כן, הקימה נובולוג יחד עם קרן הון הסיכון Accelmed Ventures את אינובומד - מרכז חדשנות המחבר בין תאגידים רב-לאומיים וחברות טכנולוגיות ישראליות בתחום הבריאות. המטרה היא לקשר בין הצרכים של חברות לבין סטארט-אפים, וכאן ממנפת נובולוג את העובדה שהיא מפיצה של רבות מהחברות הגדולות, ובזכות פעילות זו היא תוכל גם בעצמה להתחקות אחר מגמות בשוק עם נביטתן.

אתם חושבים גם על יציאה לחו"ל?

"כן", משיב טאוס. "המדינות החזקות ביותר, שיש להן מודעות גדולה ותקציבים שמחכים לרפואת בית ורפואה דיגיטלית המשולבות זו בזו, הן גרמניה, הולנד ודנמרק. אנחנו לא הרפתקנים, נחפש בכל מדינה כזו שותף מקומי, שיש לו מערכת יחסים עם חברות ביטוח או גורמים משלמים. נתחיל בפעילות שהיא מראש רווחית, ונוסיף לה שירותים נוספים כדי לייצר צמיחה. לא נסכן את הפעילות הישראלית".

לדבריו, "קיבלתי הזדמנות של פעם בחיים בתעשייה שנמצאת בדיסרפשן (תהליך חדשנות משבשת) אדיר - כמעט כמו כניסת האינטרנט. אני חושב שלנובולוג יש הזדמנות, בגלל הבסיס הלוגיסטי ומערך הקשרים. בלי זה, לא היו מדברים אתי. עשינו את הכל ממקורות פנימיים. בשלב כלשהו נצטרך לגייס כדי לצמוח כמו שמצופה מאתנו, אבל הקבוצה חזקה מאוד פיננסית. יש לנו בעלי מניות חזקים ומחויבים. יש לנו הזדמנות גדולה לעשות משהו ייחודי, שגם עושה טוב וגם מאוד מסעיר ומרגש מבחינה עסקית".