נחשף ב"גלובס": פורטיסימו השלימה גיוס של 650 מיליון דולר לקרן החמישית שלה

הגיוס הושלם בזמן קצר יחסית וזכה לביקושי יתר • הקרן פנתה תחילה לגופים מישראל, שהיוו בסופו של דבר קרוב ל-50% מההשקעה, ורק לאחר מכן לגופים מחו"ל

יובל כהן, מייסד קרן פורטיסימו / צילום: שלומי יוסף
יובל כהן, מייסד קרן פורטיסימו / צילום: שלומי יוסף

קרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו קפיטל השלימה גיוס בהיקף 650 מיליון דולר לקרן החמישית שלה, כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס" בספטמבר האחרון. הקרן ציינה כי בין המשקיעים בקרן החמישית נמצאים משקיעים מוסדיים ופיננסיים גדולים מארה"ב, ישראל ואירופה, לרבות קרנות פנסיה תאגידיות וציבוריות, קרנות השקעה גלובליות, בתי השקעות וחברות ביטוח.

הגיוס הושלם בזמן קצר יחסית וזכה לביקושי יתר. הקרן פנתה תחילה לגופים מישראל שהיוו בסופו של דבר קרוב ל-50% מההשקעה, ורק לאחר מכן לגופים מחו"ל, שרובם כבר השקיעו בקרנות קודמות של פורטיסימו, וחלקם משקיעים חדשים. הביקושים הגבוהים מגיעים על רקע הצלחות הקרן בעבר, בין היתר מימושים מוצלחים מאוד בסודהסטרים, נור מקרופרינטרס וקורנית דיגיטל.

יחד עם הקרן הנוכחית, פורטיסימו גייסה עד היום כ-1.6 מיליארד דולר: קודם לכן, הקרן הראשונה גייסה 80 מיליון דולר בשנת 2004 (ועשתה, ככל הידוע, תשואה של פי 7 על הכסף, IRR של יותר מ-40%), הקרן השנייה גייסה 110 מיליון דולר ב-2008 (תשואה של פי 4.5 על הכסף, IRR של 30%), הקרן השלישית גייסה 265 מיליון דולר ב-2012 (פי 3.5 על הכסף, IRR של 30%) והקרן הרביעית גייסה 470 מיליון דולר ב-2015.

יובל כהן, מייסד ושותף מנהל בקרן פורטיסימו, מסר היום (ג') כי "הגיוס הנוכחי שהושלם בזמן קצר כלל ברובו הגדול משקיעים מוסדיים ותיקים ששותפים עימנו שנים רבות, לצד מספר משקיעים בינלאומיים חדשים בעלי מוניטין. השתתפותם היא הבעת אמון באסטרטגית ההשקעה של פורטיסימו, בעבודת הצוות וביכולת המוכחת של הקרן להשביח את ערך החברות שלה".

פורטיסימו מתמחה בהשקעה בחברות ישראליות במצבים מיוחדים, ועוסקת בהשבחתן. היא מתמקדת בעיקר בחברות טכנולוגיות ותעשייתיות בוגרות בעלות פעילות גלובלית ופוטנציאל צמיחה. האסטרטגיה הנוכחית כוללת גם רכישת חברות ולבצע רכישה נוספת של חברות אחרות למיזוג איתן (add-on acquisition).

בראיון ל"גלובס" לפני שנה וחצי סיפר כהן כי בקרן אוהבים להשקיע בחברות שנמצאות ב"נקודת פיתול" - חברה שנדרש בה תהליך Turnaround משמעותי. "בערך שליש מהחברות במצב קשה, שליש נמצאות בסטגנציה - לא צומחות ולא יורדות - ושליש צומחות, אבל אפשר לדעתנו להאיץ את הצמיחה שלהן", אמר אז כהן. "אנחנו מאוד מעורבים בניהול חברות הפורטפוליו. הפוקוס שלנו לא פיננסי אלא יותר ביסודות של החברה: אסטרטגיה, שיווק ומכירות, שותפויות, מיזוגים ורכישות, צמיחה, מודל עסקי. המודל העסקי בפרט הוא נר לרגלינו בכל החברות. הכנסות חוזרות ורווחיות גולמית גבוהה זה דבר שאצלנו הוא ממש דת".