חמאה | בלעדי

למרות התנגדות הרפתנים: המכס על חמאה מיובאת יבוטל

זאת כהוראת שעה לשנה אחת ב-2020 • המשמעות: במהלך 2020 ניתן יהיה לייבא חמאה לישראל ללא מכס, מבלי להתבסס על חלוקת מכסות

חמאה מיובאת / צילום: שלומי יוסף
חמאה מיובאת / צילום: שלומי יוסף

נפל הפור: חרף התנגדויות הרפתנים והגורמים המקצועיים במשרד החקלאות, יבוטל המכס על חמאה מיובאת כהוראת שעה לשנה אחת ב-2020 - כך נודע ל"גלובס". המשמעות: במהלך 2020 ניתן יהיה לייבא חמאה לישראל ללא מכס, מבלי להתבסס על חלוקת מכסות.

המהלך, שעדיין דורש את חתימתו הרשמית של שר האוצר משה כחלון, קיבל היום (ג') גושפנקא רשמית ממשרד המשפטים. במשרד האוצר תמכו בפתיחת המכס לאורך כל הדרך ואף הובילו את המהלך, כך שניתן להעריך שביממה הקרובה יובא הצו לחתימתו הרשמית של השר.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מאיר לוין, העביר את חוות-דעתו, לפיה אין מניעה בתקופת בחירות להתקין את הצו לביטול המכס על יבוא חמאה לישראל בשנת 2020. זאת, לאחר שטיוטת הצו פורסמה להערות הציבור, ועל יסוד העמדה של הגורמים המוסמכים לפי קיים צורך ציבורי חיוני בהתקנת הצו, כהוראת שעה לשנה בלבד.

כעת נותרה עדיין שאלה אחת פתוחה: האם המדינה תדרוש מהיבואנים למכור את החמאה המיובאת במחיר מפוקח ותכריז על החמאה המיובאת כ"מוצר דומה" או לא. את ההחלטה בנושא צפויה לקבל ועדת המחירים, ולהכריע האם המצב החדש יהיה שהחמאה הישראלית מפוקחת והמיובאת לא, ששני סוגי החמאה - המיובאת והמפוקחת - יהפכו למפוקחים, או לבצע שינוי שיביא לכך ששניהם לא יפוקחו.