שינויים בנוסחאות של מחיר למשתכן: השומות יעודכנו ובמקרים מסוימים ייקבעו מחירי מינימום לדירה

לאחר כ-4 שנות שיווק קרקעות במסגרת התוכנית הממשלתית, במינהל הדיור, במשרד השיכון וברמ"י סבורים כי הצטבר ניסיון שמאפשר לבצע שינויים

כחלון בביקור בפרויקט מחיר למשתכן בלוד /  צילום: יוסי אלוני
כחלון בביקור בפרויקט מחיר למשתכן בלוד / צילום: יוסי אלוני

מועצת מקרקעי ישראל תדון בשבוע הבא בשינויים בתנאי מכרזי קרקעות שישווקו במסגרת מחיר למשתכן שבמרכזם: עדכון השומות לימים אלה, וקביעת מחירי מינימום למ"ר דירתי במקרים מסוימים.

לאחר כ-4 שנות שיווק קרקעות במסגרת התוכנית הממשלתית, במינהל הדיור, במשרד השיכון וברמ"י (רשות מקרקעי ישראל) סבורים כי הצטבר ניסיון שמאפשר לבצע שינויים. 

השינויים הבולטים המוצעים לביצוע בשלב זה, הם עדכון השומות שעליהן מבוססים השיווקים, לימים אלה. זאת, משום שעד כה מחיר למשתכן מתבססת על שומות שנכונות ליולי 2015. ככל הנראה הדבר נעשה, לאור ההערכה שהתוכנית לא תארך זמן רב. בפועל חלפו כמעט 5 שנים מהמועד אליו מכוונות השומות, וכיום הדבר נראה לא סביר ואף מפריע בחישוב שיעורי ההנחות ממחירי השוק.

בנוסף, מוצע לאשר חלופות שיאפשרו במקרה הצורך לרשות מקרקעי ישראל באישור הוועדה לתכנון ופיתוח -  לקבוע מחיר מ"ר דירתי מינימלי שלא ניתן יהיה להגיש הצעה מתחתיו, ומי שמעוניין להגיש הצעה מטיבה יותר,  תחת זאת, יתחרה על גובה התמורה עבור הקרקע. זאת, בעקבות מקרים שהתגלו באחרונה באור יהודה ובלוד, שבהם יזמים הסתמכו על תמהיל דירות עם אחוז גבוה של דירות בשוק החופשי, שנכללו בפרויקטים, מה שאיפשר להם להציע דירות במסגרת מחיר למשתכן בהנחות גבוהות במיוחד.

עוד מוצע, שרשות מקרקעי ישראל, בכפוף לאישורה של הוועדה לתכנון ופיתוח, תהיה רשאית לקבוע מגרשים אשר ישווקו במסלול מחיר למשתכן, כאשר מחיר למ"ר דירתי במכרז יהיה קבוע והמציעים במכרז יתחרו על גובה התמורה עבור הקרקע על פי כללים שתקבע הרשות. שיטה זו היא הפוכה למקובל היום, שבו מחיר הקרקע קבוע והתחרות בין היזמים היא על מחיר המ"ר הדירתי. גם הסדר זה יתאפשר, לנוכח הגדלת שיעור הדירות בשוק החופשי, שנכללות בפרויקטים של מחיר למשתכן.

מרמ"י נמסר, כי התאמות אלו יאפשרו להנהלת הרשות לקבוע ערכי קרקע וכללי מכרז במסגרתו יובטח שהצדק החלוקתי יישמר ובה בעת זכאי מחיר למשתכן יוסיפו ליהנות מהנחה על מחיר הדירה.