הפיילוט של יוון: תקים חומה צפה שתשמש מחסום ימי נגד פליטים באי לסבוס

אורך החומה יהיה 2.7 קילומטר • מספר הפליטים הכפיל עצמו ב-2019 לעומת 2018 ל-30 אלף איש • הצעד מעורר ביקורת חריפה בקרב ארגוני זכויות אדם

פליטים מגיעים לאי היווני לסבוס מטורקיה שנמצאת ברקע התמונה / צילום: Petros Giannakouris, Associated Press
פליטים מגיעים לאי היווני לסבוס מטורקיה שנמצאת ברקע התמונה / צילום: Petros Giannakouris, Associated Press

ממשלת יוון מתכננת להקים חומה ימית שמטרתה למנוע מסירות פליטים לנחות בחופי האי היווני לסבוס, שהפך בשנים האחרונות לנקודת הכניסה המרכזית למהגרים לא-חוקיים לאיחוד האירופי. עלות הפרויקט, שמוגדר בשלב זה כפיילוט, היא כחצי מיליון אירו, והממשלה הודיעה כי תקדם אותו במהירות באמצעות תקציב משרד הביטחון, כדי להציב את החומה הצפה כמה שיותר מהר. הצעד עורר ביקורת חריפה בקרב ארגוני זכויות אדם.

האי לסבוס הפך למוקד הגירה לפליטים, מהגרים ומבקשי מקלט בשני העשורים האחרונים, בשל קרבתו היחסית לחוף הטורקי. מהחופים הצפון-מזרחיים של האי ניתן לראות את החוף הטורקי, ולהיפך. מאות אלפי בני אדם עברו בנתיב הימי הזה בעשור האחרון בלבד, כשהם יוצאים לרוב בחשיכה מהחופים הטורקיים בסירות גומי או בסירות ללא קברניט ונוחתים בחופים הסלעיים של לסבוס כמה שעות לאחר מכן.

מרחק החצייה באזור הצר ביותר הוא עשרה ק"מ בלבד, אולם המסע עלול להיות מסוכן בשל מזג אוויר קשה, צפיפות בסירות, הסכנה שיתפוצצו במגע עם הסלעים החדים והעובדה שרבים מהפליטים לא יודעים לשחות. ארגוני סיוע והצלה שהחלו לפעול באי אחרי גל הפליטים הגדול של קיץ 2015 מסייעים לעתים למשות פליטים מהמים.

לסבוס - 80 אלף פליטים חצו את הים ב-2019
 לסבוס - 80 אלף פליטים חצו את הים ב-2019

היחסים עם טורקיה הידרדו

משבר הפליטים גם היה האירוע שהוביל את האיחוד האירופי לחתום על הסכם עם טורקיה בתחילת 2016, לפיו המדינה תפעל למנוע הפלגות לא חוקיות, ותדאג לצמצם את ההגירה הבלתי חוקית תמורת יותר מעשרה מיליארד אירו בסיוע ובהטבות נוספות. ואולם, בחודשים האחרונים, עם הרעת היחסים עם טורקיה, המשבר הכלכלי במדינה ודרישתו של ארדואן לכסף נוסף כדי לטפל בפליטים, זינק בחדות מספר הפליטים המגיעים ללסבוס, וממשלת יוון הזהירה בחודשים האחרונים כי אינה מסוגלת להתמודד עם העומס והצפיפות במחנות הפליטים שבאי.

זו הסיבה שהממשלה באתונה הודיעה בסוף השבוע שעבר על מכרז מהיר להקמת "חומה ימית צפה" באורך 2.7 ק"מ, וביקשה מקבלנים פרטיים להגיש הצעות בתוך שלושה חודשים בלבד. החומה הימית תצויד גם באורות מסנוורים. "אנחנו חייבים למצוא פתרון כלשהו להפחית את זרם הפליטים", אמר שר ההגנה היווני לסוכנות הידיעות "אי-פי".

כ-80 אלף מבקשי מקלט הגיעו ללסבוס בשנת 2019, עלייה של 50% לעומת המספר בשנה שעברה. הזינוק החד ביותר נרשם בחודשיים האחרונים של השנה. הרשויות ביוון חוששות מגל נוסף שיגיע באביב, עם הפיכת הים באזור לנוח יותר לחצייה.

ארגוני זכויות אדם ביקרו את התוכנית ואמרו שהיא רק תגרום לסיכון חיים רב יותר בעת המעבר וכי תשבש את פעולות ההצלה של חלק מהארגונים הפועלים באזור. ממשלת יוון מאשימה חלק מהארגונים ב"שיתוף פעולה" עם מבריחים. "התוכנית מטילה בספק את היכולת של מחלצים להמשיך ולפעול", אמר ראש ארגון "אמנסטי" במדינה בהודעה לעיתונות, "ועל ממשלת יוון להבהיר אילו אמצעים היא מתכוונת לנקוט כדי להבטיח שהיא לא תגבה חיים נוספים".

גל פליטים של מיליון איש

ארה"ב ואירופה הזהירו בימים האחרונים מגל פליטים חדש של יותר ממיליון בני אדם שעשוי לצאת מסוריה, אם אידליב - המעוז האחרון של האופוזיציה לאסד - תיפול בידיו, כפי שמסתמן. ארדואן, מצדו, איים לפני כחודשיים "לשלוח 3.5 מיליון פליטים סורים לאיחוד האירופי" אם זה לא יגלה הבנה למעורבות הטורקית בצפון סוריה. המעבר ללסבוס הוא אולי הקל ביותר, עם חנויות בצד הטורקי שמוכרות סירות מתנפחות וחגורות הצלה, ואוטובוסים שיוצאים היישר מהערים הגדולות של טורקיה לאזורי החופים, אבל גם איים יוונים אחרים יכולים בקלות להפוך למוקדי מעבר. ביניהם בולטים כיוס וסאמוס, המרוחקים גם הם קילומטרים בודדים מהחוף הטורקי. הרשויות ביוון הודיעו כי אם הפיילוט בלסבוס יעבוד, הגדר הימית תורחב ל-13-15 קילומטר.