הפרופטק מזנק, וההשקעות בתחום עלו במאות אחוזים

דווקא תעשיית הנדל"ן, שהיא אחת הגדולות בעולם, ומתאפיינת במחזורי פעילות גבוהים, ברווחיות נאה, ובתקציבים שמנים, לא קיבלה עד לאחרונה תשומת-לב מספקת מצד חברות טכנולוגיה וחברות תוכנה. עכשיו זה מתחיל להשתנות • חדשנות בנדל"ן - טור חדש

הפרופטק מזנק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
הפרופטק מזנק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ההתפתחויות הטכנולוגיות המהירות טורפות את הקלפים בכל תחום - מבנקים וביטוח דרך מזון מהיר ואופנה. למרבה הפליאה, דווקא התעשייה הכי גדולה בעולם, המתאפיינת במחזורי פעילות גבוהים, ברווחיות נאה, בתקציבים שמנים, לא קיבלה עד לאחרונה תשומת-לב מספקת מצד חברות טכנולוגיה וחברות תוכנה. אולם שילוב של ההתפתחויות הטכנולוגיות, שינויים של הרגולציות ושינוי מודלים כלכליים - פתחו הזדמנות לגל חדש של חדשנות בשוק הנדל"ן והפער הטכנולוגי הזה מתחיל להיסגר.

השילוב בין טכנולוגיה לנדל"ן נקרא PropTech - קיצור של Property+Technology - ומתייחס לחברות המחפשות להוסיף ערך לעולם הנדל"ן על ידי שימוש בטכנולוגיות שונות, בתחומים כמו: השקעות ומימון, תכנון ובנייה, קנייה/מכירה/השכרה, ניהול ואופרציה. בין אם אתם יזמי נדל"ן, משקיעי נדל"ן או אפילו רק שוכרים דירה, הטכנולוגיות הללו יכולות לפתור הרבה מאוד מהבעיות שאתם נתקלים בהם ביומיום. למשל: בנייה יותר חסכונית באנרגיה ובזמן, צמצום וייעול הוצאות השיווק, הבטחת תשלומי דיירים, שיפור ממשקים בין שוכרים ומשכירים.

במבט אחורה, אפשר לראות שהמהפכה הטכנולוגית בתחום הנדל"ן החלה בתוכנות ובזירות מסחר שונות (מרקטפלייס) כמו CRM ולוחות של דירות להשכרה/למכירה. מכאן התפתחה לחברות שמציעות שירותים משלימים לענפי הנדל"ן, כמו ניהול דיירים, ואף לחברות שמתחרות ראש בראש בענפי הנדל"ן המסורתיים כמו מלונאות, משרדים ומרכזים מסחריים (Airbnb, WeWork ואחרות).

בשלב הנוכחי אנחנו מתחילים לראות גם יותר ויותר חברות המאופיינות גם בעומק טכנולוגי. החל משימוש בסנסורים ומציאות מדומה אשר הופכים נכסים לחכמים ויביא לחיסכון בזמן, בתקציב ובאנרגיה, שימוש בלמידת מכונה (Machine Learning) כדי ליצור סטנדרטיזציה ותובנות מהנתונים הרבים שנאספים, וכן פלטפורמות לניהול יעיל של שירותים מגוונים. כך אפשר לייעל תהליכים שונים ולסייעים לצמיחת העסקים, לדוגמה - שוכר במתחם מגורים, דרך אפליקציה ייעודית, יכול לשלם את תשלומי הניהול בצורה דיגיטלית, להתריע על תקלה ולקבל אפשרות לעקוב אחרי הטיפול בה.

כיום אנו עדים להתעניינות הולכת וגוברת מצד חברות הנדל"ן בפיתוחים המוצעים בשוק. לפי מחקר גלובלי שנעשה על ידי פירמת KPMG בקרב 180 חברות נדל"ן ברחבי העולם, ב-95% מחברות הנדל"ן ישנו כבר לפחות גורם אחד שאחראי על תחום החדשנות, וגם בארץ כבר אפשר לראות הקמה ומיסוד של חטיבות חדשנות.

גם ההשקעות בסקטור זה גדלו משמעותית בעשור האחרון. שוק ה-PropTech מוערך ביותר מ-500 מיליארד דולר, והיקף ההשקעות שנעשו בו עד כה מוערך ב-25 מיליארד דולר. רק לשם הפרופורציה, ב-2012 עמדה ההשקעה הכלל עולמית בסקטור הזה על 221 מיליון דולר בלבד. ההערכות הן שההשקעות בתחום הזה יהיו דומות להשקעות בתחום הפינטק (טכנולוגיה ופיננסים) ואם כך, ניתן לצפות לגידול נוסף של פי חמישה בסכומים המתגלגלים. 

בעלייה תלולה
 בעלייה תלולה

הכותבת הייתה מנהלת השיווק של קבוצת חג’ג' ובקבוצת עזריאלי, וכיום עוזרת לחברות נדל"ן לצמוח באמצעות טכנולוגיות, מנטורית בחממת ה-PropTech של המכללה למנהל ובמרכז הבינתחומי הרצליה