בזכות "דצמבר המשוגע": קפיצה של 42% ברכישת דירות חדשות ב-2019

לפי הלמ"ס, בסך-הכול נרכשו 32,456 דירות חדשות ב-2019 - שיא של לפחות שני עשורים • חלק ניכר מהדירות הללו נרכשו במסגרת מחיר למשתכן • העיר שבה נרכש מספר הדירות החדשות הגדול ביותר בשנה שעברה הייתה רמת גן, ואחריה הרצליה ות"א

דירות חדשות בבנייה / צילום: shutterstock
דירות חדשות בבנייה / צילום: shutterstock

חודש דצמבר משוגע, שבו נשברו כל שיאי רכישת הדירות החדשות, הביא את 2019 להיות שנת השיא של רכישת הדירות החדשות לפחות בשני העשורים האחרונים. בשנה שעברה נרשמה עלייה של 42% במספר הדירות החדשות שנמכרו, לעומת 2018 - כך עולה מנתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה). העיר שבה נרכש מספר הדירות החדשות הגדול ביותר בשנה שעברה הייתה רמת גן, שבה נמכרו 1,583 דירות חדשות, ואחריה הרצליה ותל-אביב.

בסך-הכול נרכשו 32,456 דירות חדשות ב-2019, מה שכאמור מהווה שיא של לפחות שני עשורים. הביקושים המואצים לדירות חדשות באים לידי ביטוי בכך שבחינת נתוני המגמה מראה כי מחודש השפל מרץ 2018, כמות הדירות החדשות שנרכשות עולה בקצב חודשי של 2.5% לחודש.

בכך למעשה משלימים נתוני הלמ"ס את הנתונים שפורסמו בימים האחרונים על-ידי בנק ישראל אודות שיאי המשכנתאות שנשברו בשנה האחרונה, ועל-ידי הכלכלנית הראשית באוצר שציינה אף היא את כמות הדירות הגדולה שנרכשה בדצמבר.

חלק ניכר מהדירות הללו נרכשו במסגרת מחיר למשתכן. בפרסום הלמ"ס לא מצוין מה חלקן של הדירות המסובסדות מכלל הדירות החדשות, ואולם על-פי פרסומים אחרים של הלמ"ס ועל-פי נתוני הכלכלנית הראשית, ניתן להעריך כי שיעורן הגיע לסביבות 45%. בלמ"ס מדגישים את השינויים המתודולוגיים שנערכו בספירת כמות הדירות החדשות שנמכרו. 

נתון שמשלים את ההערכה הזו הוא רשימת הערים שבהן נרכשה כמות הדירות החדשות הגדולה ביותר, שחושפת כי שוק הדירות החדשות כיום נע בין שני קטבים: הראשון הוא דירות מוזלות במסגרת מחיר למשתכן, והשני הוא דירות חדשות שנמכרות במסגרת פרויקטים של תמ"א 38 והתחדשות עירונית. וכך, שלוש הערים הראשונות בדירוג - רמת גן, שבה נרכשו בשנה שעברה 1,583 דירות חדשות; הרצליה, שבה נרכשו 1,394 דירות חדשות; ותל-אביב, שבה נרכשו 1,323 דירות - הן ערים שמצטיינות בהתחדשות עירונית ובפרויקטים חדשים בשוק החופשי; העיר הרביעית בדירוג, ירושלים, מקיימת את שני הקטבים - הפרויקטים של התחדשות עירונית בעיקר בקריית יובל ופרויקטים שונים של מחיר למשתכן; אחריה מגיעות ערים רבות שמצטיינות בעיקר במחיר למשתכן: באר-שבע, חריש, יבנה, ראש-העין, ראשון-לציון, טירת הכרמל, נתיבות, אור-יהודה ועוד.

השיא הגדול של חודש דצמבר נגרם כתוצאה ממכירות חריגות בהיקפן של דירות בשלושה מחוזות: במחוז תל-אביב נרכשו 1,171 דירות - מספר כמעט כפול מהממוצע הרב-שנתי בשנים האחרונות, כשהאחראיות על השיא הזה הן בעיקר רמת גן, תל-אביב והרצליה; במחוז ירושלים נמכרו 322 דירות חדשות בדצמבר - אף זה שיא של 3 שנים, שנקבע במידה רבה הודות למכירות מואצות בבית שמש ובירושלים; ואילו בדרום נמכרו 725 דירות - גם כן מספר שכפול בער מהממוצע החודשי, הודות למכירות בנתיבות, אשדוד, באר-שבע, קריית גת, נתיבות ואשקלון.