דעה: די עם פאניקת הקורונה

רבבות גברים וילדים שנמצאים כעת בתאילנד הפכו בן-רגע למצורעים • אני תכף ביניהם • ואם זה לא מזכיר לכם סרטי דיסטופיה פרנואידיים כמו "ההתפרצות" או "סיפורה של שפחה גרסת אל על", כדאי שתבדקו אם יכולת המחשבה העצמאית שלכם לא נפגעה מעודף פייק ניוז

חולה קורונה בסין | צילום: רויטרס, CHINA DAILY
חולה קורונה בסין | צילום: רויטרס, CHINA DAILY

גילוי נאות: אין לי תואר בכימיה או ביולוגיה, ונכון לעכשיו ההשכלה שלי בתחום עומדת על 5 יחידות בבגרות. אבל עם התפרצות היסטריית הקורונה - באדיבות אמצעי התקשורת, שגם להם אין תארים מתקדמים בתחומים הנ"ל, ובכל זאת לא היססו לרכב על גלי הרייטינג שסיפקה המילה הכי מחופשת בגוגל - התחלתי, כמי שקנתה כרטיס טיסה, לעקוב אחר מפות ההתפשטות שמפורסמות בתקשורת הזרה ובארגון הבריאות העולמי.

לפי הנתונים הרשמיים, ההצהרה של משרד הבריאות שמחייבת כל אדם שחוזר מתאילנד להישאר בבידוד, היא לא פחות מכיסוי ישבן שמחירו גבוה מדי. ההצהרה הזו גרמה לביטולים מיידיים והלם בקרב כל קבוצות הפייסבוק והוואטסאפ של המטיילים המאושרים בתאילנד, רבבות שהפכו בן-רגע למצורעים בפוטנציה ותקועים. חלקם טוענים כי הוריהם, בשר מבשרם, לא מוכנים לקחת אותם מהשדה בחסות הפחד.

כמובן שגם חברות התעופה, ובראשן אל על, שהשקיעה תקציב ענק בהשקת הקו החדש לטוקיו, נאבקות כעת עם כוחות שאין בינם לבין המציאות בשטח דבר. ננסה להתנתק רגע מהזרדים שבעלי עניין או עוזרים פרלמנטריים זריזים במשרד הבריאות מעיפים לתוך המדורה שנקראת וירוס הקורונה, ואולי תצליחו לראות מבעד ללהבות ולהריח שמשהו כאן טיפה מסריח.

אם מספר החולים מחוץ לסין נותר יציב, כיצד ייתכן שהכותרות של כלל מהדורות החדשות והעיתונים מדברת על וירוס קטלני שהעולם לא מצליח למגר? מדהים שאף עיתונאי לא ציין נתון מדהים זה בפתח המהדורה.

והתאילנדים? הם המומים מהתגובה של ישראל, עד לא מזמן בת-בריתם האהובה. מדי עדכון הם מתקשרים ללשכת התיירות של תאילנד בישראל ושואלים אותם האם במוסד הישראלי יודעים משהו שהם לא יודעים. כי כיצד ייתכן שדבר לא השתנה במצבת החולים שלהם (34 במספר), שלא נדבק אף תייר, ושהם ממש לא בכותרות של יתר המדינות.

כעת נמצאים במדינה שוחרת השלום היפהפייה והמפותחת הזו מאות אלפי תיירים מסקנדינביה, גרמניה, צרפת, ארצות-הברית ואוסטרליה. איש מהם לא חושש לחזור לביתו מחשש להסגר. בנוסף, לא ידוע עדיין על אדם שנדבק בווירוס כי שהה בתאילנד. האם דין כל מדינה במזרח כדינה של סין?

הייתי מצפה שיוציאו אזהרה גם על האנשים שנמצאים כעת בפיליפינים, בווייטנאם, בבורמה, בקמבודיה או בסרי לנקה שיש להם בהכרח טיסות קונקשן בבנגקוק. מדוע החריגו במשרד הבריאות דווקא אותם? האם אין סכנה להידבק בקונקשן? שאלת קיטבג.

אמרו כבר לפניי: בכל סיטואציה שנראית לא טבעית, תחפש את מי שמרוויח מכל הסיפור. אין ספק כי מערכת הבריאות שלנו, שגם בימים כתיקונם לא מתפקדת, תיחשף אם תתפרץ אצלנו מגיפה כזו, ואכן זו בהחלט קריאת השכמה למשרד הבריאות להתעורר. במקום זאת, הם משליכים את החשש שלהם החוצה ופוגעים בזכויות אדם במהלך שמריח משנאת זרים, מהכללות ומבורות שנופלות באופן נוח מדי שנייה לפני בחירות.

ואם זה לא מזכיר לכם סרטי דיסטופיה מפחידים או "סיפורה של שפחה גרסת אל על", כדאי שתבדקו אם יכולת המחשבה העצמאית שלכם לא נפגעה מעודף פייק ניוז.

משרד הבריאות היקר, אם אתם רוצים למנוע ממערכת הבריאות לקרוס, פשוט תבטלו את כלל הטיסות לכל העולם. כי אף פעם אי-אפשר להיזהר יותר מדי. זו כמובן אמירה צינית. במקרה כזה - וכנראה שדווקא שר החוץ הזמני ישראל כץ מבין זאת היטב - המדינות שאנו נסגרנו בפניהם, סופן שיסגרו את דלתם גם בפנינו. ובטריקה. 

הכותבת היא עיתונאית עצמאית שנמצאת בדרכה לתאילנד