עורך הדין שהונה את קובי ויהודית ריכטר יושעה מהמקצוע ל-8 שנים

עו"ד יעקב הרכבי, בן-דודה של יהודית ריכטר, הורשע ע"י בית הדין המשמעתי של לשכת עוה"ד, לאחר שמשכן נכס ששייך לזוג ריכטר כבטוחה להלוואה מסוכנת שנטל לעצמו

קובי ויהודית ריכטר / צילום: שלומי יוסף
קובי ויהודית ריכטר / צילום: שלומי יוסף

עו"ד יעקב הרכבי, שהונה את אנשי העסקים קובי ויהודית ריכטר, בעלי חברת מדינול, יושעה מהעיסוק במקצוע עריכת הדין למשך 8 שנים החל מ-1 באפריל 2020 - כך קבע לאחרונה בית הדין המשמעתי המחוזי של מחוז תל-אביב והמרכז בלשכת עורכי הדין.

ההחלטה התקבלה בעקבות תלונה שהגיש הזוג ריכטר נגד הרכבי, שהוא גם בן-דודה של יהודית ריכטר, ולאחר שהרכבי הורשע על-ידי בית הדין המשמעתי בעבירות של מעשים הפוגעים בכבוד המקצוע ובהפרת חובת הנאמנות כלפי הזוג ריכטר.

העבירות המשמעתיות שביצע הרכבי נעשו סביב הייצוג של הזוג ריכטר בעסקה לרכישת מקרקעין ביישוב היוקרתי ארסוף בשנת 2001. 

הרכבי הורשע בדין המשמעתי בשל העובדה שהוא ניצל לרעה את העובדה שקובי ויהודית ריכטר סמכו על נאמנותו ועל יושרו והפקידו בידם את הנכסים שלהם בנאמנות. ואולם, לפי הכרעת הדין של בית הדין המשמעתי, "הרכבי נהג בנכס שרכש בנאמנות עבורם כהפקר ומשכן אותו כבטוחה להלוואה מסוכנת שנטל למען עצמו ולמען שותפו, תוך שהוא מסתיר את מעשיו. הרכבי הציג בפני הצדדים עמם התקשר בעסקת הלוואה מצג-שווא, כאילו הוא הבעלים הבלעדי של הנכס, ואין לאף צד שלישי זכויות בו. בהמשך אף התקשר עם אותם צדדים בהסכם למכירת הנכס, למרות שלא הייתה לו זכות או סמכות לעשות כן". 

כתוצאה ממעשיו של הרכבי נגרם לזוג ריכטר נזק כספי של עשרות מיליוני שקלים. לפי החלטת בית הדין המשמעתי, "מעבר לנזק הממוני חוו המתלוננים (הזוג ריכטר. ח',מ') משבר בגידה מאדם שרחשו לו אמון מוחלט כעורך דינם ובן משפחתם. עוגמת-נפש שחוו ממעשיו של הרכבי, השבר שגרם במשפחתם, השנים הרבות שנאלצו לבלות בבתי המשפט - כל אלה אינם ברי-תיקון".

בגזר הדין המשמעתי של הרכבי, שאותו נתנו עורכי הדין שושנה קוגלר, דוד איזקסון ואבי סלונים, נכתב כי "בנסיבות העניין ראוי היה להוציא את הנקבל (הרכבי) לצמיתות מלשכת עורכי הדין ולהפסיק את חברותו לתמיד. אולם נוכח גילו של הנקבל ועברו המכובד, ולאור הנזקים שהוא עצמו חווה ממעשיו שלו, אמליץ לחבריי להקל במעט בעונשו ולהטיל עליו עונש של 8 שנות השעיה בפועל, החל מיום 1 באפריל 2020".

יצוין כי הרכבי רשאי לערער על גזר הדין לבית הדין המשמעתי הארצי של לשכת עורכי הדין.