תסתכל על הנפט סמוטריץ': האם אל על תופסת טרמפ על הקורונה?

החששות מהשלכות התפרצות נגיף הקורונה הביאו את חברת התעופה להזהיר מפני פגיעה בהכנסות, לפטר עובדים ולדחות את השקת הקו לטוקיו • האם הירידה במחיר הנפט אמורה לספק אור בקצה המנהרה?

אם מישהו חשב עד השבוע שמחאת האקלים עשויה לפגוע במערך הטיסות העולמי, וירוס הקורונה הראה היטב איך משתקים מערך תעופה שכזה במחי יד, תוך שחברות התעופה מאבדות מאות מיליוני דולרים מערכן.

חברות התעופה האמריקאיות, כמו יונייטד איירליינס  ודלתא איירליינס , איבדו יותר מ-15% מערכן רק השבוע בצל ביטולי טיסות והחששות מהשלכות האצת התפשטות נגיף הקורונה בארה"ב ובאירופה, ובשוק המקומי חברת התעופה אל על  רשמה היום (ה') בבורסה נפילה של יותר מ-7% מערכה.

מבין אלה, אל על היא חברת התעופה היחידה שמיהרה לחתוך בבשר החי. מנכ"ל אל על גונן אוסישקין הורה לגבש תוכנית מיידית לפיטורי 1,000 עובדים מבין 6,350 עובדים בסך-הכול נכון לחודש ספטמבר האחרון. בהינתן כי הפגיעה הנוכחית היא חלק ממכה כוללת בענף התיירות העולמי בשל השלכות התפשטות הקורונה, ובהינתן כי מדובר באירוע חד-פעמים לטווח הקצר, נשאלת השאלה האם אל על תופסת טרמפ על הקורונה בניסיון לקזז בהוצאות.

בשבוע שעבר אל על הודיעה כי היא צופה פגיעה, והמנכ"ל אוסישקין הקדים את מהלך הפיטורים במכתב בו כתב כי דרושים צעדים כואבים. התפשטות וירוס הקורונה הביאה את שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' אף להציע תמיכה ממשלתית עבור חברת התעופה שנאלצת היום לגבש תוכנית לפיטורי עובדים, לסגור קווים ולדחות את ההשקה של הקו לטוקיו. 

אל על, שאיבדה 45% מערכה בשלושת החודשים האחרונים, פרסמה מוקדם יותר היום תחזית קודרת, לפיה החברה צופה ירידה של 50-70 מיליון דולר בהכנסות בתקופה שבין ינואר לאפריל 2020 בשל השלכות נגיף הקורונה. עוד לפני התפשטות וירוס הקורונה אל על הפסידה בתשעת החודשים הראשונים של 2019 כ-27 מיליון דולר. עבור חברה עם מחזור מכירות של יותר מ-1.6 מיליארד דולר בתשעת החודשים הראשונים של השנה החולפת, האזהרה שפורסמה היום מהווה מכה קלה בכנף. 

מעבר לכך, אל על רגישה מאוד לשינויים במחיר הנפט, ואם מסתכלים על הירידה החדה במחיר הנפט, התמונה נראית פחות נוראית. מחיר הנפט מתרסק הערב מתחת ל-50 דולר לחבית נוכח הציפייה לירידה בהיקף הסחר העולמי. ההאטה בפעילות הכלכלית עקב האצת התפשטות וירוס הקורונה מביאה לירידה בביקושים לנפט, ומנגד המחיר הנמוך צפוי להטיב עם עלות הדלק הסילוני של חברות התעופה, בהן חברת אל על.

עוד לפני הירידה הדרמטית הצליחה אל על לצמצם את הוצאות הדלק הסילוני, גם בזכות הירידה במחיר וגם בזכות הפעלת מטוסי הדרימליינר החדשים שלה (בואינג דגם 787-9), היעילים יותר בצריכת הדלק ממטוסיה הקודמים. כך, הוצאות הדלק הסילוני ירדו בכ-9% בתשעת החודשים הראשונים של 2019, כלומר חיסכון של 34.2 מיליון דולר. הירידה הצפויה בתיירות עקב נגיף הקורונה צפויה אומנם לגרוע מהכנסותיה של החברה, אך בהינתן שמדובר באירוע חד-פעמי ולא מתמשך, נראה כי הנזק מוגבל.