"שתי הסיומות שכבר נכתבו ב'ארץ נהדרת' לערב הבחירות הנוכחי כוללות רק שני תרחישים - נתניהו מנצח או תיקו"

גם הפעם תלווה "ארץ נהדרת" את ערב הבחירות ותיתן את הזווית המעניינת יותר של ההתרחשות הפוליטית • לקראת אחד הערבים הנצפים בשנה, דוד ליפשיץ, הכותב הראשי של "ארץ נהדרת", בשיחה מיוחדת עם "גלובס"

דוד ליפשיץ, תסריטאי, כותב ראשי ב”ארץ נהדרת” / צילום: איל יצהר, גלובס
דוד ליפשיץ, תסריטאי, כותב ראשי ב”ארץ נהדרת” / צילום: איל יצהר, גלובס

גם הפעם תלווה "ארץ נהדרת" את ערב הבחירות ותיתן את הזווית המעניינת יותר של ההתרחשות הפוליטית - במדינה שבה המציאות עולה על כל דמיון. אילו שני תרחישים נלקחו בחשבון על-ידי התסריטאים לקראת אחד הערבים הנצפים בשנה, איזה תרחיש לא נלקח בחשבון, ומי המתחרה האמיתית של התוכנית הכי משפיעה על המסך? דוד ליפשיץ, הכותב הראשי של "ארץ נהדרת", בשיחה מיוחדת עם "גלובס".

הזירה

מזה 17 שנה משמש ליפשיץ ככותב ראשי ב"ארץ נהדרת". במקביל הוא משמש גם כמגיש בערוץ הספורט, ובין עונה לעונה הוא מתפנה לכתוב לפרויקטים; בין היתר כתב ויצר את הסדרה "שחקן זר" ואת הסרט "זוהי סדום". ב"ארץ נהדרת" הוא חלק מצוות של 7 כותבים: אסף שלמון "כותב ראשי יחד איתי", איתי רייכר, אילן שפלר, ערן זרחוביץ', שרון טייכר ואסף גפן.

אתה שם לב שאין לכם כותבת בצוות?
"נכון. היו כותבות במהלך השנים, כרגע אין".

השוק הישראלי

"זה הקהל של ערוץ 2 בעבר והיום ערוץ 12. קהל של בני 35-40 שחלקם גדלו איתנו. זה קהל שחשוף לאקטואליה וגם הילדים שלו. לפעמים אנחנו השלמה לחדשות, ולפעמים החדשות נצרכות דרכנו. גם הילדים שלי גדלו עם 'ארץ'. כשהבן שלי היה בגן, הגננת קראה לו 'לובה', דמות הקופאית מהעונה הראשונה. אני מניח שמבוגרים רואים רובד אחד, וילדים רובד אחר. למערכון של 'הטורטלים' הילדים מאוד התחברו והתחפשו לדמויות בפורים. כשכתבנו את זה, לא חשבנו שזה נושא שפונה לילדים. הפוקוס היה במתעשרים החדשים ובצרכנות המתבהמת - ודווקא ילדים התחברו לדמויות שהיו מצחיקות. זה הפטנט של 'ארץ נהדרת' - יש מסר, אבל הוא לא מזניח את הקומדיה".

החיים עצמם

"האתגר גובר לנוכח המציאות שמקצינה את עצמה. בארה"ב הכותבים של 'SNL) 'Saturday Night Live) נתקלים בבעיות דומות. מה שעוד מאתגר אותנו זה מה יקרה אם המציאות הפוליטית תאלץ אותנו להתמודד עם דמויות משעממות. כשגדעון סער התמודד על הנהגת הליכוד, אמרנו שאם הוא מנצח, יש לנו מערכת בחירות של שתי דמויות יבשושיות, גנץ מול סער. מבחינתנו, ככל שהדמויות במציאות צבעוניות יותר, הרי זה מבורך".

המתחרים

"המתחרים שלנו הן הרשתות, פייסבוק ובעיקר טוויטר. ברגע שקורה משהו, אנשים זורקים את מרכולתם לטוויטר על המקום, ולנו יש תוכנית אחת בשבוע. אגב, זה המקום להגיד שלפעמים אנחנו רואים שאנשים מצייצים ש'ארץ נהדרת גנבו לי את הבדיחה', אז לא, אנחנו מביאים את שלנו, ואם יצא שמישהו כתב בדיחה דומה - שיהיה גאה בעצמו שהוא בראש שלנו. מצד שני, באיזשהו מקום, מה שמעלים בטוויטר עוזר לנו, כי משם אנחנו קולטים את הווייב ולאן הסיפור הולך ומאיזו קלישאה כדאי לנו להימנע. הרשתות החברתיות הן המתחרות שלנו ושל האקטואליה".

על הצופה הישראלי

"מהעונה הראשונה יש לנו כלל - כל מערכון, גם אם הוא להיט, יישאר רק לעונה אחת. הדמויות הפוליטיות לא, כי הן לא משתנות. מצד שני, אנחנו שמחים, כי מה היינו כבר יכולים לעשות מניצן הורוביץ לעומת מירי רגב. עם הטורטלים שהיו להיט עשינו עוד מערכון אחד, אבל המטרה היא להתקדם, ויש בזה משהו נכון. התוכנית מטבעה כוללת הפוגה עונתית, וזה דורש מאיתנו להתחדש. הרגלנו את הקהל לזה, בסוף גם מדובר בדמויות של מערכון, והעומק מוגבל".

מה שקורה עכשיו

"ל'ארץ נהדרת' יש ותק חריג. אני מקווה ורוצה לחשוב שהקהל של התוכנית בסוף הוא קהל די נאמן שהולך איתה לאורך השנים ומוסיף את הילדים שלו שנהיים צופים של התוכנית. נניח, מירי רגב היא דמות שהילדים מתים עליה, וגם דוד ביטן. אם אתה פוליטיקאי, ואין לך דמות ב'ארץ נהדרת', זה אומר שאתה בבעיה.

"אני לא יודע עד כמה מירי רגב אוהבת את החיקוי שלה. ליברמן למשל עבר תהליך. בהתחלה הוא קרא לנו חבורת מנוולים, אבל ב-2017 הוא התחפש לשאולי. אתה לא חייב לאהוב את הדמות שלך, אבל אתה חייב לקבל הומור. ביבי התארח אצלנו פעם - והבן שלו (יאיר) לא מתייחס אלינו בטון חיובי, כי הוא יושב בבית ורואה הרבה טלוויזיה. הוא אמר שאנחנו בולשביקים, ביטוי חביב על משפחת נתניהו.

"הכלל בבני משפחה של פוליטיקאי הוא שאם אתה בקו האש, אתה חוטף. מירי רגב מופיעה כמעט בכל תוכנית, אבל את בעלה לא עשינו, כי לא רואים אותו. אשתו של ישראל כץ התראיינה בבית שלהם? זה מסלול ברור ל'ארץ נהדרת'. אם שרה נתניהו לא הייתה מצטרפת לכל ביקור של בעלה לחו"ל, היא לא הייתה מופיעה בכל תוכנית. היא מזמינה את זה. עובדה שאת הבן השני (אבנר) לא עשינו".

משהו שאתה ממש גאה בו

"העובדה שאנחנו רצים וקיימים כבר 17 שנה כתוכנית רלוונטית ואקטואלית ומצחיקה. אין לזה אח ורע בטלוויזיה. בעונות הראשונות היו לנו הרבה ביטויים שהחדרנו לשפה. אני חתום על הביטוי 'שקרכלשהו', זה משהו שהומצא במקרה ונשאר".

משהו שהיית רוצה למחוק

"הייתי מוותר על הביקור של נתניהו אצלנו בתוכנית (ב-2013). זה לא היה נתניהו של היום עם הכתבי אישום אלא נתניהו של לפני התיקים. לביקור הזה היה איזה נופך לאומי, כמו תוכניות של יום העצמאות. בגדול אנחנו לא מארחים פוליטיקאים. אהוד ברק ולימור לבנת התארחו אצל הפילוסים, ורובי ריבלין היה מעולה במערכון עם הטורטלים, אבל בגדול אנחנו נמנעים מזה".

מה שקורה עכשיו

"גם אני ומולי שגב ואסף שלמון השתנינו והתבגרנו. פעם כתבנו מנקודת מבט של צעירים, והיום אנחנו אנשים עם משפחות שרואים את הדברים בצורה אחרת. כצעיר יש דברים שנראה לך שהם לא בעיה שלך, אבל ברגע שיש לך ילדים ומשפחה, אין דבר שהוא לא בעיה שלך. המון דברים קרו בעולמות ההומור, מ-MeToo ועד הפוליטקלי קורקט. יש דברים שכתבנו פעם שהיום לא היינו מדמיינים לכתוב. עם זאת, בעיניי המגבלות מאוד תורמות ועוזרות. גם הדמויות משתנות, לובה של לפני 17 שנה - שאגב זה היה המערכון הראשון שכתבתנו אסף ואני לפיילוט של 'ארץ' וכמו שהוא צולם ככה הוא שודר עם אפס שינויים - היום את המשבצת הזו תופסת אירינה, היא הרוסייה החדשה. עוד דבר שהשתנה זה הפתיח: פעם היה פתיח עם שמות השחקנים, בשנתיים האחרונות אין זה כבר, וגם זה סוד ההצלחה - המותג יותר חזק מהשחקנים".

והנה פרט מעניין: בתוכניות המשודרות בערב בחירות מתסרטים שתי סיומות אפשריות, לפי תרחישי המציאות, ומצלמים את הרלוונטית. בבחירות שבהן התמודד בוז'י הרצוג מול נתניהו, בתסריט שבו בוז'י זכה בבחירות, הדמות של שרה נתניהו הייתה אמורה לעבור צד במעמד נאום הניצחון. בתסריט של גנץ מול נתניהו זה לא קורה: "גנץ לא ירצה להתקרב אליה, אז אין תסריט כזה". יתרה מכך, שתי הסיומות שכבר נכתבו לערב הבחירות הנוכחי כוללות רק שני תרחישים - נתניהו מנצח או תיקו. "אין תסריט שלישי שבו גנץ מנצח", אומר ליפשיץ.

פוליטי

בעבר התראיינת ואמרת שאתה מצביע למרצ. למי עכשיו?

"אני מתלבט עד הרגע האחרון בין כחול לבן ובין העבודה-מרצ".

אישי

"תמיד ידעתי שתסריטאות זה מה שאני רוצה לעשות. בגיל 16 קנו לי מכונת כתיבה, כי רציתי להיות מחזאי ולכתוב תסריטים ולעשות טלוויזיה. חבל שזרקתי אותה יחד עם התקליטים שלי. אחרי הצבא התחלתי לעבוד עם אלי ומריאנו, כתבתי מערכונים לדודו טופז ל'חלומות בהקיציס' והגענו ל'ארץ נהדרת'".

על היחסים עם מולי שגב: "הוא העורך, הוא ה'בעלבית', הוא התוכנית, הוא הברומטור, הוא הנווט והנהג של הדבר הזה".

דמות שאתה מעריץ

"מולי שגב ומודי בר-און - אחד בעבודה הזו ואחד בעבודה השנייה שלי (ערוץ הספורט). התגובות של מודי בר-און חשובות לי, והוא גם שיחק באחד המערכונים גם (של האיראנים)".

כרטיס ביקור

דוד ליפשיץ, תסריטאי כותב ראשי ב"ארץ נהדרת", בן 45 מתל-אביב

"ארץ נהדרת" במספרים: עלתה לשידור ב-2003, עד כה שודרו כ-270 פרקים ב-17 עונות. התוכנית זכתה ב-8 פרסי האקדמיה. ארבעה שחקנים נשארו מהעונה הראשונה: אלי פיניש, מריאנו אידלמן, עלמה זק ואיל קיציס.