הקורונה הגיעה לפצלי השמן: מניות קידוחי הפצלים מאבדות גובה

חברות קידוחי הפצלים של הנפט נערכו כבר לשנה קשה, אבל הנגיף הקטלני הופך אותה לקשה הרבה יותר

הפקת פצלים בטקסס  / צילום: רויטרס  ארנסט שניידר
הפקת פצלים בטקסס / צילום: רויטרס ארנסט שניידר

חברות קידוחי הפצלים של הנפט נערכו כבר לשנה קשה, וכעת נגיף הקורונה מעמיד אותן תחת לחץ פיננסי קשה עוד יותר.

חברות חיפושים והפקה מנסות להסתגל לצמיחה איטית יותר, על רקע היצע יתר של נפט וגז, ולהפחית הוצאות כדי להרגיע את המשקיעים שכועסים על התשואות הדלות. כעת, הקורונה מחלישה עוד יותר את הביקוש העולמי למוצריהן, וזהו אתגר נוסף למגזר שחברות רבות בו שקועות בחובות.

לפי כמה מדדים, חברות קידוחי הפצלים הגדולות רשמו שיפור ברווחיהן ברבעונים האחרונים. 46% מ-37 החברות המפיקות העצמאיות רשמו בשנה שעברה הכנסות תפעול שעלו על ההוצאות, לעומת 30% ב-2018, לפי ניתוח של "וול סטריט ג'ורנל". 

אבל כל המגזר סובל כעת מהחששות מההשלכה הכלכלית של נגיף הקורונה שהורידו את מחירי הנפט ומעיבים על התחזיות לשנת 2020. מחיר הנפט האמריקאי ננעל ביום שישי על 45 דולר לחבית, ירידה מ-53 דולר שבוע לפני כן.

מניית צ'ספיק אנרג'י. מחלוצות קידוחי הפצלים בארה"ב, צנחה ב-38% בשבוע שעבר על רקע החששות מנטל החוב שרובץ עליה. מניית וויטינג פטרוליום צנחה גם היא לאחר שהיא הזהירה שהתפוקה שלה תרד השנה.

קונטיננטל ריסורסז איבדה גם היא גובה אחרי חשיפת תוכניות ל-2020, שמהן עלה שהיא תתקשה לייצר תזרים מזומנים חופשי במחירי הנפט והגז הנוכחיים. "שוק הנפט והגז פועל בהיצע יתר, להערכתנו, והביקוש נחלש עוד יותר בגלל הקורונה", אמר מנכ"ל החברה הרולד האם.

לכבוש מחדש את לב וול סטריט

חברות קידוחי הפצלים מצויות תחת לחץ אדיר של משקיעים - וכעת גם של בעלי האג"ח שלהן - אחרי שנים של תשואות כספיות עלובות, למרות שהן הקפיצו את תפוקת הנפט האמריקאית לקרוב ל-13 מיליון חביות ביום, שיא עולמי.

כעת הן מנסות מחדש לכבוש את ליבו של וול סטריט על ידי ריסון ההוצאה והפגנה שהן יכולות לייצר תזרימי מזומנים וחופשיים, כדי לפרוע חובות או להחזיר כסף לבעלי המניות. אבל זה התברר כאתגר קשה עוד לפני שהקורונה הוסיפה לחששות מהירידה בביקוש. בנוסף למחירי הנפט הנמוכים, מחירי הגז הטבעי מרחפים מתחת ל-2 דולר ליחידת חום בריטית, ירידה מ-2.69 דולר בפברואר 2019, לפי נתוני אגף המידע במשרד האנרגיה הפדרלי.

"אנחנו תעשייה של חומר גלם. עודף היצע שולח אותנו לביוב, ועודף ביקוש שולח אותנו לירח", אומר מאט גלהאר, מנכ"ל חברת הפצלים פרסלי אנרג'י מיוסטון, טקסס. "כעת אנחנו בעודף היצע".

לחברות רבות יש גידור פיננסי שמבודד הרבה מהתפוקה שלהן מירידה במחירי הנפט והגז, אבל ברוב המקרים חלק ניכר מהתפוקה נשאר חשוף. לחברות עם חובות גדולים יש מרחב שגיאה מצומצם מאד.

מנכ"ל צ'ספיק, דאג לואולר, אמר ביום רביעי שהחברה מעריכה שמכירת נכסים תממן פירעון חובות ב-300 מיליון דולר שמגיעים לפדיון מאחור יותר השנה. החברה הזו מאוקלהומה סיטי, שאחד ממקימיה היה אוברי מקלנדון המנוח, מתכננת גם לבצע איחוד מניות (פיצול הפוך), כדי שמחיר המניה יישאר מעל 1 דולר, המינימום שדורשת הבורסה של ניו יורק.

וויטינג, שמפיקה בעיקר באגן באקן בדרום דקוטה, הודיעה שהיא צופה ירידה בהוצאה ובהפקה שלה השנה, והיא שכרה יועצים כדי לבדוק חלופות אסטרטגיות. לחברה יש חוב של מעל מיליארד דולר לפירעון השנה ובשנה הבאה. המנכ"ל שלה ברדלי הולי אמר שיש לה די והותר נזילות לכיסוי פעילות והיא מצייתת לסעיפי החזרת החוב (אג"ח) שלה.

"הקורונה מאיצה תהליך שכבר קורה"

מצבה של קונטיננטל, גם היא מפיקה מובילה מבאקן, היה טוב יותר מכמה יריבות ב-2019, כשהיא דיווחה על תזרים חופשי של כ-600 מיליון דולר. אבל מניית החברה צנחה לרמת שפל של שנים אחרי שהיא הזהירה שלא תוכל לחזור על התוצאה הזו השנה, גם בהנחת מחיר נפט של 55 דולר ומחיר גז של 2.50 דולר ליחידת חום.

"מה שהקורונה עושה זה רק להאיץ משהו שכבר התרחש בלאו הכי", אמר בן דל, שותף-מנהל בקימרידג' אנרג'י מנג'מנט, שמכרה את ההחזקות שלה בכמה חברות פצלים.

למרות המחירים הנמוכים, מפיקות עצמאיות רבות בארה"ב מתכננות עדיין להעלות תפוקה השנה. מפני שבארות פצלים נוטות להתרוקן במהירות, יכול להיות קשה לצמצם את הקידוחים ולהמשיך לעמוד בהחזר החובות.

סנטניאל ריסורז היא בין אלו שמתכננות לחסוך כסף בשנת 2020 ולהגדיל את התפוקה בכ-2% בלבד, לעומת הגדלה ב-25% בשנה שעברה.

"תוכנית המשחק היא לשמר את המאזן כשאנחנו נעקוב אחרי ההאטה בגידול בתפוקה בארה"ב ב-12 עד 36 החודשים הקרובים, אמר מנכ"ל סנטניאל מארק פאפה למשקיעים מביום רביעי שעבר. אחר-כך יהיה אפשר להשקיע יותר". הוא כבר לא ייהנה מכך - הוא הודיע שיפרוש ביוני.