יורקסיס סגרה גיוס בהיקף של 4 מיליון דולר

יורקסיס מפתחת מערכות ההגנה מזיהום אוויר לדיור עירוני • בין בעלי המניות של החברה נמנים ד"ר קובי ריכטר וד"ר יהודית ריכטר

קובי ריכטר / צילום: יונתן בלום
קובי ריכטר / צילום: יונתן בלום

חברת יורקסיס (Urecsys), שפיתחה מערכת להגנה על דיירי בניינים מפני חדירת זיהום האוויר העירוני, הודיעה על סגירת השקעה ראשונה בהיקף של 4 מיליון דולר לקראת סבב גיוס חדש. החברה הציגה תוצאות מניסוי שטח שנערך בעשרה מגדלים בתל אביב, ירושלים וחיפה, בהם הותקנה המערכת, ולדברי החברה תוצאות הניסוי העידו על תוצאות טובות מן המוצרים הקיימים בשוק מבחינת חסימת כניסת זיהום האוויר לבניינים.

השהות הארוכה של בני אדם בבניינים משמעותה שזהו האזור שבו הם נחשפים לרוב הזיהום - גם זה שמגיע מבחוץ. רוב זיהום האוויר העירוני המסכן את הבריאות, מורכב ממולקולות גז קטנות ונדיפות וחלקיקים זעירים שיכולים לעבור את הפילטרים הנפוצים בשימוש היום. המערכת בנויה כך שהיא תוכל אולי גם לעזור לסינון של וירוסים כך שלא יעברו בין החדרים. לדברי החברה, המערכת של יורקסיס מכניסה 'מוח' למערכות האוורור השגרתיות ומאפשרת להן לעבוד באופן חכם ואופטימלי. יורקסיס מנטרת את הבניין ולומדת את התנהגות זיהום האוויר מחוץ לו ובתוכו, וכך בוחרת את הזמנים האופטימליים בהם האוויר בחוץ יחסית נקי ובריא, ומכניסה אוויר לבניין בהספק גבוה. בזמנים בהם זיהום האוויר עולה בחוץ, יורקסיס מפחיתה את הספק האוורור ומשאירה את זיהום האוויר מחוץ לבניין.

הגישה מבוססת על הידע של ניר בסה (חקר הסרטן), ד"ר שמעון עמית (ביולוג) וד"ר מאור גנץ (מתמטיקה ומדעי המחשב) הנמנים עם מייסדי החברה.

בין בעלי המניות בחברת יורקסיס נמנים ד"ר קובי ריכטר וד"ר יהודית ריכטר, המייסדים של חברת מדינול ומייסדי חברת אורבוטק שנמכרה ב-3.4 מליארד דולר. בין בעלי המניות הקיימים שהרחיבו השקעתם בחברה כעת נמנים גם חברת MYN Investments האמריקאית, הפעילה בתחומי הקמעונאות והנדל"ן בארה"ב ומשקיעה ומקדמת חברות הייטק ואימפקט מישראל. בין היתר, השקיעה החברה באופטיבס והובילה אותה לעסקאות אסטרטגיות בשוק האמריקאי, שסללו לה את הדרך לסבב גיוס לפי שווי של כ-100 מיליון דולר. משקיע נוסף הוא בני סיון, בעלי חברת IGT (המשקיע העיקרי של מיזם האוהדים הפועל קטמון ירושלים), חברת GRG (זרוע פיתוח הטכנולוגיות וההשקעות בחדשנות של תאגיד פלאש) ומשה קוקה (בעלי חברת "אם החיטה").