אל על: מהלך הפיטורים של 1,000 העובדים יצא לדרך; הוועד זועם

(עדכון) - כמו כן, אל על תקצץ בשכר העובדים שנמצאים בהסכם הקיבוצי • תגובת חריפה של ועד עובדי אל על: התעלמו ממכתב המנכ"ל • במסגרת סיוע ממשלתי שאל על צפויה לקבל, האוצר יעביר לה מקדמות על חשבון דמי אבטחת טיסות

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין / צילום: יח"צ
מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין / צילום: יח"צ

16:50

ההסתדרות ומועצת עובדי אל על הציעו הפחתת שכר בגובה 15% לכלל העובדים, אך ההנהלה דחתה את כל ההצעות על הסף.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד נמצא בקשר עם כל הגורמים הרלוונטיים למשבר הפוקד את חברת אל על, לרבות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, השרים העומדים בראשות משרדי הממשלה הרלוונטיים והנהלת החברה. בר-דוד התריע בפניהם כי ללא סיוע מיידי לאל על, תקרוס חברת התעופה הגדולה בישראל, דבר אשר עשוי להגיע לכדי איום אסטרטגי על הכלכלה הישראלית כולה ועל ביטחון המדינה.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, וראש מועצת עובדי אל על, שרון בן יצחק, נמצאים מזה ימים ארוכים במטה חברת אל על ומקיימים עם נציגי ההנהלה שיח ארוך ומשא-ומתן מתוך אחריות לגורל עתיד החברה ופרנסת עובדיה.

בהתאם להנחיית יו"ר ההסתדרות בר-דוד למצוא פתרונות לייצובה של אל על עד לחלוף משבר הקורונה, הצוותים הגישו בפני הנהלת החברה תוכניות ממשיות ומרחיקות לכת, הניתנות ליישום מיידי ותוך תשלום מחיר כבד מצד העובדים. בין היתר הוצעה הפחתה 15% בשכרם של כלל העובדים, שתהיה כמלווה לחברה מתוך אחריות לעתידה. יובהר כי על אף הנכונות שגילו ההסתדרות והעובדים למצוא פתרון למשבר, כל ההצעות נדחו על-ידי אל על.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מסר: "זוהי שעה קשה, ועל כולם להירתם למען הצלתה של אל על וחברות התעופה הישראליות. אני קורא לממשלה לגלות אחריות ולסייע באופן מיידי לייצובה של אל על ולשמור על זכויות וכבוד עובדיה. החברה נמצאת אומנם במצב חירום, אך לא נאפשר ולא נקבל צעדים חד-צדדיים על חשבון ההון האנושי עליו נבנתה אל על משך שנים ארוכות".

14:40

מוועד עובדי אל נמסר בתגובה להודעת המנכ"ל גונן אוסישקין על פיטורי העובדים וקיצוצי השכר: "נדהמנו לקבל כעת את האיגרת שפרסם המנכ"ל, וזאת בזמן שאנו יושבים הן עם נציגי ההסתדרות והן עם נציגי הממשלה על-מנת לנסות לגבש מתווה להצלת החברה. חשוב לנו להבהיר לעובדים כי נציגות העובדים וההסתדרות לא נתנו בהסכמה לשום מהלך של פיטורי עובדים, ואנו קוראים להנהלת החברה שלא לקבל החלטות חד-צדדיות

"אנו קוראים לעובדים שלא להתייחס לאיגרת מאת המנכ"ל ולחכות לעדכונים והנחיות מנציגות עובדים. אנו מבטיחים - אל על היא הבית של כולנו, ונעשה הכול כדי להצילה". 

14:15

בתום פגישה שהתקיימה היום (ד') בין הנהלת אל על ובין ועד העובדים, עובדי אל על עודכנו על פיטורי 1,000 עובדים - מהלך שעליו הוכרז ושכעת יוצא אל הדרך. לצד פיטורי העובדים הזמניים והקבועים יחול קיצוץ בשכר חברי הדירקטוריון וחברי הנהלת אל על ב-20%, לצד דרישה לקיצוץ דומה בקרב בעלי שכר גבוה מקרב עובדי החברה הקבועים הנכללים בהסכם הקיבוצי, יחד עם עצירת קליטות בחברה עד להודעה חדשה.  

נציין כי ח"כ ניר ברקת (הליכוד) נכח בפגישת אל על שהתפוצצה אחרי חמש דקות. 

"וירוס הקורונה מציב אתגר משמעותי ההולך ומתעצם מדי יום. קצב האירועים ועוצמתם מחייב חשיבה, תיאום והתארגנות בין מדינות העולם, והוא משפיע באופן חד על הכלכלה הגלובלית. הווירוס מתפשט ומתרחב למדינות נוספות, ולא ניתן עדיין לצפות את המועד לסיום המשבר, כמו גם את ההשלכות הכלכליות, הישירות והעקיפות על ענפי התעופה והתיירות ובתוכן אל על", כותב מנכל אל על גונן אוסישקין לעובדים.

אוסישקין התייחס להחלטות של מדינת ישראל, "שלא התקבלו באף מדינה אחרת בעולם", כ"משפיעות באופן מיידי על לוח הטיסות ויכולת מימוש התוכנית המסחרית שלנו". לדבריו, "ההחלטה להטיל בידוד על נוסעים ששבים מתאילנד, יפן, הונג קונג, סין, דרום קוריאה, מקאו ולאחרונה אף איטליה ופרסום צו של משרד הפנים האוסר כניסה של זרים למדינת ישראל למי ששהה במדינות אלה, לצד הקריאה של משרד הבריאות לציבור הישראלי לשקול נסיעות לחו"ל באופן כללי, הובילו לביטולי טיסות בהיקפים חסרי תקדים ולירידה דרמטית בהזמנת טיסות".

אוסישקין מזכיר את הפסקת הקווים הזמנית לסין, הונג קונג, תאילנד, איטליה ודחיית פתיחת הקו ליפן ואת איחוד הטיסות בהן נרשמה ירידה חדה בכמות הנוסעים.

מהלכי ההתייעלות שהעובדים יידרשו כוללים צמצום הוצאות רוחבי, כש"תקציב ההשקעות והפרויקטים קוצץ בהיקף חד ומיידי". חוזים יעודכנו מול הספקים.

אל על ממתינה למימוש הבטחת ראש הממשלה, שר התחבורה, שר התיירות ו"אף בכירים נוספים במשק כמו יושב-ראש ההסתדרות ונשיא התאחדות התעשיינים, שהצהירו כי לאור גודל השעה נכון לסייע לאל על, ואף החל תהליך של בחינת הדרכים לסיוע. בשלב זה לא סוכם דבר".

את המשבר נוכחי הגדיר אוסישקין כ"אחד המורכבים והקשים ביותר. יחד נעשה הכול ונפעל בכל דרך, קשה וכואבת ככל שתהיה, על-מנת להבטיח את עתידה של החברה", כתב לעובדים.

לדבריו, "הצעדים עליהם החלטנו נעשים מתוך כאב המשולב באחריות ודוגמה אישית. כאב בגין האנשים שניאלץ להיפרד מהם, אחריות ליתר אנשי אל על שיהיו שותפים למאמץ האינטנסיבי להתמודדות עם האתגר, ודוגמה אישית של המנהלים בקיצוץ משמעותי בשכרם. המהלך הזה הוא חלק משורה של צעדים שנעשים על-מנת לאפשר לחברה לצלוח את המשבר ולצאת ממנו מחוזקת".

12:15

מסתמן: משרד האוצר יתמוך באל על בדגש על פתרון הבעיה התזרימית שבפניה ניצבת החברה על רקע משבר הקורונה. האוצר יעביר לאל על  מקדמות על חשבון תשלומים שהמדינה מעבירה באופן שוטף לאל על, בהם דמי אבטחת הטיסות. מדובר בסכום המגיע לכמיליארד שקל בשנה. בשלב זה לא נראה כי האוצר מתכנן להעביר מענק כספי לאל על כפי שהחברה שואפת לקבל, והפתרון ישים דגש על הקלות תזרימיות.

נזכיר כי מאז 2013 המדינה מממנת 97.5% מעלויות האבטחה של חברות התעופה הישראליות. אל על היא שאמונה על תחום אבטחת הטיסות לכל החברות הישראליות, עבורה, עבור ארקיע ועבור ישראייר. את נוהלי האבטחה קובעת המדינה בכובע של השב"כ, ואל על מוציאה אל הפועל את הדרישות המשתנות בכל הנוגע לאבטחת הטיסות בנמלי התעופה בעולם, וזאת בהתאם ללו"ז שמעבירות החברות לאגף האבטחה של אל על מדי עונה. עלויות האבטחה גדלות מדי שנה בהתאם לגידול בפעילות התעופתית של החברות הישראליות ולדרישות של השב"כ.

עד ל-2013 שיעור ההשתתפות של המדינה בעלויות אבטחת החברות הישראליות הסתכם ב-70%, והוא עלה ל-97.5% עם פתיחת השמיים והתחרות. החוזה של המדינה ושל אל על לאבטחת הטיסות פג בסוף 2019. בשלב זה הוארך ההסכם עד לסוף חודש מרץ 2020, אולם הוא צפוי להיכנס לדיונים באשר להארכתו לתקופה של 5 שנים נוספות. שאיפת האוצר היא להפחית את שיעור ההשתתפות באבטחת הטיסות בסכום שכיום אינו כולל מגבלה תקציבית.

הקלה נוספת שמתכוון האוצר לתמיכה באל על תבוא מכיוון התשלומים שמעבירה אל על למדינה מדי חודש באמצעות מסים לרשות שדות התעופה. מדובר בסכום שמגיע לכ-100 מיליון דולר בשנה, וככל הנראה המדינה לא מתכוונת לוותר על התשלומים הללו אלא לדחות אותם עד לחלוף המשבר.

אל על נקלעה למשבר חמור עם התפרצות וירוס הקורונה שהשפיע על ענף התעופה העולמי - החברה כבר עצרה את טיסותיה ליעדים בהם סין, הונג קונג, תאילנד ואיטליה. את השקת הקו ליפן היא דחתה, ובמקביל נאלצה לצמצם טיסות בקווים לאירופה עקב צניחה בביקוש לטיסות.

מנכ"ל אל על גונן אוסישקין אף הודיע כי החברה תיאלץ לפטר 1,000 מתוך 6,360 עובדיה. בנוסף, הנהלת החברה, הכוללת את הסמנכ"לים והמנכ"ל, הודיעה אתמול (ג') על קיצוץ של 20% בשכרם, כמו גם חברי הדירקטוריון.

השאיפה של אל על היא כאמור לקבל מענק כספי מהמדינה, בטענה כי היא מוגדרת כחברה חיונית למשק, לאור העובדה שהמדינה אף מחזיקה במניית זהב באל על, וכי מדובר במשבר שנובע מכוח עליון ומהנחיות שהמדינה עצמה נתנה, לרבות ההנחיה הגורפת של משרד הבריאות שלא לנסוע לחו"ל והנחיות לבידוד של 14 ימים לשבים משורה של מדינות. הרשימה - שכוללת בשלב זה את סין, יפן, סינגפור, הונג קונג, תאילנד מקאו ואיטליה - צפויה להתארך היום למדינות נוספות. רבים מהנוסעים מוותרים על נסיעות לחו"ל בשל הצורך להיכנס לבידוד אחרי שובם.

כאמור, על רקע בהלת הקורונה, ענף התעופה נקלע למשבר שמוגדר כחמור ביותר, בעיקר ככל שסיומו אינו נראה באופק. אל על כבר דיווחה על הפסדים המוערכים ב-70 מיליון דולר בעקבות משבר הקורונה, אולם ככל שמחמירות ההנחיות, והווירוס מתפשט למדינות נוספות, יש להניח כי הסכום הזה כבר גדל. 

אל על כבר הודיעה לכ-200 עובדים שהיו אמורים להיקלט לשורותיה כי לא תעסיק אותם. בין היתר מדובר בכ-60 טייסים, 100 דיילי אוויר ועוד כ-35 דיילי קרקע שהיו בשלבים שונים של הכשרה. במקביל קורסים עתידיים לא ייפתחו, ואל על צפויה להודיע לעוד מאות עובדים על פיטורים, כחלק מכוונתה לפטר 1,000 מעובדי החברה. 

יומן קורונה:
ניוזלטר יומי על כל מה שצריך לדעת
הרשמה
הרישום נכשל
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988