תחינות לרה"מ להציל את ענף התעופה הניצב בפני פיטורים המוניים

יו"ר ועדת הכספים משה גפני שיגר מכתב לנתניהו בהתייחס למשבר אליו נקלעה אל על: "נקוט פעולה דחופה כדי למנוע את פיטורי העובדים" • נשיא התאחדות המלונות אמיר חייק בפנייה לרה"מ: "אנו ניצבים כעת על פי תהום"

נתב"ג בימים עמוסים יותר. "ניצבים כעת על פי תהום" / צילום: תמר מצפי
נתב"ג בימים עמוסים יותר. "ניצבים כעת על פי תהום" / צילום: תמר מצפי

שולחנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מוצף במכתבים ובפניות שקוראות לממשלה להציל את ענף התיירות והתעופה שנפגעו קשות מהשלכות וירוס הקורונה. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, שיגר פנייה לראש הממשלה ולשר האוצר בהתייחס למשבר שאליו נקלעה אל על, כשהוא מבקש: "נקטו פעולה דחופה כדי למנוע את פיטורי עובדי אל על על רקע נגיף הקורונה".

במכתב נוסף ביקש ח"כ גפני מיו"ר הדירקטוריון באל על, אלי דפס, להמתין עם צעדי הפיטורים של 1,000 עובדים עד להתכנסות ועדה ב-16 למרץ לדון בענייני אל על, כלומר רק אחרי השבעת הכנסת.

גפני ביקש מראש הממשלה ומשר האוצר למצוא את הדרך לסייע לחברה ולעובדים שחרב הפיטורים מונחת מעל ראשם. "איום כה חמור של פיטורי עובדים בהיקף כה חריג, פיטורים שתוקפם עלול להיות מיידי או לכל המאוחר בסביבות חג הפסח, מחייב פעולה דחופה מצד המדינה, שגם מחזיקה במניית זהב באל על, ולפיכך מתקיים מבחינת המדינה אינטרס מיוחד בקשר להמשך חוסנה פעילותה התקינה של החברה... אודה לכם אם תנקטו כל אמצעי מיידי אפשרי כדי להושיט את העזרה הכלכלית הנדרשת על-מנת שיימנעו פיטורי עובדים מחד, ומאידך יישמר האינטרס של המדינה בהמשך פעילותה של חברת אל על".

משה גפני / צילום: שלומי יוסף
 משה גפני / צילום: שלומי יוסף

השבוע פרסמנו ב"גלובס" כי חרף הלחץ שמופעל על משרד האוצר גם מכיוונה של אל על וחרף ההבטחות של המדינה לסייע לה, לא מסתמן כי בשלב זה יועבר מענק כספי לחברה. בשלב זה כוונת האוצר היא לשפר את תזרים המזומנים של אל על עם הקלות במסים והקדמת העברת תשלומים מהמדינה לאל על בסעיף אבטחת הטיסות, היקף שעומד על כמיליארד שקל בשנה.

נשיא התאחדות המלונות: "ניצבים על פי תהום"

גם התאחדות המלונות זועקת לעזרת המדינה. במכתב ששיגר נשיא ההתאחדות, רו"ח אמיר חייק, לנתניהו, הוא כתב: "אנו פונים אליך במצוקתנו ההולכת ומחריפה. בשעה זו הורית על סגירת שערי הארץ לתיירים המגיעים מ-5 מדינות נוספות באירופה. אירופה מהווה את היבשת ממנה מספר הכניסות לארץ הוא הגבוה ביותר ונאמד בכ-2.5 מיליון תיירים בשנה. מספר זה מהווה כ-56% מסך כניסות התיירים לישראל.

"במצב איסור כניסה מקיף זה, הפגיעה בתיירות היא אנושה מכל התיירות מאירופה וגם מתיירות שמגיעה דרך טיסות המשך - ולכן מהווה מחיקה של יותר ממחצית מהתיירות שנכנסת לארץ, זאת בנוסף למחיקה של התיירות מהמזרח הרחוק שמהווה כ-10% מהכניסות לארץ.

"אין ספק כי משמעות המהלכים האחרונים היא התרסקות התיירות לישראל, ענף שנמצא בשנים האחרונות בתנופה כמוה לא ידענו וכעת יורד לשפל שאינו זכור פה מאז האינתיפאדה השנייה. למעלה מעשור לקח למדינת ישראל לשקם את נזקי האינתיפאדה ההיא לתיירות, ולאחר שנים ספורות של פריחה, בהם הפך הענף שלנו לאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים במדינה, התורם למעלה מ-7.5 מיליארד דולר ישירות להכנסות המדינה, אנו ניצבים כעת על פי תהום.

"אין ביכולתנו להתווכח מקצועית בדבר טיב קבלת ההחלטות ובדבר מערכת האיזונים והבלמים בקבלת ההחלטות, אולם שיקולי הביטחון הרחבים שנוקטת ישראל מטלטלים קשות את ענף המלונאות המעסיק עשרות אלפי עובדים מדן ועד אילת, ומאיים על יכולתו להמשיך ולהתקיים".

חייק מזהיר מפני פיטורי אלפי עובדים, שייעשו לדבריו "בלב כבד אך בלית-ברירה. הנזקים הצפויים כעת לתעשיית המלונות נאמדים במאות מיליוני שקלים בחודש, וזוהי רק ההתחלה".