בננק לאומי והלמן אלדובי מצטרפים לגופים הפיננסיים שמתריעים על פגיעה בתוצאות בשל השלכות הקורונה

לאומי: "להורדת ריבית בארה"ב ולירידות בבורסות עלולה להיות השפעה מהותית לרעה על התוצאות הכספיות של הבנק לשנת 2020 • הלמן אלדובי מזהיר מפני "השפעה מהותית על תוצאותיהן העסקיות של החברה והחברות הבנות שלה"

חנן פרידמן / צילום: איל יצהר, גלובס
חנן פרידמן / צילום: איל יצהר, גלובס

הגופים הפיננסיים ממשיכים להתריע על כך שהתפרצות הקורונה והמאמצים הגלובליים החריגים לבלימתה יפגעו בתוצאותיהם, במידה שעדיין לא ניתן לאמוד. הפעם מדובר בהודעות של בנק לאומי , שהקדים ופרסם את דוחותיו ל-2019, טרם ההחמרה במצב הכלכלי בשל מאמצי הבלימה הנרחבים שנובעים מטעמים רפואיים, ובית ההשקעות הלמן אלדובי.

בבנק לאומי פרסמו היום, כי "להורדת ריבית בארה"ב, לרבות זו שהוכרז עליה הלילה, כמו גם לירידות השערים המשמעותיות בבורסות בתל אביב וברחבי העולם, עלולה להיות השפעה מהותית לרעה על התוצאות הכספיות של הבנק לשנת 2020, כאשר השפעה לרעה זו על ההון עשויה להתמתן בשל השפעות הפוכות, כגון השפעה חיובית על היקף ההתחייבויות הפנסיוניות של הבנק, בשל פתיחת מרווחי האשראי שלפיהם נקבעת ריבית ההיוון של ההתחייבויות הפנסיוניות. המשך המגפה והשבתת חלקים נרחבים במשק הישראלי והגלובלי עלולים, מעצם טיבם, להביא להשלכות שליליות על המשק בכלל, וכפועל יוצא, על פעילות הבנק".

עוד פירטו בבנק, שבניהולו של חנן פרידמן, כי "נכון למועד זה, אין ביכולתו של הבנק להעריך באופן ודאי את השפעת מגפת הקורונה על הבנק, בין היתר לאור התנודתיות החריפה בשוקי ההון, חוסר הוודאות בדבר משכה של מגפת הקורונה, עצמתה והשפעותיה על המשק הישראלי והגלובלי ולצעדים נוספים שיינקטו על-ידי הממשלות והבנקים המרכזיים".

בבנק ציינו בנוסף, כי "הבנק מפעיל את תוכניות ההיערכות שלו להמשכיות עסקית ובמסגרת זו החיל צעדים שנועדו לאפשר את פעילותו התקינה של הבנק, לרבות מתן שירותים בנקאיים ללקוחות בסגמנטים השונים. הבנק ערוך גם לפעילות במגוון תרחישים פוטנציאליים, על מנת לספק לציבור לקוחותיו שירותים בנקאיים".

כמו כן, גם בבית ההשקעות הלמן אלדובי, שפועל בעיקר בתחומי ניהול גמל, השתלמות ופנסיה וניהול ושיווק קרנות השקעה אלטרנטיביות, התייחסו למצב הכללי המאתגר. בדיווח בדבר השלכות הקורונה, שהתפרסם לאחר שרק מיעוט מבתי ההשקעות נתן גילוי דומה (כשבולטים לחיוב בהקשר זה אנליסט ואי.בי.אי שהקדימו לדווח בנושא), נכתב כי השלכות התפשטות נגיף הקורונה על שוקי ההון "עלולות להשפיע לרעה על תוצאותיה העסקיות של החברה".

בהלמן אלדובי הסבירו כי "מטבע פעילותה מרבית הכנסות החברה תלויות באופן ישיר בהיקף הנכסים המנוהלים בבית ההשקעות ובהתאם אלו מושפעים באופן ישיר ממצב השווקים הפיננסיים בארץ ובעולם. בהתאם לכך, ירידות בשווקים הפיננסיים עלולות להשפיע לרעה על תוצאותיה העסקיות של החברה", ולהשפעה זו עשויה להיות "השפעה מהותית על תוצאותיהן העסקיות של החברה והחברות הבנות שלה (לרבות מדדי רווחיותן) בטווח הקצר". עוד הוסיפו בבית ההשקעות שבניהול רמי דרור כי לפי שעה "אין לחברה יכולת לאמוד את היקף ההשפעה של נגיף הקורונה על הפעילות העסקית שלה ושל החברות הבנות שלה, ועל תוצאותיהן בטווח הבינוני והארוך".