בישראל החמירו את ההגבלות דרך הודעה לעיתונות. מה עשו בעולם?

הכרזה על סגר הדוק על תושבי המדינה באמצעות הודעת דובר בכלי התקשורת, כפי שעשו היום במשרד הבריאות, היא אירוע חריג בהשוואה לעולם • בצרפת, בספרד, באוסטריה ובגרמניה, מנהגי המדינות היו אלו שהכריזו על החמרה בהגבלות

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבה מיוחדת על רקע חשש הקורונה / צילום: Oded Balilty, Associated Press
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבה מיוחדת על רקע חשש הקורונה / צילום: Oded Balilty, Associated Press

הכרזה על סגר הדוק על תושבי המדינה, הכולל איסור יציאה מהבית למעט במקרים חריגים, באמצעות הודעת דובר בכלי התקשורת היא אירוע חריג, בלשון המעטה, בהשוואה בינלאומית. זה מה שקרה היום בצהריים בישראל - כשמשרד הבריאות הפיץ שורה של צעדים מחמירים בניסיון לבלום את התפשטות נגיף הקורונה בההודעה לעיתונות, שהופצה במהירות גם בקבוצות הווטסאפ ועוררה בלבול רב בציבור. 

בצרפת, באוסטריה ובספרד, בין השאר, היו אלה ראשי הממשלה שפנו ישירות לתושבים כדי להכריז על החוקים החדשים לבידוד חברתי, שהפצירו בהם להיענות להם, ושגם איימו בצעדי עונשין למי שיפרו את הכללים החדשים.

בפריז הפקיע אתמול הנשיא עמנואל מקרון את השעה 20:00 בכלי התקשורת כדי לשדר נאום נרגש מארמון האליזה לתושבי צרפת, בו הוא מסביר את הידוק הסגר שחל מהיום (ב'). בדומה להודעת משרד הבריאות הישראלי, גם מקרון הבהיר כי "הליכה ברחוב בחבורה או פגישה בפארק יהיו אסורים מעכשיו", וציין כי מותר לצאת מהבית רק במקרי חירום בריאותיים, להצטייד במזון או ללכת לעבודה, למי שלא יכול לעבוד מהבית. במשך יותר מ-20 דקות, שהסתיימו בהמנון הצרפתי, הסביר מקרון כי המראות של יום ראשון האחרון, בהם רבבות נצפו בפארקים וברחובות נהנים מהיום השמשי, אסור שיחזרו, וכי "צרפת נמצאת במלחמה... מלחמה נגד יריב בלתי-נראה".

גם באוסטריה לפני כיומיים הודיע הקאנצלר סבסטיאן קורץ בנאום לתושבים על הצעדים החדשים והחמורים "שישנו את הדרך שבה אנו חיים את החיים החברתיים שלנו". כשלצדו חבריו לקואליציה, מאחוריו דגלי אוסטריה והאיחוד, פירט קורץ את הגבלות החדשות והחמורות - כמו איסור על התקהלות של יותר מחמישה אנשים ביחד - וגם ציין את הקנסות והעונשים הצפויים בחוק למי שלא ייענה להנחיות החדשות. גם הוא פנה לעם ישירות, בפנים רציניות, כדי להכריז על הסגר שהוטל החל מאתמול (א') על אוסטריה.

גם בספרד אופן הפעולה היה דומה. עוד לפני שנודע כי אשתו אובחנה כחולת קורונה, ראש הממשלה פדרו סנצ'ז פנה לעם אחרי דיונים מרתוניים בנוגע להכרזת מצב חירום, התנצל על שבע השעות שלקח לממשלה להגיע לצעדים, אבל הסביר בקולו מה משמעות ההכרזה, אילו איסורים יחולו על תושבי ספרד מעתה ומתי יסתיימו. בברלין אתמול דיווחה הקאנצלרית אנגלה מרקל על כך שהחל ממחר (ד') ייסגרו כל החנויות הלא-הכרחיות, ופירטה מה יישאר פתוח, בניסיון להרגיע את בהלת הקניות ואת תושבי גרמניה.

בהשוואה לכך, ההנחיות על החרפת הבידוד בישראל, על הגברת הסגר, על הצעדים לבידוד חברתי דרסטי יותר, נחתו על תושבי המדינה בהודעה לעיתונות, שאפילו עוררה חשד בכמה קבוצות וואטסאפ שמא מדובר במסמך מזויף. ממנה הם הגיעו לכלי התקשורת, שנאבקים עדיין להבין מה משמעותן, ממתי יחולו וכיצד ייאכפו. ישראל ראתה בעצמה עד כה מובילה עולמית בדרך ההתמודדות עם הקורונה, היום הפגינו הרשויות לכל הפחות חוסר מחשבה בנושא הקריטי של עדכון הציבור בהנחיות, בהשוואה למדינות אירופה.