פרשנות - סבלנותו של טראמפ לנגיף פוקעת: "שבועות, לא חודשים"

הוא רומז על נכונותו להתעלם מדעת הרופאים, ולהסיר את רוב ההגבלות שהוטלו על הפעילות הכלכלית בארה"ב • אבל מושל מדינת ניו יורק מזהיר, "זו לא עקומה, זה גל, זה צונאמי, זו סופה מושלמת"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

אנחנו נכנסים אל שלב חדש בפוליטיקה של הקורונה בארה״ב. השלב הזה טבוע בחותם קוצר-רוחו של דונלד טראמפ. נמאס לו להתבונן מחלון הבית הלבן, ולראות את כלכלת אמריקה נסגרת על מנעול ובריח. הוא רוצה לחזור ולפתוח אותה. מהר.

הוא פתח את יום אתמול בציוץ, על טהרת האותיות הגדולות, שבו הכריז כי לא יתכן ש״התרופה תהיה גרועה יותר מן המחלה״.

הוא סיים את היום בהכרזה, שהוא יניח לסגירת המשק להימשך ״שבועות, לא חודשים״, ואולי אפילו לא ״שבועות״, אלא רק שבוע אחד נוסף, עד שיפקעו 14 היום שכוח המשימה שלו התחיל לפני שבוע.

הנשיא בא חשבון עם ״הרופאים״, אולי עם המדענים בשירות ממשלתו. אילו הכול היה תלוי בהם, הכריז נשיא ארה״ב, הם היו אומרים ״הבה נסגור את כל העולם, וכשנסגור אותו, הבה נשאיר אותו סגור לאיזה שנתיים. אנחנו לא יכולים לעשות את זה. לא יכולים לעשות את זה עם ארצנו. במיוחד הכלכלה מס׳ 1 בעולם״.

הוא תיאר בקווים כלליים את החלופה הנידונה: הגבלות יעמדו בעינן רק באזורים פגועים במיוחד. הוא הזכיר את העיר ניו יורק (אם כי הוציא מן הכלל את ״נאסד״ק והבורסות, עם כל העבודה האדירה שהן עושות״), את מדינת קליפורניה, את מדינת וושינגטון ואת מדינת אילינוי. הוא הוציא מן הכלל מדינות שהפגיעה בהן ״קלה״. הגבלות יעמדו בעינן על אוכלוסיות קשישות ופגיעות, אבל לא על כל השאר.

הוא התנער מ״אלה המדברים על שלושה-ארבעה חודשים״, אף כי הוא היה אחד מהם, רק בשבוע שעבר, כאשר נקב בתאריך היעד של יולי-אוגוסט.

הנשיא מאמין בעתיד ורוד

סימני קוצר הרוח של הנשיא מתגלים יום אחר יום בתידרוכיו. בשעה שמושלי מדינות וראשי ערים, ואפילו טכנוקרטים בכירים בממשלו, מזהירים כי ״הרע מכול עדיין לפנינו״, הוא יוצא מגדרו להבליט את החיובי.

מאחר שאין בינתיים שום דבר חיובי, הוא עוטף את העתיד בצבעים ורודים, ומבטיח סיום קצר וחסכוני של המשבר. הוא חוזר וחולק שבחים לעצמו על התנהלותו. הוא מזמין את שומעיו להשוות את נתוני התפשטותו של הנגיף בארה״ב עם נתונים מארצות אחרות. אלה מספרים ש״לא ייאמנו״, הוא אומר, אף כי רק אתמול נחצה קו המאה היומי של מקרי מוות בארה״ב.

בתידרוך האחרון (סמוך לחצות, שעון ישראל), הנשיא חזר והשמיע השוואות עם השפעת הרגילה, והזכיר לשומעיו כי היא משתוללת, וגובה מחיר כבד לאין שיעור יותר מ Covid-19. מדעני ממשלתו חזרו והפריכו את ההשוואות עם השפעת, והטעימו, גם בתידרוכים בבית הלבן, בנוכחותו, ששיעור המוות מנגיף הקורונה החדש גדול פי עשרה מזה של השפעת.

ד"ר פאוצ׳י מסרב לקפוץ

מתידרוך אתמול נעדר האורח התדיר והמוכר ביותר, ד״ר אנתוני פאוצ׳י, ראש המכון הממשלתי למחלות מידבקות, שהשבועות האחרונים העניקו לו סמכות ציבורית יוצאת דופן. אפשר שהיעדרותו היתה מקרית, ואפשר שהיא היתה קשורה בראיון שהעניק לכתב-העת המדעי Science.

הוא נשאל בו איך הוא יכול להחשות, כאשר הנשיא משמיע טענות שקריות.

״מה אתה רוצה שאני אעשה?״, שאל ד״ר פאוצ׳י את מראיינו. ״באמת, ג׳ו, הבה נהיה רציניים, מה אתה רוצה שאני אעשה... אני לא יכול לקפוץ לפני המיקרופון ולדחוף אותו הצידה״. בשביל נשיא הידוע בציפיותיו ללויאליות בלתי מסויגת, הערה כזאת היתה אל-נכון בלתי נסלחת.

טראמפ מאמין בקדחת

החיכוך הפומבי הבולט ביותר בין ד״ר פאוצ׳י לנשיא נגע לאמונתו הגוברת של טראמפ בערכה של הידרוכלורוקווין, תרופה נגד מלריה, לטיפול בנגיף הקורונה. היה קצת משונה, אבל רק קצת, לראות את טראמפ מתווכח בפומבי על ענייני מדע ורפואה עם איש כפאוצ׳י, העוסק במאבק נגד מגיפות זה ארבעים שנה.

פאוצ׳י לא הביע התנגדות לעצם הרעיון של שימוש בתרופה, אבל הטעים את האופי הטנטטיבי שלה, והזכיר לשומעיו כי אין כל ראיה שהיא מסוגלת לעזור. הנשיא לא נרתע. מאז אי הסכמתו הפומבית עם פאוצ׳י, באמצע השבוע שעבר, הוא חוזר ומדבר בהתפעלות על התרופה, מבלי להסביר על יסוד מה.

אתמול הוא הרחיק לכת אפילו יותר. הוא הזכיר שניסויים בתרופה עומדים להתחיל היום (ג׳) בניו יורק, והוא עורר את הרושם שהאפקטיביות של התרופה תתברר מייד. טענתו החוזרת היא ש״לכל הרוחות, אין לנו מה להפסיד״.

קואומו: אלפים ימותו

עד כמה שהדברים נוגעים לניו יורק, נראה שאמנם אין מה להפסיד, גם אם לא ברור איזה רווח יוכל לצמוח. מושל ניו יורק, אנדרו קואומו, השמיע לפנות בוקר תחזית קודרת מאוד. הוא דיבר על הכפלת מספר המקרים במדינתו מדי יומיים וחצי.

המקרה הידוע הראשון נרשם במדינה באחד במארס. הבוקר היו לה 20,000 מקרים ויותר, 47% מסך כל המקרים הידועים על אדמת ארה״ב. קואומו הכריז בראיון לסי.אן.אן (מראיינו האגרסיבי מאוד היה אחיו הצעיר, כריס קואומו): ״זו אינה עקומה, זה גל... זה צונאמי... זו סופה מושלמת״.

המושל חזר על הזהרתו, ש״אלפים ימותו״ אם לא יימצאו למדינת ניו יורק לפחות 30,000 מכונות הנשמה (ונטילטורים). הוא דורש מן הממשלה בוושינגטון להחיל חוק, המעניק לה את הסמכות להתערב בייצור האזרחי. הוא רוצה שהיא תורהו לחברות המתאימות להתחיל מייד לייצר מכונות הנשמה.

הנשיא ויועציו מוסיפים להתנגד להתערבות כזאת. יועצו הראשי של הנשיא לענייני סחר, פיטר נאבארו, אמר שלשום, כי אין צורך בהחלת החוק, מפני שהחברות ממילא עושות את הנדרש מהן. שורה של מושלי מדינות במצוקה חולקים על הנחתו.

אין 60

באופן קצת לא שגרתי, הנשיא התהלך אתמול על בהונותיו במה שנוגע למחלוקת בין רפובליקאים ודמוקרטים בסנאט, המעכבת את אישור חבילת הסיוע הענקית, עד שני טריליון (2,000 מיליארד) דולר, שהממשל והקונגרס ניסו לעבד בימים האחרונים.

אתמול נכשל עוד מאמץ להגיע להסכמה. כללי החקיקה בסנאט מצריכים הסכמה של 60 מתוך מאה החברים, כדי להעביר חוקי מימון. לרפובליקאים אמנם יש רוב בסנאט, אבל נחוצים להם לפחות שבעה דמוקרטים כדי להגיע ל-60. יתר על כן, חמישה מאנשיהם נכנסו ביום א׳ להסגר מחשש שנחשפו לקורונה, והם אינם יכולים להגיע להצבעה.

הדמוקרטים מתנגדים לגירסה הרפובליקאית של החוק. הם טוענים כי היא מעניקה העדפות נדיבות לתאגידים הגדולים, ומתעלמת מצורכי העובדים ומצורכיהן של רשויות מקומיות. אבל הדמוקרטים עצמם מציגים תנאים, שאין כל סיכוי כי הרפובליקאים ייענו להם, כמו הטבות לענף האנרגיה הירוקה.

וול סטריט הגיבה באכזבה על מעקשי החקיקה. מדד׳ הדאו ג׳ונס רשם אתמול ירידה של 3%, המעמידה אותו מתחת לרמתו בשבוע הראשון של נובמבר 2016, כאשר טראמפ נבחר לנשיא.

הגאות בבורסה, שהנשיא חזר והתפאר בה, התחילה עם בחירתו, עוד לפני השבעתו. עכשיו נמחו עקבותיה, מה שמחזיר ותנו אל שורות הפתיחה: קוצר רוחו של הנשיא לנוכח המפולת הכלכלית, שבעה חודשים וחצי לפני יום ההצבעה. הוא רוצה שהסיוט הזה יגיע אל קיצו. מי לא.

הנתונים, נכון לשש בבוקר (שעון ישראל):

סך כל המקרים הידועים בארה״ב: 46,145

סך כל מקרי המוות: 582

המדינות הפגועות ביותר:  ניו יורק, 23,230 לקו בנגיף עד היום, 183 מתו
ניו ג׳רזי עלתה למקום השני, 2,844 עם 27 מתים
וושינגטון (המדינה, לא העיר), 2,221 עם 110 מתים
קליפורניה 2,162, עם 43 מתים

רק ב-14 מ-50 המדינות מספר המקרים קטן ממאה, אם כי רק בעשר מספר המתים גדול מ-10. מדינת וושינגטון היא המצטרפת החדשה אל המדינות המחייבות את תושביהן להישאר בבית.

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny