המשנה למנכ"ל משרד הבריאות מפתיע: "אם זה היה תלוי בי, היינו סוגרים את הסופרים ומחלקים לאנשים מנות קרב"

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות רואה אור בקצה המנהרה, אבל בטוח שהדבר היחיד שיכול לבלום את המגפה הוא צעדי החמרה שיכללו הגבלת תנועה, אפשרות לקנסות וסגירת מקומות העבודה עד כמה שניתן • עם זאת, הוא מודה: "נראה שהצעדים שכבר עשינו 'נותנים עבודה'"

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, העז היום (ג') לראשונה לדבר על היערכות לסוף הסגר, אם כי בטווח הקצר הכיוון הוא להחמרה.

לדברי גרוטו, אם ב-7-10 הימים הקרובים יראה שיפור במספרים, אפשר יהיה להתחיל להיערך להקלה לקראת סוף פסח. אולם התקווה הזו תגיע כנראה רק לאחר החמרה של הסגר.

בשעות אלה הממשלה דנה על פרטי ההחמרה, שיכללו הגבלה של מרחק היציאה מן הבית, אכיפה פרטנית של התקנות על ידי המשטרה עם אפשרות לקנס אישי לכל אזרח, אך לא הגבלה של פעילות ספורטיבית של היחיד או יציאה ל'אוורור' קצר.

גרוטו אמר כי בעיניו כדאי לסגור גם את חנויות המזון, ולספק מנות קרב לציבור, אולם לא ציין כי צעד כזה אכן נשקל. במקום זאת, כנראה יחולו הגבלות כלשהן על הרכישה בסופרמרקטים, כולל סימוני הפרדה לעמידה בתורים, יציאה לסופר רק כיחידים ולא בקבוצות ועוד.

גם לגבי מקומות העבודה, נאמר כי העדפת משרד הבריאות היא שיסגרו כל מקומות העבודה למעט החיוניים, במתכונת שבת. אולם, לדבריו, "דרושים איזונים", כלומר לא נראה כי ההחלטה תהיה קיצונית עד כדי כך.

"המצב מבחינתנו הוא שאין התפרצות בלתי נשלטת. אמנם רואים גידול במספר החולים, וגם עליה במספר החולים הקשים כך שזו כנראה עלייה אמיתית בתחלואה ולא רק בגילוי בעקבות הגידול במספר הבדיקות, ובכל זאת העלייה הזו היא ברמה נשלטת. כך שנראה שהצעדים שכבר עשינו, 'נותנים עבודה'.

"חולה קשה שמופיע היום זו תמונת המצב של הדבקה בערך 17 ימים אחורה. גם הציפייה לירידה צריכה להיות בהתאם. הדבר הראשון שצריך לראות כדי שנאפשר יציאה, זו ירידה במספר החולים בעוד 7-10 ימים. אם זה יקרה, אז עד סוף פסח ואחרי שנאסוף נתונים נוספים על ההתפרצות באוכלוסיה, נוכל להתחיל לפתוח בחזרה חלק ממה שנסגר עד עכשיו".

ואם המספרים לא יפחתו?

"אז נצטרך לחשוב על הצעדים מחדש, אבל בכל מקרה אנחנו בטוחים שהצעדים מאטים את ההתפשטות, ובכל מקרה לא נגיד שזה אבוד".

"אנחנו בעד תפילה בבית, אבל לא יהיה נכון לאכוף את זה"

גרוטו ציין כי צפויה גם החמרה בכללים לגבי תחבורה ציבורית, כאשר מקומות עבודה שתלויים בכך שעובדיהם יגיעו בתחבורה ציבורית, יצטרכו להשתתף במימון פתרונות דמויי באבל עבור עובדיהם בלבד.

לגבי בתי הכנסת אמר גרוטו: "זה לא נכון בעיני שתהיה אכיפה של סגירת בתי כנסת, שמשטרה תגיע ותפזר התכנסות בבית כנסת. זה צריך להגיע בהסכמה ואנחנו עובדים על ההנחיה וקשר עם הגורמים הרלוונטיים".

באשר לקהל המבוגר אמר: "אני ממליץ כי יצאו רק כאשר זה חיוני לגמרי, ואפילו לאמא שלי המלצתי שאחותי תרכוש לה תרופות ותעשה את הקניות עבורה".

באשר לילדים שהוריהם אינם גרים ביחד, אמר: "אין לי תשובה סופית. אנחנו מנסים לשמר כמה שיותר את התא המשפחתי".

גרוטו ציין כי נעשים מאמצים להביא ציוד רפואי מסין. "מארה"ב ומאירופה בקרוב אי אפשר יהיה להביא ציוד רפואי כי הם סוגרים את השערים. אנחנו עובדים עם משרד הביטחון לבנות תהליך מהיר לסין, במחיר מופחת תוך דילוג על כל מיני מערכים שמציעים ציודים. כל שעה אני מקבל 4-5 הצעות, שחלקן זיופים. כמו בעלי-אקספרס, צריך לדעת איך לא לקנות זיוף. פיתחנו מנגנון שמאפשר לקבל את ההחלטה הנכונה, אבל תוך סגירה מהירה של מעגל הרכישה".

באשר לבתי חולים פסיכיאטרים וגריאטריים, אמר גרוטו כי יוקמו בהם מחלקות קורונה מבודדות, תחילה בבית חולים מסוים ואחר כך בכולם. "חולים פסיכיאטרים לרוב עוברים את המחלה באופן קל", הרגיע.

באשר להנחיות ספציפיות לקבוצות סיכון, אמר גרוטו כי אין די מידע לגבי השפעת הקורונה על כל מחלה. "למשל, האם חולי לחץ דם בסיכון גבוה יותר בגלל לחץ הדם, או בגלל התרופות שהם נוטלים? אין עדיין די מידע. ניתן המלצות לפי מחלה כאשר נוכל לעשות זאת על בסיס מדעי".

"טעות חמורה של רוטשטיין"

בנוגע לסוגיית בדיקות הקורונה, אמר גרוטו כי כרגע מבוצעות כמה אלפי בדיקות ביום, קיים הציוד לביצוע כמות כזו של בדיקות ואין בעיניו לחץ לבצע כרגע מספר רב יותר של בדיקות. "לקראת האפשרות של פתיחת הסגר, יהיה גם צורך בבדיקות רבות יותר, ואז נהיה ערוכים עם אפשרות לבצע כ-20,000 בדיקות ביום", אמר. לניהול המחלה בטווח הרחוק יותר, ייתכן והמספר יעלה עוד יותר.

"לאזרחים בבידוד שמרגישים לא טוב אני אומר - אם התשובה חיובית אתם נשארים בבידוד, וגם אם היא שלילית אתם צריכים להישאר בבידוד כי אולי היא תהיה חיובית עוד שעה".

גרוטו היה ביקורתי מאוד מסיבות דומות לגבי החלטתו של פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל בית החולים הדסה, לבדוק את צוות הרופאים שלו באמצעות ערכות בדיקה שבית החולים השיג ממקורותיו. מבית החולים הדסה נמסר אתמול כי הצוותים נבדקים פעם ב-5 ימים כדי לוודא שהם נקיים מקורונה, ורופא 'נקי' אף יענוד תג שעליו יהיה כתוב "נקי מקורונה". "באופן כזה תהפוך הדסה לנקייה מקורונה מבחינת הצוות, כאשר המטופלים עם הנגיף מבודדים בבניין הישן במתחמים סגורים ומסוגרים", נאמר.

גרוטו ציין כי: "עם הבדיקות הקיימות היום, איננו יכולים לדעת אם אדם נדבק בקורונה או שהחלים מהנגיף, אלא רק אם כרגע יש אצלו כמות מסוימת של וירוס פעיל. הרופא יכול להיבדק ולהימצא 'נקי' ואז לפתח את התסמינים עד הבדיקה הבאה.

"זה אפילו נותן אשליה מסוימת של ביטחון, שיכולה לגרום להתנהגות שאננה. לעומת זאת, אם היו משתמשים באותן בדיקות כדי לדגום 10 רופאים בכל בית חולים, אז הייתה לנו תמונה של התחלואה בקרב צוותים רפואיים. זה היה נותן לנו הרבה יותר מידע".

אז מדוע רוטשטיין בכל זאת עשה זאת?

"אם אנחנו מתערבים יותר מידי, אז אומרים לנו שאנחנו ריכוזיים", נאנח גרוטו. "אז שחררנו החלטות כאלה לכל בית חולים".

בתחילת דבריו התייחס גרוטו לשמועות כי נקלע לוויכוח אישי עם מנכ"ל משרד הבריאות, וכי בעקבות זאת הופחתו סמכויותיו. לדבריו: "זה רעשי רקע ואני ממשיך במשימה. יש כרגע מלחמה ואני לא מתייחס לרעשי רקע".

מהדסה נמסר: "כבר ביום הראשון של הבדיקה נמצאו אנשי צוות חיוביים לקורונה שלא היה ידוע עליהם! כמובן שמתנהלת חקירה אפידמיולוגית וצוות רלוונטי נכנס לבידוד".