נגיף הקורונה | סיקור שוטף

מספר מקרי הקורונה בישראל קפץ הערב ל-4,695; 161 אנשים החלימו עד כה

4,695 מקרי קורונה מאומתים בארץ, מספר הקורבנות עלה אתמול ל-15 • רה"מ נתניהו נכנס לבידוד עד לסיום החקירה האפידמיולוגית של היועצת שלו לענייני חרדים • פיילוט בדיקות הקורונה ברשתות הוקפא • ח"כ שלח בוועדת הקורונה בכנסת: "יש כשל גדול בפיקוד ושליטה"

קשיש על קולנועית לובש מסיכת מגן בטיילת הריקה של תל אביב / צילום: כדיה לוי
קשיש על קולנועית לובש מסיכת מגן בטיילת הריקה של תל אביב / צילום: כדיה לוי

20:25

מספר מקרי הקורונה בישראל קפץ הערב ל-4,695, כך לפי משרד הבריאות. 79 מהם במצב קשה, כאשר 66 מהם נמצאים בהנשמה. 90 נמצאים במצב בינוני, ו-4,349 במצב קל. מספר המחלימים הוא 161, ומספר הנפטרים עומד על 16. 

17:20

בשיחה שנערכה בין שר הבריאות יעקב ליצמן לשר הפנים אריה דרעי, סוכם כי החל מהיום יעביר משרד הבריאות את פרטי חולי הקורונה וכן את פרטי המבודדים למשרד הפנים, ומשם יועברו הנתונים לכלל הרשויות תוך חיסיון מידע ושמירה על צנעת הפרט, זאת במטרה לעקוב אחר יישום ההנחיות והאזהרות שניתנו לציבור.

17:00

נהג אוטובוס התיירים בן ה-38 שהיה מאושפז במצב קשה בשל נגיף הקורונה, החלים ושב לביתו לאחר כארבעה שבועות. המרכז הרפואי פדה-פוריה בו אושפז, מעדכן כי לאחר בדיקות קורונה שליליות שהתקבלו, שוחרר החולה היום לביתו.

ד"ר היבה אבו זיאד, מנהלת היחידה למניעת זיהומים מדגישה כי "מה שהציל את חייו, זה המכלול של הטיפול שהוא קיבל מהצוות המקצועי מבחינת טיפול נמרץ, תמיכה נשימתית, טיפול סעודי ובהמשך שיקום, הוא זה שהוביל לשיפור במצבו. לגבי התרופות צריך לזכור שכולן עדיין ניסיוניות, אנחנו לא יודעים להגיד שהטיפול התרופתי הוא זה שעזר ולכן חשוב להמשיך ולבדוק את יעילות התרופות במחקרים איכותיים".

16:35

עקב הריכוז הגבוה של חולי קורונה בעיר בני-ברק, קופת החולים מכבי מקימה בשעות אלה אוהל לביצוע בדיקות קורונה בתוך העיר. החל ממחר בבוקר יתקיימו באוהל בדיקות קורונה לתושבי העיר בלבד, אשר סובלים מתסמינים נשימתיים, על-מנת לאפשר אבחון מהיר של חולים ולצמצם ככל הניתן את החשיפה אליהם. הבדיקות יתקיימו בהפניית רופאי מכבי בלבד. 

15:40

עו"ד גדליהו בן שמעון, סגן ראש עיריית בני-ברק, פנה היום לשר הבריאות יעקב ליצמן בנוגע להצעה להטיל סגר על העיר בני-ברק. לדבריו, "העיר עלתה על מסלול חיובי לאור אזור התעשייה המתפתח. הטלת סגר על העיר תייצר נסיגה שייקח שנים לתקן. הניסיונות לרצות את הגורמים הפופוליסטיים אינו יכול לבוא על חשבונם של תושבי העיר. התושבים נשמעים להנחיות משרד הבריאות, ואם יש מעטים שלא נשמעים - על גורמי האכיפה לטפל בהם ביד קשה".

15:10

משרד העבודה והרווחה: 4,000 פניות על פיטורי נשים בהיריון בשבועיים האחרונים לעומת 1,200 בשנה רגילה. יו"רית הוועדה המיוחדת לענייני רווחה ועבודה, ח"כ תומא סלימאן, אומרת: "תוספת 70 מיליון שקל לרווחה אינה מספיקה". 

14:40

אחרי שהיועצת למגזר החרדי של לשכת ראש הממשלה רבקה פאלוך נמצאה כחולה בקורונה, מתקיימות בשעה זו התייעצויות האם גם ראש הממשלה בנימין נתניהו ייאלץ להיכנס לבידוד. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "עוד בטרם הסתיימה החקירה האפידמיולוגית ולמען הסר ספק, החליט ראש הממשלה כי הוא וצוותו הקרוב ישהו בבידוד עד לסיום החקירה האפידמיולוגית, ובהתאם לממצאים, משרד הבריאות ורופאו האישי של רה"מ ייקבעו יום לסיום הבידוד".  

14:22

צוות מגן דוד אדום שהגיע היום לקחת דגימת קורונה ברחוב עונג שבת בשכונת מאה שערים בירושלים, נרגם באבנים. חובש רפואת חירום מתנדב במד"א עטה את הערכה למניעת הידבקות סמוך לבניין בו מתגורר הנבדק, כשלפתע נפגע ממספר אבנים. לפי מד"א, "בדרך נס, הוא רק נפגע קלות בכתפו, ובנוסף נופצה השמשה הקדמית של רכב עיריית ירושלים, אשר נמצא בשירות מגן דוד אדום לביצוע דגימות קורונה. תלונה תוגש במשטרה". שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן, גינה את התוקפים ואמר; "אני מגנה בחריפות תקיפת אנשי מד"א הבוקר בידי קומץ תושבים בירושלים. מדובר בהתנהגות חמורה, הנוגדת דעת ההלכה, ופוגעת באלו העושים עבודת קודש למען בריאות הציבור ובטחונו, תוך סיכון עצמי בפרט בשעת חרום זו נוכח התפשטות נגיף קורונה. ברור שקומץ זה אינו מייצג את כלל הציבור שנשמע להוראות ומכבד את הצוותים הרפואיים".

13:45

כוחות משטרת ישראל פועלים החל משעות הבוקר בשכונת מאה שערים בירושלים, על-מנת לאכוף את הנחיות הממשלה. עד כה, נרשמו עשרות קנסות למפרי הצו. כוחות המשטרה אוכפים את התקנות באזור מאה שערים ראשית בהסברה מול בתי העסק והאוכלוסייה, על-מנת להביא ליישום הנחיות משרד הבריאות על-יד הציבור. לדבריהם, מרבית בתי העסק והציבור המתגורר באזור נשמע להנחיות, אך יחד עם זאת זיהו במשטרה שישנו קומץ קטן מתושבי האזור המפרים את ההנחיות ומסכנים את בריאות הציבור, תוך שעשרות מהם מתפללים ומתרכזים יחד במקומות סגורים. לאור זאת, משעות הבוקר המוקדמות מקיימת המשטרה אכיפה מוגברת באזור, במהלכה הוציאו ופיזרו השוטרים עשרות ומאות שהתגודדו יחד בבתי כנסת ושטיבלך. עד כה נרשמו מעל 25 דוחות על סך 5,000 שקל בגין הפרת צו בריאות העם בגין התקהלות אסורה ו-5 דוחות על סך 500 ש"ח בגין הפרת הצו מעל 100 מטר ממקום המגורים. 4 נעצרו ועוכבו לחקירה.

13:05

שר הבריאות יעקב ליצמן מסר היום: "אני מגנה בחריפות תקיפת אנשי מד"א הבוקר בידי קומץ תושבים בירושלים. מדובר בהתנהגות חמורה, הנוגדת דעת ההלכה ופוגעת באלה העושים עבודת קודש למען בריאות הציבור וביטחונו, תוך סיכון עצמי בפרט בשעת חירום זו נוכח התפשטות נגיף קורונה. ברור שקומץ זה אינו מייצג את כלל הציבור שנשמע להוראות ומכבד את הצוותים הרפואיים".

12:30

בדיון שנערך הבוקר בוועדת הקורונה בכנסת, ד"ר אורלי ויינשטיין, האחראית על נושא הצטיידות מיגון ומכשירי הנשמה במשרד הבריאות, ענתה על שאלות חברי הכנסת בנוגע להצטיידות במכונות הנשמה, הנדרשות ביתר שאת ככל שעולה מספר החולים במצב קשה המאושפזים בבתי החולים.

לפי ויינשטיין, במערכות הרכש של משרד הביטחון ישנה הזמנה של כ-11 אלף מכונות הנשמה, 7400 מוניטורים ו-21,000 משאבות עירוי, ואלה שלושת המכשירים העיקריים לחולה מונשם. "לא כולן יגיעו עד צפי שיא המגפה; לגבי מכונות ההנשמה שנמצאות במערכת הביטחון, עוד אין דרך סדורה להעברתן לבתי החולים. אנחנו נערכים לתרחיש שבו נצטרף להנשים 5,000 בני אדם, ויש צפי לייצור מקומי של בין 7,000-4,000 מכונות הנשמה. אנחנו ממתינים למידע מצה"ל בנוגע לכמה מכונות הם יוכלו להעביר לנו, הם עוד לא העבירו לנו את המספר".

משרד הבריאות הציג בדיון את התקציב שהועבר למשרד הבריאות עבור רכש; 4.7 מיליארד שקל הועברו למשרד הבריאות עבור התמודדות עם המשבר, 3.2 מיליארד מתוכם כדי לבצע רכש של ציוד הנשמה ומיגון, ולדברי האוצר, אין כרגע מגבלת תקציב שמעכבת רכישת מכונות.

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, הביע חוסר שביעות-רצון מהתנהלות הממשלה בנוגע להיערכות לנגיף הקרונה, והתייחס לדיונים שהונחו על שולחן הוועדה: "מכונות ההנשמה הן הדבר החשוב ביותר במאבק בקורונה ונמצא בכשל חמור ואינו מנוהל כראוי. מספרן של המכונות הוא שיקבע כמה מהר אפשר יהיה להחזיר את החיים למסלולם, וימנע מאיתנו את המחזה הנורא מכל - רופאים הנאלצים להחליט מי יחיה ומי ימות.

"קיבלנו נתונים מדאיגים מאוד במהלך הדיונים: למרות שב-20 בינואר ארגון הבריאות הכריז כי קיימת סכנת מגפה, עד היום לא נוספה מכונת הנשמה אחת. מדובר פה על זמן חירום, והתהליכים הביורוקרטיים הרגילים צריכים לעבוד אחרת. האם יש הוראות מיוחדות שניתנו לך ממשרד הבריאות לגבי העברה תקינה של ציוד לנוכח המשבר הרפואי? כמה מסכות ומכונות הנשמה הגיעו וכמה צפויות להגיע בעתיד הקרוב? כמה מכונות הנשמה יהיו בישראל בעוד שבועיים/חודש? אם את לא זוכרת את המספרים זה רע מאוד, זה כמו שמפקד אוגדה לא יידע כמה טנקים יש לו".

11:45

בבית החולים וולפסון נרשמה הלילה עלייה במספר החולים הקשים הנזקקים להנשמה. נכון לבוקר זה מאושפזים בוולפסון 14 חולי קורונה, בהם 6 מונשמים במצב קשה. מצבו של אחד מהם מוסיף להיות אנוש. חולה אחד מוגדר במצב בינוני, ו-7 חולים במצב קל. לרשות בית החולים 107 מכשירי הנשמה, ונעשים מאמצים להגדיל את מספר המכשירים, בשיתוף-פעולה עם משרד הבריאות.

11:40

אחרי שהיועצת למגזר החרדי של לשכת ראש הממשלה רבקה פאלוך נמצאה כחולה בקורונה, מתקיימות בשעה זו התייעצויות האם גם בנימין נתניהו ייאלץ להיכנס לבידוד. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי בשעה זו מתבצעת במשרד הבריאות חקירה אפידמיולוגית לעובד בסביבת ראש הממשלה, ולאחר מכן יועברו הנחיות מסודרות. 

06:15

רבקה פאלוך, היועצת לענייני חרדים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, נמצאה חיובית לנגיף הקורונה. בימים האחרונים שהתה פאלוך בסביבת ראש הממשלה, וחלק משריו ויועצים נוספים בבית בבלפור ובלשכה. על-פי משרד ראש הממשלה, פאלוך החליטה לעבור בדיקה לאחר שבעלה אובחן כחולה ואושפז בסוף השבוע.

גורמים במשרד ראש הממשלה מסרו: "נפעל על-פי הנחיות משרד הבריאות".

בישראל יש 4,247 חולי קורונה מאומתים. מספר הקורבנות עלה אתמול ל-15. 

פיילוט בדיקות הקורונה ברשתות השיווק הוקפא. המשטרה עורכת סיורים מוגברים בשכונות חרדיות.