מידרוג בוחנת "עם השלכות שליליות" את דירוג האג"חים של שלמה אליהו

מידרוג מצמידה כיום לאג"חים של שלמה אליהו דירוג A1.il שמשקף כושר החזר גבוה

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

האם משבר הקורונה יפגע בדירוג האג"חים של שלמה אליהו? חברת הדירוג מידרוג הודיעה היום כי האג"חים שהנפיק שלמה אליהו לטובת תשלום החוב שלקח לרכישת השליטה בקבוצת הביטוח מגדל הושמו "תחת בחינה (CREDIT REVIEW) עם השלכות שליליות". האג"ח שמועד הפירעון הסופי שלהן הינו בספטמבר 2025 כוללות קובננטים שבקרותם עולה הריבית שעליהן לשלם לבעלי החוב, שכבטוחה נהנים משעבוד למניות מגדל. עם זאת, מידרוג מצמידה לאג"חים של שלמה אליהו דירוג A1.il שמשקף כושר החזר גבוה.

במידרוג מציינים היום כי "לאור החשיפה הגבוהה של מגדל ביטוח לשוקי ההון, ובמקביל להמשך ירידת עקום הריבית מאז תחילת שנת 2019, מניית מגדל ירדה מאז תחילת השנה (ועד ל-24 במרץ) בכ-53%". מאז עלתה המניה כשהיא, כמו מניית כלל ביטוח, נהנות בין היתר מצעד רגולטורי שהפך אתמול למחייב ושבעקבותיו חברות הביטוח משנות את חלק מההוראות לגבי ניהול העתודות שלהן - " לעניין מדידת התחייבויות - בדיקת נאותת העתודה" - דבר שמשחרר בעיקר למגדל ולכלל ביטוח רווחים בהיקפים של מאות מיליוני שקלים. בעקבות הצעד הרגולטורי האמור מניית מגדל נסקה היום בכ-13% בעוד שמניית כלל ביטוח עלתה בכ-10.4%.

בכל אופן, עוד קודם להפיכת ההוראה המקלה האמורה למחייבת, במידרוג החליטו על הצבת הדירוג לבחינה "עם השלכות שליליות" וזאת "בעקבות אי הוודאות ביחס לביצועי נכס הבסיס כתוצאה ממשבר הקורונה ומשכו. כנגזר קיימת אי ודאות לגבי נראות הדיבידנדים העתידית מהמבטח, עליה משמעותית ביחס המינוף ( LTV ) גם כתוצאה מהסנטימנט השלילי בשוק ולאור היחלשות בגמישות הפיננסית של החברה לאור המגמה בשווקים וכנגזר ממשבר הקורונה".

אליהו החזקות היא חברה בבעלות מלאה של אליהו וכל מהותה הוא החזקה במניות מגדל (68.5% ממניות קבוצת הביטוח), לשם איגוד החובות כנגד רכישתה.

בסוף אוקטובר 2012 השלים שלמה אליהו את מה שהוגדר "עסקת חייו", כשרכש את השליטה בקבוצת מגדל מידי ג'נרלי האיטלקית. או אז רכש אליהו כ-69% ממניות קבוצת הביטוח מגדל, בתמורה לכ-3.55 מיליארד שקל לפי שווי של כ-5.1 מיליארד שקל. כיום נסחרת מגדל "רק" בשווי של 1.75 מיליארד שקל, כאשר החברה חילקה מאז ועד היום דיבידנדים בהיקף נמוך בהרבה מהפער בשווי החברה. חלקו של אליהו במגדל שווה היום כ-1.2 מיליארד שקל.