חבילת החילוץ האמריקאית למשבר הקורונה עשויה לסייע גם לחברות ישראליות המעסיקות עובדים בארה"ב

במסגרת חוק CARES act, שאישר חבילת סיוע של כ-2 טריליון דולר להתמודדות עם משבר הקורונה בארה"ב, זכאים עסקים קטנים, המעסיקים עד 500 עובדים, לקבל הלוואות מיוחדות בערבות הממשל הפדרלי, בתנאי שלא יפטרו עובדים ולא יקטינו את שכרם

על רקע המשבר הכלכלי שפרץ בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, נחקק בארה"ב בימים האחרונים חוק CARES act - ראשי תיבות של Coronavirus Aid, Relief and Economic Secutiry - חוק סיוע, הקלה וביטחון כלכלי, נגיף קורונה. החוק החדש אישר חבילת סיוע של כ-2 טריליון דולר להתמודדות עם משבר הקורונה בארה"ב. 

חוק CARES נועד לטפל במשבר הכלכלי בארה"ב, אבל נראה כי חלק ספציפי ממנו עשוי לסייע גם לחברות ישראליות שמעסיקות עובדים בארה"ב - כך לדברי עו"ד שי ברנוב, ראש המחלקה הבינלאומית במשרד עורכי הדין ZAG-S&W (זיסמן אהרוני גייר ושות'), המייצג חברות ציבוריות שניירות הערך שלהן נסחרים בארה"ב.

"ה-CARES Act נועד ליצור תמריץ ולמנוע הידרדרות של המשק האמריקאי למיתון, ונחקק מתוך מטרה ברורה להשאיר את העובדים מועסקים", אומר ברנוב. "אם בישראל הממשלה בחברה לתת למעסיקים לשלוח עובדים לחופשה ללא תשלום (חל"ת) ולשלם להם דמי אבטלה, בארה"ב בחרו בדרך אחרת, של הלוואה למעסיקים, בתנאי שלא יפטרו עובדים ולא יקטינו את השכר".

עו"ד ברנוב מציין כי גוף פדרלי בשם SBA, רשות העסקים הקטנים (עסקים שיש להם עד 500 עובדים), מוסמך לספק לעסקים אלה הלוואות בערבות הממשל הפדרלי במטרה לעזור להם לעמוד בהוצאות התפעול. מי שיקצה את ההלוואות בפועל הם בנקים מסחריים.

"הסכום המירבי שעסק יוכל לקבל, הוא עד פי 2.5 מהעלות החודשית של השכר בעסק, או 10 מיליון דולר - הנמוך מביניהם", אומר ברנוב, ומדגיש כי "אלה הלוואות מיוחדות מאוד. הריבית היא עד 4%, אין שיעבודים ואין ערבויות, אין קנס לפירעון מוקדם. אם עושים מה שאומרים, גם אין ריקורס - הבעלים לא חשופים במקרה כזה".

השימוש בכספי ההלוואות שיינתנו במסגרת זו, נועד לתשלומי משכורות, ריבית על משכנתאות, דמי שכירות, חשבונות חשמל ומים - כלומר, לתפעול היומיומי של העסק.

"יש להלוואות היבט מעניין - אפשרות למחילה על החוב, מלבד הריבית", אומר ברנוב. "אם משתמשים בכספי ההלוואה לפי התנאים, לא מקטינים שכר ולא מפטרים, ההלוואה יכולה להימחק. אמנם מדובר בחוק של 900 עמודים, ויש הרבה פרטים קטנים, אבל התמונה הגדולה היא שיש אפשרות למחול על החוב, שהופך למעשה למענק - פרט לריבית שממילא נמוכה, כי בבנק אמריקאי הריבית היא לא 4%, אלא יותר".

אמנם החוק נועד לסייע לגופים אמריקאים, אבל עו"ד ברנוב מזהה גם זווית ישראלית פוטנציאלית: "החוק מיועד לגוף שמאוגד בארה"ב, עם פעילות בארה"ב ושרוב העובדים שלו מרוכזים בארה"ב. עם זאת, לא ראינו מניעה מחברה ישראלית, שיש לה חברה בת בארה"ב, לקחת את ההלוואה באמצעות החברה הבת".

לדבריו, זאת אפשרות מעניינת מאוד, ויש כבר חברות ישראליות שבוחנות אותה. "אנחנו עדיין לומדים את החוק, אבל חד-משמעית שווה לבדוק את האפשרות - אם אתה נופל בקטגוריה, זה כסף מאוד זול", מסכם ברנוב.