פורטפוליו | פיצ'ר

מנכ"ל שירות התעסוקה: "אף אחד לא חזה כזה צונאמי של אבטלה"

מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, מספר על הרגע שבו התברר שיהיו יותר ממיליון מובטלים, על החלשים שפוטרו ראשונים ועל הרופאים הפרטיים שהגיעו ללשכות, ומעריך כי מאות אלפים יתקשו לחזור למעגל העבודה • פורטפוליו

רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה / צילום: איל יצהר
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה / צילום: איל יצהר

אני: רץ למרחקים ארוכים, שאפתן ולא נשבר, יודע לחתוך ולקבל החלטות.

משפחה: מרומניה. סבא וסבתא מהצד של אמא עברו שם את המלחמה ואיבדו שלושה ילדים מתוך שישה. סבא היה נגר של חביות יין וסבתא עקרת בית. אחרי קום המדינה הם הגיעו למגדיאל, היום הוד השרון. הם לא הסכימו לקבל רנטה, כי דבר לא יוכל לפצות אותם על רצח ילדיהם. סבא מצד אבא נפטר בגיל צעיר וסבתא פרנסה את המשפחה, וגם היא הגיעה אחרי קום המדינה להוד השרון.

ההורים נפגשו ברומניה, התחתנו וילדו אותי ואת ואחותי איפה שהיום מולדובה. אבא נשלח למחנות עבודה לתקופה ארוכה והם נאלצו להישאר ברומניה. ב-1962 ההורים לקחו אותנו לשגרירות ישראל בבוקרשט ודרשו לעלות לארץ. תקופה קצרה אחר כך כבר היינו בווינה ואחרי הנחיתה עלינו על מונית לאילת, כי אמרו שהיא נמצאת שעה משדה התעופה, ואחרי 48 שעות הצטרפנו לאחות של אמא בתל אביב. ההורים עבדו כשכירים בתפירה עבור חנויות בגדים.

ילדות: במרכז תל אביב. הגעתי לכיתה א’ עם העברית הקלוקלת שלמדתי בחדר ברומניה. שנים לא פשוטות חברתית וכלכלית. כשהייתי בתיכון עבדתי במזנון של בריכת גורדון וחלמתי להיות רופא, רק שהציונים שלי לא היו מספיק טובים, כי העדפתי חברים על מחברות.

צבא ולימודים: בצבא נשלחתי לקורס חובשים קרביים, ונשארתי שלוש שנים בקבע. אחרי השחרור התחלתי ללמוד פסיכולוגיה וסוציולוגיה לתואר ראשון בבר-אילן והמשכתי לתואר שני במנהל ציבורי. ממש בתחילת הלימודים התקבלתי לעבודה בתעשייה האווירית.

תע"א: התחלתי כעובד זוטר במחלקת משאבי אנוש והתקדמתי עד לתפקיד ראש מנהל משאבי אנוש. הייתי שם 30 שנה. אחרי שהגשתי מועמדות לתפקיד סמנכ"ל משאבי אנוש, מינוי שלא יצא לפועל בגלל עניין פוליטי של גורמים בכירים, הודעתי על פרישה.

ביטוח לאומי: בדיוק התפרסם מכרז לתפקיד סמנכ"ל משאבי אנוש בביטוח לאומי, ושלושה חודשים אחר כך המנכ"ל עזב ומחליפו לא קיבל אישור להתמנות במקומו, אז מצאתי את עצמי מ"מ המנכ"ל ואחר כך שימשתי משנה שלו. הרגשתי שהיה לי עוד הרבה מה לתרום, אבל שאלו אם ארצה להגיש מועמדות למנכ"ל שירות התעסוקה.

שירות התעסוקה: אומרים שמוניתי בזכות השר לשעבר חיים כץ, שאני מכיר מתע"א, אבל אני מניח שהוא האמין שיש לי את הכישורים המתאימים. מוניתי לפני שנה ושלושה חודשים. הלקוחות שלנו הם המעסיקים וכלל אזרחי ישראל בגיל העבודה, אם הם זכאים לדמי אבטלה ולחזור לשוק העבודה, באמצעות תיווך בינם לבין מעבידים ולהפך, והכשרה והסבה מקצועית.

קורונה: אין גורם בעולם, למעט ביל גייטס, שהיה לו תרחיש לאירוע עולמי כזה. זיהינו שיש עלייה מתונה בנתוני האבטלה בשנתיים האחרונות, והתחלנו להתכונן לזה. כחלק מההיערכות לעלייה עתידית במספר המובטלים, עשינו פיילוט של שינוי הליכי עבודה בארבע לשכות ובזכותו יכולנו לקלוט 400 אלף פניות בשלושה ימים עם פרוץ המגפה. הרגע הכי קשה היה ב-15 במרץ, כשהבנתי שנגיע ליותר ממיליון מובטלים, מספר שאי אפשר לתפוס. אף אחד לא חזה צונאמי כזה של אבטלה.

הראשונים שראינו בלשכות היו הפחות חזקים, התמהיל שאנחנו רגילים אליו, אחר כך אקדמאים חסרי ניסיון ואז בתי מלון וכל השירותים הנלווים, הייטקיסטים ואקדמאים. הגיעו אלינו גם אנשי רפואה מהמגזר הפרטי, מה שמאוד הפתיע אותנו, ואנחנו בודקים איך הם הגיעו למצב הזה ובמקביל מבצעים השמות עבורם.

ההערכה של מחלקת המחקר שלנו, בהתבסס על משברים כלכליים עולמיים בעבר, היא ש-20% מתוך המיליון לא ישובו למעגל העבודה גם בשנים הקרובות. הכנו תוכנית חירום לסיוע לאותם מאות אלפים שיישארו מחוץ למעגל העבודה גם לאחר הקורונה.

ילדים וזוגיות: יש לי שתי בנות וחמישה נכדים מנישואיי הראשונים ואני בזוגיות ארוכה של שנים. לא ראיתי את המשפחה המורחבת כבר כמה שבועות.

תפיסת עתיד: שוק העבודה יתנהל אחרת אחרי המשבר. העבודה מרחוק תיתן זינוק אדיר וגם היחס לעצמאים ופרילנסרים. אני מחכה לרגע שבו אוכל לראות את המשפחה ולישון כמה שעות במנוחה אמיתית.