תוכנית החילוץ של אל על: הלוואת ענק בערבות מדינה ופיטורי עובדים

אל על מקיימת מו"מ עם בנק דיסקונט להלוואה בהיקף של כ-400 מיליון דולר • כ-80% מההלוואה יהיה בערבות מדינה • בתמורה לסיוע אל על תצטרך להציג צעדי התייעלות הכוללים פיטורים של כ-2,000 עובדים

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין / צילום: סיון פרג'
מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין / צילום: סיון פרג'

חברת התעופה אל על  דיווחה הערב (ב') כי מתקיים משא-ומתן עם בנק ישראלי לקבלת הלוואה מגובה בחלקה בערבות מדינה. מדובר בשיחות שמתקיימות בין הנהלת החברה ומנכ"ל בנק דיסקונט, שיהיה הבנק המלווה לאל על.

ההלוואה המדוברת היא בהיקף של כ-350-400 מיליון דולר בערבות מדינה בשיעור של 75% עד 80%.

"קבלת ההלוואה וגיבוי המדינה להלוואה כאמור בטווח הקרוב הם חיוניים על-מנת לאפשר לחברה להתמודד עם ההשלכות המהותיות של משבר הקורונה על החברה. יצוין כי מדובר במשא-ומתן מתקדם, אך טרם נחתם מזכר הבנות, ואין ודאות שהמשא-ומתן יגובש לכדי הסכם מחייב ו/או שתינתן ערבות המדינה להלוואה", לשון הודעת אל על.

אל על כבר התריעה לא אחת כי היא נמצאת בסכנה להמשך פעילותה אילולא הסיוע הכספי שהיא מייחלת לו. בתמורה לסיוע אל על תצטרך להציג צעדי התייעלות הכוללים פיטורים של כ-2,000 עובדים וצמצום פעילות החברה ב-25%, בקווי התעופה ובמספר המטוסים של החברה שצפוי לרדת בכ-10 מטוסים לכ-35.

האתגר של אל על יהיה לקבל הסכמה ואת ברכת הדרך מוועד העובדים שלה, שעמו היא מצויה בסכסוך. אתמול (א') הטיח הוועד האשמות במנכ"ל אל על גונן אוסישקין, בטענה כי הוא נכשל בתפקידו.

משרד האוצר כבר דחה את בקשת אל על לסיוע, אולם שב לשולחן הדיונים בהנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו. חברות התעופה ישראייר וארקיע צפויות לקבל סיוע אחרי שאל על תקבל. במשרד האוצר הבטיחו כי החברות לא יופלו.