תווי השי לחג לא התאימו את עצמם למציאות: לא ניתנים למימוש בקניות מקוונות

מנכ"ל חברת ועדים: "מנפיקי התווים ניסו לשוות להם טכנולוגיה מתקדמת לפיה ניתן לממשם גם באמצעות הטלפון הנייד, אך למעשה התווים החדשים לא שונים מתווי הנייר" • מנכ"ל מועדון אשמורת, ארי שטיינברג: "לרשתות יש אינטרס שאנשים יבואו לחנויות"

בתי העסק שמקבלים את תו הזהב של שופרסל / צילום: אתר שופרסל
בתי העסק שמקבלים את תו הזהב של שופרסל / צילום: אתר שופרסל

משבר הקורונה שנפל על עיתוי חג הפסח עורר בעיה בקרב מקבלי תווי קניות כשי לחג: את רוב התווים שמנפיקות הרשתות הגדולות לא ניתן לממש ברכישות אונליין.

משבר הקורונה הוביל לגידול עצום בקניות מקוונות מכורח המציאות שאליה נקלענו, בשילוב עם גידול משמעותי בהיקף של קניות מזון. תווי החג שמוערכים במיליארדי שקלים לא יכלו לסייע לרבים מהעובדים, היות שהם אינם מכובדים בקניות מקוונות.

לפי חברת ועדים המרכזת את הפעילות הכלכלית/חברתית של וועדי העובדים בישראל, 90% ממקומות העבודה לא פגעו בשי לחג לעובדים, חרף המצב, ומי שקופחו השנה היו גמלאי מקומות העבודה, שהשנה לא קיבלו שי לפסח.

יעקב אלוש, מנכ"ל חברת ועדים, התייחס לחוסר היכולת לממש את התווים, גם באתרים של רשתות המזון שמנפיקות תווי שי בעצמן. לדבריו, "למרות שמרבית התווים מונפקים כתווים דיגיטליים, ואין בעיה טכנולוגית לאפשר להשתמש בהם גם בקנייה מקוונת, הרשתות סירבו לעשות זאת, כי הן מעדיפות למשוך את הקונים לחנויות, שם הם יקנו בהיקף גדול יותר מהמתנה".

לדבריו, "מנפיקי התווים ניסו לשוות לתווים טכנולוגיה מתקדמת לפיה ניתן לממשם גם באמצעות הטלפון הנייד, אבל למעשה התווים החדשים לא שונים מתווי הנייר".

לפי הערכות ועדים, היקף תחום השי לחג שמוענק לעובדים בישראל יעמוד השנה על 4 מיליארד שקל, מתוך זה 1.5 מיליארד שקל מוענקים בתווי קנייה - 60% מהיקף המתנות לחג מוענק בחג הפסח.

את הבעיה של אי-כיבוד תווי הקנייה באונליין, דווקא בעיתוי שבו רבים ממקבלי התו היו מעדיפים לממש את התווים בימים טרופים אלה, זיהה גם מנכ"ל מועדון אשמורת (מועדון הצרכנות של הסתדרות המורים), ארי שטיינברג. שווי מתנת החג שקיבלו גננות ומורים ומורות בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים נאמד ביותר מ-76 מיליון שקל: 650 שקל ל-117 אלף עובדי הוראה ו-200 שקל שי לחג לכ-42 אלף גימלאים.

"לרשתות יש אינטרס שאנשים יבואו לחנויות", אומר שטיינברג. "מבחינתן מי שבא לקנות חולצה ייצא גם עם מכנסיים. בגלל הרציונל הזה האפשרות לרכוש אונליין חסומה ונאלצנו להמציא את עצמנו מחדש אחרי שהתווים לא הותאמו למציאות".

לפי שטיינברג, בימים כתיקונים עיקר המימושים של תווי הקנייה מתבצעות בחנויות אופנה ועיצוב הבית. "מנפיקי התו חשבו שאנשים ימתינו ליום שאחרי הקורונה, אבל אנשים היום צריכים את הכסף הזה יותר מתמיד", הוא אומר.

לאור דרישת חברי המועדון פותחה באשמורת מערכת שמאפשרת לממש את התו באופן מקוון אחרי קניית קוד באמצעות תו השי שקיבלו. "בשלושה ימים כ-6,000 גימלאים קנו שוברים למימוש בשופרסל. הדרישה מהשטח הייתה לא רק לאפשר קניות מקוונות אלא גם לשים את הפוקוס על קניות של מזון".

שטיינברג מעריך כי באופן כללי שיעור המימושים בתווי החג מגיע לכ-70%. בתוך כך נציין כי תווים דיגיטליים מוענקים על-ידי חברות שונות, בהן BUYME, אלא שאת עיקר הפעילות בתחום תופסות הרשתות הגדולות, דוגמת "תו הזהב" של שופרסל או תווי הקנייה של רמי לוי.

את הקניות המקוונות בעידן הנוכחי מרגישים במועדון אשמורת, שפועל באמצעות יותר מ-200 אלף כרטיסי אשראי - סגמנט ההטבות והפעילות התרסק לחלוטין, ובמקומו מוצעות לעמיתים פעילויות מקוונות מותאמות למציאות, לרבות הדרכות זום או הרצאות.

מחזור העסקים של חברי מועדון אשמורת בחודש מרץ השנה עמד על 600 מיליון שקל - היקף פעילות המשקף ירידה של 20%. ירידה זו מעמיקה בחודש אפריל, שעד כה היקף ההוצאה בו הגיע לכ-210 מיליון שקל בכרטיסי האשראי של חברי המועדון.

"הספקים לא התאימו את עצמם לאונליין", אומר שטיינברג. "התחננתי שיספקו תווי חג שיכללו את האונליין, אבל מבחינתם עדיף שאנשים יבואו לקניונים. אנחנו החלטנו שלא נאפשר לעמיתים שלנו לצאת כדי לממש את תווי החג. המסקנה לקראת ראש השנה היא שאי-אפשר להחזיר את הזמן לאחור, תווי השי בחג הבא יהיו חייבים להיות מותאמים לקניות האונליין, הרשתות יצטרכו להתאים את עצמן, וגם אנחנו נדאג להציע יותר מוצרים שניתן יהיה לממש בקנייה באתרים. עובדים לא יצטרכו לצאת מהבית כדי לקבל תווי שי".

גם אלוש, מנכ"ל חברת ועדים, סבור כי בחגים הבאים נראה שינוי. לדבריו, "לפי בדיקה שערכנו, בחגים הבאים מעסיקים יעניקו פחות תווי שי ויותר מתנות מוחשיות או העברות בנקאיות ישירות לחשבון העובדים".