"60% מהשטחים במרכזי ביג הפתוחים כבר נפתחו. כל יום נראה טוב מקודמו"

הקלות מצד בעלי מרכזי הקניות הפתוחים מעודדות את הרשתות לחזור לפעילות • בקבוצת ביג יגבו את השכירות בגין מאי ויוני לפי אחוזים מפדיון, ואילו במתחם ממילא בירושלים אלרוב לא תגבה כלל שכירות ודמי ניהול בגין אפריל ומאי

בעלי מתחמי הקניות הפתוחים הולכים לקראת השוכרים כדי לעודד אותם ולהקל עליהם לפתוח את החנויות - כך עולה ממכתבים ששלחו השבוע קבוצת הנדל"ן המניב ביג וחברת הנדל"ן אלרוב המפעילה את מתחם ממילא בירושלים. הפתיחה הזו מתאפשרת בעקבות שורת הקלות שפרסם משרד הבריאות בתחילת השבוע, אשר מתירות פתיחת חנויות מסוגים מסוימים תחת הגבלות נוקשות על רקע משבר הקורונה.

"כ-60% מסך השטחים במרכזי ביג הפתוחים כבר נפתחו - אל תתנו לאף אחד לבלבל אתכם, מותר לפתוח - וכל יום מצטרפות עוד רשתות, הלקוחות מגיעים, וכל יום נראה יותר טוב מקודמו", כתב היום (ג') מנכ"ל ביג, חי גאליס, לשוכריו, תוך שהוא מציין כי ייצר סט של כלים לשמירה על ההיגיינה במתחמים בצורה קפדנית.

"נשמח שתצטרפו אלינו ותפתחו אם אתם בקטגוריה מורשה, או תתכוננו לפתיחה המחודשת אם אתם בקטגוריות הלא מורשות שבתקווה יאושרו בקרוב", כתב גאליס לשוכרים, כשהוא מסכם את המכתב באמירה: "חוזרים לחיים".

במכתב ששלחה בחודש שעבר הבהירה ביג לשוכרים כי תעניק להם הטבות והקלות מפליגות שטרם נראו כמותן בענף. ראשית, החברה הבהירה כי תזכה את דמי השכירות במחצית השנייה של חודש מרץ, ולא תגבה דמי שכירות וניהול בחודש אפריל.

בנוסף, ביג יצאה בהקלה יוצאת דופן בנוגע לחודשים הבאים, כלומר תקופת המעבר, כשהיא מבהירה כי את דמי השכירות על מאי ויוני היא תגבה לפי אחוזים מפדיון, ואת דמי הניהול היא תגבה לפי החלק היחסי של ימי העבודה בפועל.

בנוסף, ביג ציינה כי "במקרה שעל-פי החלטת הרשויות יינתנו לשוכרים החזרים בדבר תשלומי שכר דירה לשוכרים, הם יועברו לביג כהשלמה לדמי השכירות"; וכי "במקרה שהפדיון בחנויות מסוימות בחודשים מאי ויוני יפחת מ-70% מהפדיון הממוצע ב-2019, ייבחנו הקלות נוספות".

במקביל, גם בקבוצת הנדל"ן המניב אלרוב, שמפעילה את מתחם ממילא בירושלים, יצאו בהקלות יוצאות דופן על-מנת לעודד את השוכרים לחזור לפעילות בעקבות ההקלות של משרד הבריאות.

במכתב שנשלח על-ידי שמואל בן משה, מנהל הפעילות של אלרוב בישראל, נכתב: "כדי להקל על השוכרים לצאת ממשבר הקורונה, אנו מודיעים כי חנויות שפתיחתן מותר על-פי תקנות שעת חירום ואשר יפתחו באופן מיידי, בכפוף להנחיות משרד הבריאות, לא יידרשו לשלם בגין החודשים אפריל ומאי 2020 דמי שכירות יסודיים או דמי שכירות על-פי פדיון, ולא יידרשו לשלם דמי ניהול".

כאמור, הצעד הזה מתאפשר בשל ההקלה בהנחיות שפרסם משרד הבריאות בתחילת השבוע, המתירות פתיחה של חנויות אשר לא נמצאות בקניונים ומרכזי קניות גדולים, בתחומים מסוימים, ביניהם הקטגוריות בהן פעילה איקאה, כגון ריהוט, כלי בית, טקסטיל, כלים ממתכת, צבעים וזכוכית, שטיחים ומוצרי חשמל ביתיים.

הקמעונאיות שבוחרות לחזור לפעילות נדרשות להתנהל בכפוף למגבלות "התו הסגול", הכוללות בין היתר סימון מרחק של שני מטרים בין לקוחות בקופה, מחיצה פיזית בין המוכר לקונה, עבודה במשמרות קבועות וכן היגיינה, ניקיון וחיטוי כל פרקי זמן קבועים.

בנוסף, ההנחיות קובעות כי תהיה הגבלה על מספר הנכנסים לחנות - מעל שטח של 100 מטרים תותר כניסה בכל פעם של ארבעה לקוחות לכל קופה רושמה. עדיין לא ברור כיצד תתמודד איקאה עם הנחיה זו.

כפי שדיווחנו מוקדם יותר השבוע, בעלים של רשתות בתחומים שקיבלו אישור לחזור לפעילות, דוגמת אופטיקה או ספרים, טענו כי אין היגיון כלכלי בפתיחה של מספר זעום של חנויות רחוב המהוות נתח זעיר מהפעילות שלהן, שכן רוב פעילותן נמצאת בקניונים.

לעומתן, היום פורסם לראשונה ב"גלובס" כי איקאה תשוב מחר לפעילות חלקית ותפתח שלוש מתוך שש החנויות שהיא מפעילה בישראל.