העליון בגרמניה פסק נגד השתתפות במדיניות ההרחבה הכמותית של הבנק המרכזי האירופי

בית המשפט החוקתי של גרמניה פסק היום כי תוכנית ההרחבה הכמותית של הבנק המרכזי האירופי – הכוללת רכישת אג"חים של ממשלות וחברות בגוש האירו – מנוגדת בחלקה לחוקה הגרמנית, והורה לבנק המרכזי של גרמניה להפסיק את השתתפותו בה

קריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי / צילום: רויטרס, RALPH ORLOWSKI
קריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי / צילום: רויטרס, RALPH ORLOWSKI

בית המשפט החוקתי של גרמניה פסק היום (ג') כי תוכנית ההרחבה הכמותית של הבנק המרכזי האירופי - הכוללת רכישת אג"חים של ממשלות וחברות בגוש האירו - מנוגדת בחלקה לחוקה הגרמנית, והורה לבנק המרכזי של גרמניה להפסיק את השתתפותו בה.

עם זאת, בית המשפט התיר לבנק המרכזי של גרמניה למכור אג"חים שרכש כחלק מהתוכנית באופן מדורג ומתואם, וציין כי אם ה-ECB יוכל לנמק את תוכנית הרכישות, וכי הממשלה הגרמנית תהיה מעורבת בפיקוח ובדיון על ההחלטות, התוכנית תוכל להימשך.

בית המשפט הורה לממשלה לתקן את הליקויים בתוך שלושה חודשים, והבהיר כי פסיקתו לא חלה על תוכנית רכש האג"חים שהושקה בחודש שעבר במטרה להיאבק במשבר הכלכלי כתוצאה ממגיפת הקורונה. שער האירו מול הדולר ירד ב-0.6% בתגובה להחלטה, והתשואה על אג"ח גרמני עלתה ב-3 נקודות בסיס.

תוכנית רכש האג"חים של הבנק המרכזי האירופי, הידועה בראשי-התיבות שלה PSPP (Public Sector Purchase Program), הוציאה יותר מ-2.4 טריליון אירו מאז 2015, במטרה לתמוך בכלכלות החלשות יותר בגוש האירו. היא נחשבת לאחד מהכלים המרכזיים של הבנק לשמור על אחדות גוש האירו. רק לאחרונה הודיע הבנק על השקת תוכנית נוספת, בשווי 750 מיליארד אירו, שתרכוש אג"חי ממשלות וחברות עד סוף השנה במטרה להתגבר על משבר הקורונה.

העתירה נגד מדיניות הבנק האירופי המרכזי הוגשה לפני שנים. העותרים טענו כי "לא התקיים שום דיון בפרלמנט הגרמני על טריליוני האירו הללו, המגיעים בעקיפין דרך התקציב הגרמני", וכי "הגופים המחליטים בבנק המרכזי האירופי על כך אינם חשופים לשום בקרה ופיקוח דמוקרטים".

בין העותרים נמצאים פוליטיקאים שמרנים, כלכלנים ומייסד מפלגת הימין "אלטרנטיבה לגרמניה", ברנד לוקה, שהקים את המפלגה במקור כחלק מהתנגדות לתוכניות החילוצים של מדינות דרום אירופה.

העותרים גם התנגדו לדרך קבלת ההחלטות ב-ECB, הדורש רוב פשוט, והסבירו כי לנגיד הבנק המרכזי של מלטה יש בדרך זו "אותו כוח השפעה כמו לנגיד הבנק של גרמניה, שהכלכלה שלה גדולה פי 250".

ב-2017 ביקש בית המשפט החוקתי הגרמני הבהרות מבית הדין האירופי לצדק (ECJ), שפסק בדצמבר 2018 כי הפעולות של הבנק המרכזי האירופי "נעשות בהתאם לחוק", וכי הבנק המרכזי האירופי לא חרג מהמנדט שניתן לו.

למרות זאת, בהחלטה שניתנה היום בבוקר (שעון גרמניה), פסקו השופטים בקארלסרוהה, כאמור, כי למעשה התוכנית עומדת בניגוד לחוקה הגרמנית. הם העניקו לממשלה הפדרלית שלושה חודשים לתקן את המצב כך שיתאים לחוקה. הרכב השופטים שדן בתיק קיבל את ההחלטה ברוב של שבעה שופטים מול מתנגד אחד.

"החלטת בית המשפט מטילה בספק את המעורבות של הבנק הגרמני בתוכניות כלל-אירופיות", אמר ל"רויטרס" בתגובה לפסיקה אנליסט מחברת BROOKS MACDONALD, "ההחלטה משקפת את חוסר האחדות באירופה בנוגע לתמיכה במדינות חלשות".

"אם ההחלטה תוביל את ה-ECB לקבל החלטות שקופות יותר, הוא יכול ככל הנראה להתמודד עם הפסיקה, אבל עלינו לבחון את כל הפרטים (בפסיקה) כדי להבין את ההשלכות", אמר הכלכלן הראשי של חברת BERENBERG.