תחזית: כחצי מיליון עובדים בחל"ת יחזרו לעבודה במשך חודש מאי

לפי המכון הישראלי לדמוקרטיה, האבטלה צפויה להישאר גבוהה, למרות שנראה בחודשים הקרובים חזרה מאסיבית לעבודה • "על המדינה להשקיע בעידוד מעסיקים להחזיר עובדים לעבודה ובעידוד המפוטרים לעבור הסבות"

אישה שעוטה מסכה מטיילת עם הכלבה שלה בכיכר דיזינגוף בתל אביב / צילום: Corinna Kern, רויטרס
אישה שעוטה מסכה מטיילת עם הכלבה שלה בכיכר דיזינגוף בתל אביב / צילום: Corinna Kern, רויטרס

כפי שפרסמנו ב"גלובס", לגופים הממשלתיים האחראים על שוק התעסוקה ועל מתן תגמול לשכירים ולעצמאים כדי לפצות על נזקי המשבר, אין תמונה ברורה על שוק האבטלה הנוכחי. הנתונים האחרונים, שפורסמו לפני כמעט שבועיים, הראו 1.15 מיליון מובטלים במשק, אבל מאז החלו להיפתח מקומות עבודה רבים וסביר שרבים ממאות אלפי העובדים שהוצאו לחל"ת נקראו לשוב לעבודתם.

ניתוח של המכון הישראלי לדמוקרטיה מניח שבחודש מאי יחזרו לעבודה כחצי מיליון איש בהדרגה, מתוך מיליון איש שהוצאו לחל"ת, רובם בחודש מרץ. הניתוח מתבסס על התרחיש הזהיר המסתמן כעת, לפיו עד סוף החודש יחזור המשק בהדרגה לפעילות כמעט מלאה, תחת המגבלות שנקבעו ע"י משרד הבריאות, אך עדיין עם תפקוד חלקי של מערכת החינוך (רק כיתות א' עד ג'), ללא תעופה, מסעדות, מלונות, בתי קולנוע ותיאטרון.

ההנחה היא שבתחילת יוני יחזרו יתר תלמידי מערכת החינוך (תלמידי ד' עד י') ובהדרגה גם חוגים, מסעדות, ויתר ענפי התיירות והפנאי, כולל תעופה. תרחיש שכזה יאפשר חזרה הדרגתית של חלק ניכר מהיוצאים לחל"ת או חופשה לשוק העבודה.

לדברי הכלכלנית דפנה אבירם ניצן, מנהלת המרכז לממשל וכלכלה במכון הישראלי לדמוקרטיה, במאי צפוי שיעור האבטלה (כולל חל"ת) לרדת לכ-15.2%, לעומת למעלה מ-27% כיום. מספר המובטלים יעמוד על כ-620 אלף איש. רוב המובטלים נפלטו מהמגזר העסקי, ובעיקר ענפי הבילוי, תרבות ופנאי.

ביוני, עם חזרה מלאה לפעילות ירשום שוק העבודה עוד שיפור: כ- 160 אלף איש נוספים צפויים לחזור לעבודתם. חלק מענפי המשק יחזרו ככל הנראה לפעילות מצומצמת, שלא תצדיק היקף תעסוקה מלא, כפי שהיה ערב המשבר. לפיכך, מספר המובטלים בחודש יוני צפוי לעמוד על כ-460 אלף איש, ושיעור האבטלה ירד לכ-11.2%.

ניצן מסבירה כי שיעור אבטלה דו-ספרתי נרשם לאחרונה במשבר 2001-2004, שנוצר בעקבות אירועי האינתיפאדה השנייה והתפוצצות בועת הדוט-קום בעולם. בשנים אלה נע שיעור האבטלה בטווח של 10.3%-10.7%. "הפעם האחרונה שנרשם שיעור אבטלה דומה היה בשנת 1992, אז נבע הזינוק בשיעור האבטלה מהזעזוע החיובי שספג שוק העבודה בישראל עם התוספת המאסיבית של כוח-האדם שהגיע לארץ עם גלי העלייה מבריה"מ לשעבר", מסבירה ניצן.

איך צפויה להסתיים 2020?
"בהנחה שלא נחווה גל שני של התפרצות, אנו מעריכים שלקראת סוף השנה שיעור האבטלה יתייצב על 9.5%, שהם כ-400 אלף מובטלים. מדובר במכה קשה למשק".

יש משהו שהממשלה יכולה לעשות כדי להוריד את שיעורי האבטלה המבהילים האלה?
"בניגוד למשבר 2001-2004, אז נמשכו שיעורי האבטלה הגבוהים למשך מספר שנים, על הממשלה לפעול כעת בנחרצות כדי להוריד משמעותית, כבר בשנת 2021, את שיעורי אבטלה. לשם כך, על הממשלה להשקיע כעת בעידוד מעסיקים להחזיר עובדים לעבודה, בעידוד המפוטרים (שאינם בחל"ת) לעבור הסבות והכשרות מקצועיות שיתאימו לצורכי שוק העבודה החדש, הטכנולוגי והחדשני, שעבר בחלקו בחודשיים האחרונים לעבוד מרחוק".