אלשטיין עזב את תפקיד יו"ר נכסים ובניין: מתכנן להפוך למנכ"ל

לאחר עזיבתה של סגי איתן את תפקיד המנכ"לית לפני כשנה, תפס את מקומה באופן זמני אלשטיין, שמכהן גם בתפקיד היו"ר מאז 2015 • כעת הסתיימה הכהונה הזמנית, ובעל השליטה בחר לוותר על תפקיד היו"ר ולהישאר מנכ"ל

אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי / צילום: שלומי יוסף, גלובס
אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי / צילום: שלומי יוסף, גלובס

איש העסקים אדוארדו אלשטיין מעדיף את תפקיד המנכ"ל בחברת הנדל"ן נכסים ובניין על פני תפקיד יו"ר הדירקטוריון שלה. ל"גלובס" נודע כי אלשטיין מתכוון למנות את עצמו לתפקיד המנכ"ל הקבוע של נכסים ובניין, לאחר שיבחר במועמד שימלא מעתה את תפקיד יו"ר הדירקטוריון.

אלשטיין הוא בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי-דסק"ש (דיסקונט השקעות), שנכסים ובניין מהווה את זרוע הנדל"ן שלה. מאז מאי 2014 מכהן אלשטיין בתפקידי היו"ר של אי.די.בי ושל דסק"ש, ובדצמבר 2015 מינה עצמו גם לתפקיד היו"ר בנכסים ובניין, הנסחרת בשווי של 1.56 מיליארד שקל.

במאי 2019 עזבה מנכ"לית נכסים ובניין, סגי איתן, את תפקידה, ואת מקומה תפס אלשטיין כממלא-מקום מנכ"ל לקדנציה בת שישה חודשים, לאחר שקיבל את הסכמת בעלי מניות המיעוט בחברה להחזיק במקביל בשני התפקידים. בהמשך הוארכה קדנציה זו בשישה חודשים נוספים - גם כן באישור בעלי מניות המיעוט - עד סיומה ב-7 במאי.

בתום תקופה זו נדרש אלשטיין לוותר על אחד משני התפקידים, ואכן אתמול דיווחה נכסים ובניין  כי אלשטיין חדל מלכהן כיו"ר הדירקטוריון ב-7 במאי. עוד דיווחה החברה כי אלשטיין ממשיך לכהן כדירקטור רגיל וכממלא-מקום המנכ"ל.

בקבוצת אי.די.בי-דסק"ש בוחנים כעת מועמדים לתפקיד יו"ר נכסים ובניין, ולאחר מינוי היו"ר החדש יחליט כנראה הדירקטוריון על מינויו של אלשטיין למנכ"ל קבוע. בכך יצטרף אלשטיין לחיים כצמן, בעל השליטה בקבוצת הנדל"ן המניב גזית גלוב, שהחליט בתחילת 2018 לוותר על כיסא היו"ר לטובת מינוי לתפקיד מנכ"ל החברה. תופעה זו מובנת, לנוכח הגישה בעולם שלפיה מקבל ההחלטות הראשי בתאגיד הוא המנכ"ל, ולא היו"ר.

אלשטיין בן ה-60 פעיל כבר כ-40 שנה בתחומי הנדל"ן. בשנת 1991 הוא השתלט בעזרת המיליארדר ג'ורג' סורוס על חברת אירסה IRSA, והפך אותה לחברת הנדל"ן הגדולה והמגוונת ביותר בארגנטינה. בהמשך הרחיבה אירסה את פעילותה גם בתחום הנדל"ן בארה"ב, וב-2014 רכש אלשטיין דרכה את השליטה בקבוצת אי.די.בי-דסק"ש הישראלית.

בסה"כ הזרימה אירסה סכום עתק של קרוב ל-3 מיליארד שקל לאי.די.בי, אולם קופת החברה עדיין ריקה ממזומנים ויתרת חובותיה למחזיקי האג"ח מסתכמת בכ-2.04 מיליארד שקל. בסוף מרץ הציגה אי.די.בי ערך נכסי נקי שלילי (NAV) של 1.2 מיליארד שקל ורמת מינוף (LTV) של 287%, ולדוחות הכספיים שלה לסיכום 2019 הוצמדה הערת עסק חי מטעם רואי החשבון.

אי.די.בי אמורה לפרוע בסוף יוני תשלומי ריבית של 36 מיליון למחזיקי האג"ח, והמקור לתשלום זה אמור להגיע מעסקת בעלי עניין שעליה חתמה מול נכסים ובניין. במסגרת העסקה, תרכוש נכסים ובניין את חלקה (25.8%) של אי.די.בי בחברת הנדל"ן IDBG בתמורה ל-27.8 מיליון דולר (כ-98 מיליון שקל לפי שער חליפין נוכחי).

חברת IDBG היא חברת נדל"ן מניב שמחזיקה בפרויקט המשרדים והמסחר טיבולי, שבעיר לאס וגאס בארה"ב. מדובר כאמור בעסקת בעלי עניין, ומשום כך מחייב ביצועה את אישור בעלי מניות המיעוט של נכסים ובניין, ובראשם הגופים המוסדיים.

ב-9 ביוני תכנס החברה אסיפה מיוחדת, שבמסגרתה תעלה ההצעה לאישור אסיפת בעלי המניות. כ-31% ממניות נכסים ובניין מוחזקות כיום בידי הציבור (השאר בידי דסק"ש), כאשר בעל המניות הגדול מקרב המיעוט הוא בית ההשקעות פסגות, שמחזיק ב-5% ממניות נכסים ובניין.