נתב"ג: טרמינל 1 יישאר סגור לפעילות בינלאומית לזמן בלתי מוגבל

כך הודיעה היום רשות שדות התעופה לחברות התעופה • האגרות שמשלמות החברות יעודכנו בהתאם • על רקע משבר הקורונה, בחודש אפריל 2020 נרשמה צניחה של 99.5% בתנועת הנוסעים בנתב"ג לעומת אפריל אשתקד

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מתן פורטנוי, גלובס
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

טרמינל 1, שנסגר לטיסות בעקבות הצניחה במספר הנוסעים, יישאר סגור לטיסות בינלאומיות - כך הודיעה היום (ב') רשות שדות התעופה לחברות התעופה.

בימים שבשגרה שימש טרמינל 1 את ישראייר ואת ארקיע לטיסות הפנים לאילת ואת חברות הלואו קוסט בטיסות לאירופה, ולשם כך הוא אף נפתח ביוני 2017.

במכתב שקיבלו חברות התעופה, מפרט שמואל זכאי, מנכ"ל נתב"ג, כי "לאור התחזית לירידה במספר הנוסעים לשנה הנוכחית ול-2021, טרמינל 1 יישאר סגור, וכל הפעילות הבינלאומית תועתק לטרמינל 3 לזמן בלתי מוגבל".

זכאי מפרט כי גם האגרות המשולמות יותאמו לתעריפי טרמינל 3: האגרות לחברות התעופה הנוחתות בטרמינל 3 עומדות על 26 דולר, יותר מפי שניים מגובה האגרה של טרמינל 1 העומדת על 11 דולר. אגרות אחרות שמשלמות חברות התעופה יושפעו בהתאם: לדוגמה, אגרות סבל לנוסע, שבטרמינל 1 עומדות על כ-9 שקלים, יעודכנו לכ-20 שקל בטרמינל 3.

היום פרסם נמל התעופה הית'רו בלונדון, אחד מנמלי התעופה העמוסים בעולם בימים שבשגרה, כי תנועת הנוסעים שחלפה בשדה בחודש אפריל 2020 עמדה על כ-200 אלף נוסעים בלבד, מה שבימים הרגילים משקף תנועה של יום אחד. גם בנתב"ג חודש אפריל 2020 שיקף את התמונה העגומה בתעופה עם צניחה של 99.5% בתנועת הנוסעים לעומת אפריל אשתקד, מכ-2 מיליון נוסעים ל-9,400 בלבד על רקע משבר הקורונה. 

נתב"ג, כמו כל ענף התעופה, סופג נזק אדיר עם מחיקת התנועה המסחרית כמעט באופן מוחלט. הכנסות השדה צנחו, החנויות שבו סגורות, ומאות עובדים הוצאו לחל"ת.

מחד, חברות התעופה אולי מצפות להקלות באגרות שגובות מהן נמלי התעופה בעולם על-מנת שיוכלו להרים את הראש מהמשבר שאליו הן נקלעו. מנגד, גם נמלי התעופה נקלעו לקשיים, ובנתב"ג למשל אין כוונה להפחית באגרות, בעיקר אחרי שקופת הרשות רוקנה על-ידי משרד האוצר בשנה שעברה. כעת כאמור החברות לא ישלמו פחות אלא יותר, כשהפעילות הבינלאומית תתרכז כולה בטרמינל 3.