דורי נאוי עוזב למיאמי בעיצומו של משבר: "זו התקופה הכי קשה שלנו"

מניית נאוי נחתכה מתחילת השנה בכ-40% ורשמה זינוק בהפרשה לחובות מסופקים • הבעלים והמנכ"ל של חברת המימון החוץ-בנקאי סבור כי "אם לא יהיה גל שני של התפרצות הקורונה, המצב ישתפר" • על המעבר למיאמי: "אם בעלי המניות לא יאשרו את המהלך - איאלץ להתפטר"

האחים נאוי / צילום: יונתן בלום
האחים נאוי / צילום: יונתן בלום

משבר הקורונה, שפגע באופן רוחבי כמעט בכל ענפי הפעילות במשק, לא פסח על פעילותן של חברות האשראי החוץ-בנקאי. מדובר באחד הסקטורים הלוהטים בבורסת תל אביב ב-2019, שהתאפיין בעליות דו-ספרתיות ואף למעלה מכך שהציגו מניותיו בסיכום שנתי, וכן בהצטרפות שחקנים חדשים לזירה הבורסאית, המונה כיום יותר מ-10 חברות.

התפרצות משבר הקורונה הובילה ל"פניית פרסה" בסנטימנט החיובי כלפי חברות המימון החוץ-בנקאי ולירידות חדות במניותיהן - וכיום הוא מאתגר גם את הגורמים הוותיקים והמנוסים בענף, כפי שמספר בראיון ל"גלובס" דורי נאוי, מנכ"ל משותף בחברת אחים נאוי, חלוצת פעילות האשראי החוץ-בנקאי בבורסה. עם הירידות האחרונות השלימה מניית אחים נאוי צניחה של קרוב ל-40% מתחילת 2020, לשווי חברה נוכחי של כ-500 מיליון שקל.

לדברי נאוי, התקופה האחרונה "הייתה התקופה הכי קשה שלנו, לא רק מאז שהחברה התחילה להיסחר בבורסה, אלא ב-40 השנים האחרונות, מאז שהתחלנו לעבוד בתחום. המשבר הזה היה גם קשה יותר מזה של 2008 מבחינת הלחץ שהוא ייצר בעקבות סגירת המשק הטוטאלית, ולכן הוא התאפיין בחודש וחצי של מתחים, חרדות וקשיים משמעותיים - בהחלט לא טיול של אחה"צ בפארק".

במבט קדימה, סבור נאוי, "אנחנו בעיצומו של המשבר, ונראה שבחודשים הקרובים עדיין יהיה קשה מאוד. עוד יהיה קשה יותר לפני שיהיה טוב, אבל אם לא יהיה גל שני של התפרצות, המצב ישתפר. אם תגיע לנו עוד הפתעה, המצב עלול להיות חמור מאוד".

איזה צעדים נקטתם כדי להתמודד עם המשבר?

"אנחנו פועלים בשמרנות יתרה ובהקפדה על ביטחונות, ואנחנו במגמת ירידה בהיקף תיק האשראי שלנו, שגם משמעותה היא שמרנות יתר", אומר נאוי. "צמצמנו את תיק האשראי שלנו לכ-2 מיליארד שקל, לעומת כ-2.5 מיליארד שקל בסוף 2019, ואנחנו מקטינים סיכונים, כי אף אחד לא יודע איך מצב הדברים יתפתח".

נוסף על כך, מציין נאוי כי "עוד לפני המשבר כבר יצאנו מתחומי המסעדנות, אולמות האירועים, התיירות וההלבשה, שבהם היינו בעבר, וכיום אין לנו חשיפה אליהם. החשיפה הגדולה ביותר, המהווה כ-40% מתיק האשראי שלנו, היא לתחומי הנדל"ן והתשתיות - שם המשק עוד עובד פחות או יותר. היתר הוא בעיקר מסחר מסוגים שונים ותעשייה".

"המערכת הבנקאית נתנה לנו גיבוי"

"ירדנו בהיקף האשראי במערכת הבנקאית מרצוננו, וכחלק מהתפיסה השמרנית שלנו, כדי לצמצם חשיפות", מוסיף נאוי. "עד כה לא חווינו קושי מיוחד בתזרים, ולראיה, פירעון הנע"מים (ניירות ערך מסחריים) שביצענו בהצלחה". הפירעון שאותו מזכיר נאוי, היה ככל הנראה אחד האירועים המשמעותיים שעמם התמודדה אחים נאוי במהלך המשבר, וכלל תשלום של יותר מ-430 מיליון שקל, שאותו נדרשה החברה לספק באופן מיידי, בגין ניירות ערך מסחריים (נע"מ) פרטיים שהנפיקה בעבר לגופים מוסדיים.

"זה הגיע בהפתעה, כי לא ציפינו שכולם יבקשו בבת אחת את כל הכסף", אומר נאוי. "אבל הבהלה הכללית והאירוע שהתעצם בשוק ההון, הובילו לפדיונות ענקיים בקרנות הכספיות, ולא הותירו ברירה לגופים, אלא להשיב כספים הביתה - ולכן הם פנו אלינו. בהתאם לתנאי הנע"מ, יש לנו התחייבות להחזר הכסף בתוך 7 ימים מרגע הקריאה אליו, אבל לשמחתנו, עם מערכת בנקאית שנתנה לנו גיבוי ועם לקוחות איתנים, הצלחנו להתמודד עם ההתחייבויות בהצלחה".

למרות האיתנות היחסית שמפגינה אחים נאוי במשבר הנוכחי, גם היא אינה חסינה אליו לגמרי, והשפעותיו כבר התחילו לבוא לידי ביטוי בסיכום תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה, שפורסמו במהלך השבוע. השפעות אלה בלטו בעיקר בסעיף ההפרשה לחובות מסופקים, שזינקו והגיעו לסכום של כ-9 מיליון שקל, לעומת פחות מ-1 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2019, והורכבו, לפי החברה, "מהפרשות בגין חובות לקוחות שונים ממגוון ענפים במשק", בסכום של יותר מ-5 מיליון שקל, לצד "הפרשה כללית" ביתרת הסכום.

"אנחנו עקביים בנושא הזה, ועובדים לפי תקן החשבונאות המחמיר, שלא כל החברות פועלות לפיו", מסביר נאוי. "כיום, בגלל המשבר, יש סיכון אמיתי הגלום בתיק הלקוחות, והוא בא לידי ביטוי בדוחות, משום שלדעתנו, זה מה שמשקף את המצב כיום".

לדבריו, "אנחנו במצב משק משברי, ובמצב כזה החובות המסופקים עולים, אבל אין בנתונים איזו דרמה יוצאת דופן. מה שפגע בנו יותר ברבעון אלה לא ההפרשות בגין הלקוחות, אלא ההפרשה הכללית שרשמנו, שם הלכנו לחומרה, וסביר להניח שבעתיד אם מצב המשק ישתפר, המספרים שם יצטמצמו. צריך לזכור שהיקף ההפרשה הכללית גם תלויה בגודל תיק הלקוחות".

הרווח הנקי נשחק ב-18% ברבעון

בשורה התחתונה, הרווח הנקי של אחים נאוי לרבעון הראשון של 2020 נשחק ב-18% והסתכם בכ-16 מיליון שקל. בעניין זה מציין נאוי: "בסך-הכול, בתקופה כזאת ואחרי ההפרשות שרשמנו, היה לנו רבעון מצוין מבחינת הרווח, שמראה שהמכונה ממשיכה לעבוד, אם כי בקצב איטי יותר".

בשורה העליונה, הכנסותיה הרבעוניות של אחים נאוי צמחו ב-18% והתקרבו ל-41 מיליון שקל, וזאת לדברי החברה, בזכות "עלייה ביתרת תיק האשראי הממוצע שניתן ללקוחות". נאוי מוסיף בעניין זה כי "הכנסות הרבעון הראשון כוללות גם את תחילת השנה, עוד לפני השפעת הקורונה, ויש גם הכנסות מראש - מה שסייע לשיפור".

עם זאת, בהמשך השנה צפויות הכנסותיה של אחים נאוי להיפגע, וכפי שעדכנה החברה לצד הדוחות, "לאור אי-הוודאות בשווקים, ההאטה הכלכלית והיערכות החברה, צפויה להערכת הנהלת החברה, ירידה משמעותית בהכנסותיה כתוצאה מצמצום תיק האשראי". באחים נאוי מעריכים כי הנזק שנוצר בשווקים, "ישפיע לרעה על כמות העסקאות, על נזילות עסקים וחברות ועל יכולתם לשרת את חובותיהם", ובהתאם "תיווצר במשק ירידה באשראי העסקי ומחירי המימון צפויים לעלות על מנת להדביק את הסיכון הגלום בשווקים".

"אני מעוניין להעביר את השרביט לדור ההמשך"

כחלוצת פעילות האשראי החוץ-בנקאי בבורסת תל אביב, הצטרפה אליה אחים נאוי בתחילת 2011 באמצעות מיזוג לשלד בורסאי. פעילותה מתרכזת בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים) - עסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה בתמורה לעמלה הנקבעת באחוזים.

לצד האתגרים הפיננסיים, בתוך אחת התקופות הסוערות העוברות על השווקים, עלה שמו של דורי נאוי בימים האחרונים לכותרות, כשהודיע על כוונתו לעבור לגור בחודשי הקיץ הקרובים במיאמי שבפלורידה. המשקיעים כנראה לא אהבו את ההחלטה, ושלחו את מניית נאוי לירידה של כ-8% ביום הדיווח על כוונתו של נאוי. עם זאת, נאוי מקווה שבעלי המניות, אחרי שיבינו את תוכניותיו, יאשרו את המהלך. אחרת, לדבריו, "גם אני וגם החברה נפסיד מזה".

לדברי נאוי, "האחריות שלי היא על כל החברה, והחלטת בעלי המניות תהיה בעצם הצבעת אמון בי, כי אם לא יאשרו את המהלך, איאלץ להתפטר". לגבי החלטתו, הסביר: "אני כבר בן 63, ומעוניין בעשור הקרוב להעביר את השרביט של ניהול החברה לדור ההמשך. זאת החלטה שהגיעה אחרי הרבה מחשבה, ולדעתי, זו הדרך הנכונה והטובה לעשות זאת".

לגבי המקום שאליו בחר לעבור לגור, אומר נאוי: "בשנים האחרונות הייתי על הקו למיאמי במסגרת החופשות שלי, וזה יעד שאליו מגיעים הרבה אנשים שיוצאים לפנסיה".

נאוי מחזיק בשליטה באחים נאוי יחד עם אחיו שאול, בן ה-66, וחולק עמו את משרת המנכ"ל. צמד האחים מהווים יחד את הרוח החיה מאחורי פעילות החברה מאז שייסדו אותה, והם אחראים מרכזיים על צמיחתה המשמעותית מאז שהתחילה להיסחר בבורסה ב-2011.

נאוי מדגיש כי בכוונתו להמשיך להיות מעורב בניהולה של החברה, כפי שעשה עד כה, וכי אין במעבר שהוא מתכנן לפלורידה כדי לרמוז על פרידה מפעילות בחברה, שהיא העסק המרכזי והיחיד שיש לו, אלא ביטוי לרצונו להתחיל בהעברת המושכות לדור ההמשך.

לדבריו, "לא צפוי כל נזק לחברה או שינוי בתפקוד שלי. אני אמשיך לתפקד במשרה מלאה, מא' ועד ת', ולא הייתה שום סיבה לתגובת המשקיעים ולבהלה".

"יש חברות עם רמות מכפילים מטורפות"

הכיוון השלילי שבו צועדת בתקופה האחרונה מניית אחים נאוי, משקף את המגמה הכללית שממנה סובלות גם מתחרותיה הבורסאיות של החברה, אחרי שכאמור ב-2019 נהנה הענף מעליות חדות.

גל העליות בשנה שעברה יצר בועה בענף האשראי החוץ-בנקאי?

נאוי: "כשרואים רמות מכפילים מטורפות, של 20-25, שבהן נסחרות כמה מהחברות בענף בבורסה, ואת העובדה שחלקן נסחרות בפי שלושה ופי ארבעה על ההון העצמי שלהן - אלה סימנים של בועה, ולא של דבר נורמלי. בסופו של דבר, מה שלא הגיוני - מתכווץ לרמות מחירים הגיוניות. אנחנו, לעומת זאת, נסחרים 1 ל-1 על ההון העצמי שלנו, ובמכפיל 10".

נאוי מעריך כי "מי שלא יביא את התוצאות המיוחלות, ועשה חיתום לא נכון ללקוחות, יספוג מהמערכת הבנקאית, לא יקבל אשראי משוק ההון - ולא יוכל להמשיך לתפקד". 

חברת נאוי - תעודת זהות

■ תחום פעילות: אשראי חוץ בנקאי

■ בעלי שליטה ומנכ"לים משותפים: האחים דורי ושאול נאוי

■ תוצאות רבעון ראשון ב-2020: הכנסות מימון כ-41 מיליון שקל; הוצאות לחובות מסופקים: כ-9 מיליון שקל; רווח נקי: כ-16 מיליון שקל