לאחר הערת "עסק חי": חברת הנדל"ן הזרה רילייטד מקדמת הסדר חוב ללא תספורת

כך עולה מבקשה שהגיש אתמול נאמן האג"ח לבית המשפט בת"א • לפי הבקשה, המתווה של הסדר החוב לא יכלול "תספורת", אלא רק דחייה של חלק מהחוב לתקופה של שנה בלבד

סטיבן רוס, בעלי רילייטד / צילום: אתר החברה
סטיבן רוס, בעלי רילייטד / צילום: אתר החברה

חברת הנדל"ן הזרה רילייטד מתקרבת להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח שהנפיקה בישראל - כך עולה מבקשה שהגיש אתמול נאמן האג"ח לבית המשפט המחוזי בתל אביב. לפי הבקשה, המתווה של הסדר החוב לא יכלול "תספורת", אלא רק דחייה של חלק מהחוב לתקופה של שנה בלבד.

את הבקשה לבית המשפט הגישה חברת שטראוס לזר, המשמשת נאמן האג"ח באמצעות באי כוחה, עוה"ד עופר צור, מאיה צברי ועומר רזין ממשרד גורניצקי ושות'. מהבקשה עולה כי במסגרת משא ומתן שמתנהל בין רילייטד לנאמן ולנציגי המחזיקים לצורך גיבוש הסדר חוב, התגבשו עקרונות שלפיהם אמור הסדר החוב להתבסס.

עקרונות אלה כוללים פירעון מלא של כספי האג"ח - כלומר, ללא "תספורת" כספית ותרומת בעלים. כמו כן, יתבסס ההסדר על הסכמת הצדדים להקדמת פירעון של חלק מהחוב מחד, ובמקביל דחייה בת 12 חודשים בפירעון יתרת החוב, תוך "פיצוי" בגובה הריבית והבטחת התשלום הנדחה. השלמת ההסדר תחייב את הסכמת רילייטד, וכן את אישורו באסיפת מחזיקי האג"ח של החברה.

רילייטד עוסקת בתחום הנדל"ן המניב בארה"ב, ונמנית עם קבוצת רילייטד, שנמצאת בשליטת יזם הנדל"ן האמריקאי סטיבן רוס. החברה מחזיקה בארבעה בנייני מגורים בניו יורק ובשיקגו, שבהם 1,208 יחידות דיור להשכרה. כמו כן, מחזיקה החברה בארבעה מרכזים מסחריים בניו יורק ובשתי קומות משרדים במגדל הצפוני של מרכז טיים וורנר, גם כן בניו יורק.

לפני כחמש שנים גייסה רילייטד 847 מיליון שקל בהנפקת אג"ח מסדרה א' בבורסת תל אביב. נכון להיום עומדת יתרת קרן החוב על 677.6 מיליון שקל (194 מיליון דולר), ואותה היתה אמורה לפרוע בתשלום אחד בספטמבר הקרוב. עם זאת, לקראת סוף מרץ פרסמה החברה את דוחותיה הכספיים ל-2019, שכללו במפתיע הערת "עסק חי", וזאת בשל גירעון של 127.7 מיליון דולר בהון החוזר המאוחד.

רילייטד סיימה את 2019 עם מזומנים בשווי של 45.6 מיליון דולר, וללא מקורות ודאיים מספקים לפירעון החוב. בדוח התזרים החזוי ציינה החברה כי בכוונתה לפתור את פערי התזרים על ידי גיוס של 194 מיליון דולר (נטו) בהנפקת סדרה חדשה של אג"ח (סדרה ב'). עם זאת, עניין זה לא נתפס כריאלי לאור המצוקה שאליה נקלעה החברה.

בעקבות המצב הפחיתה חברת הדירוג S&P מעלות את דירוג החוב של רילייטד מ-A פלוס ל-BBB, ואילו נאמן האג"ח כינס אסיפת מחזיקים ראשונה לדיון במצב. בהמשך מינו המחזיקים את אנשי מגדל ביטוח ואת עו"ד עודד גולדשטיין כחברי הנציגות מטעמם ובחרו את משרד גורניצקי ושות' לשמש בתפקיד היועצים המשפטיים. לאחר מינויים אלה התחילו המגעים הרשמיים בין החברה לנאמן והנציגות. במסגרת המגעים התחייבה החברה להעביר מסמכים ולא לנקוט פעולות מסוימות במשך 45 יום, ואילו הנאמן והנציגות התקשרו עם פירמת עורכי דין אמריקאית וחברת הייעוץ הפיננסי הבינלאומית דאף אנד פלפס, לצורך בחינת מצבה הכלכלי והמימוני של החברה על רקע משבר הקורונה.

בנסיבות אלה התחיל להתנהל מו"מ בין הצדדים, תוך שהנאמן והנציגות מבהירים כי הם עומדים על פירעון מלא של התשלומים וכי יסכימו לשקול הסדר, אך ורק בתנאי שלא ייפגעו זכויות מחזיקי האג"ח. מהבקשה שהוגשה לבית המשפט, עולה כי הצדדים מתקרבים לסיכום בנושא. את הפנייה לבית המשפט יזם הנאמן על פי חוק חדלות הפירעון החדש, והיא נועדה לזרז את השלמת הסדר החוב. במסגרת הפנייה, מבקש הנאמן שבית המשפט לא ימנה מומחה מטעמו לבחינת ההסדר, וזאת לנוכח פעילות חברת הנדל"ן בארה"ב והשימוש שעשה הנאמן ביועצים מקצועיים זרים.