"העולם החדש שאחרי הקורונה יהיה יותר דיגיטלי ופחות גלובלי"

מארק אנדרסן, מומחה מאקרו כלכלה ומנהל תחום הקצאת נכסים גלובליים במשרד מנהל ההשקעות הראשי של UBS: "שוק הנפט יגיע לאיזון ברבעון השלישי, והביקוש יעלה על ההיצע ברבעון הרביעי" • "הזהב יעלה ל-1,800 דולר במהלך החודשים הבאים"

מארק אנדרסן, מנהל תחום הקצאת נכסים גלובליים במשרד מנהל ההשקעות הראשי של UBS / צילום: רונן מחלב
מארק אנדרסן, מנהל תחום הקצאת נכסים גלובליים במשרד מנהל ההשקעות הראשי של UBS / צילום: רונן מחלב

עכשיו, כשהעולם כולו נמצאת בתהליך הדרגתי וזהיר של חזרה לשגרה תחת החשש הגדול מהתפרצות נוספת של נגיף הקורונה, משקיעים רבים שואלים את עצמם כיצד תיראה בעתיד ה"שגרה החדשה" ומהן הזדמנויות ההשקעה הטובות ביותר בסביבה הנוכחית. 

"בתרחיש המרכזי שלנו, אם יהיו גלים נוספים של הדבקות, יהיה צורך להטיל שוב, לסירוגין, מגבלות במהלך שנת 2020, כך שהפעילות הכלכלית תחזור למצבה הנורמלי לאורך זמן החל מדצמבר 2020. אולם ההתקדמות ביכולת הבלימה וטיפולים תרופתיים שנראים מבטיחים, מעודדים במידת מה, וייתכן שנוכל לראות חזרה מהירה יותר לרמות פעילות נורמליות יותר". כך אומר מארק אנדרסן, מומחה מאקרו כלכלה ומנהל תחום הקצאת נכסים גלובליים במשרד מנהל ההשקעות הראשי של UBS Global Wealth Management, בראיון ל"גלובס". 

איפה מומלץ להשקיע כיום ?

"בשלב זה אנו מוצאים ערך בעיקר בשווקי האשראי, לרבות אג"ח מדורגות  (Investment-grade), אג"ח בארה"ב עם תשואה גבוהה ואג"ח של מדינות מתפתחות. קובעי מדיניות פעלו באגרסיביות כדי למנוע את התפשטות ההחרפה וההידוק של התנאים הפיננסיים. אנו סבורים שהתגובה המהירה של קובעי המדיניות הייתה מקיפה מספיק כדי לסייע לחברות שהיו כלכליות לפני המגפה להימנע ממצב שבו בעיות נזילות הופכות לבעיות חדלות פירעון ולכן תמכו בעיקר בתחום האשראי".

"למרות שסיכוני נזילות כבר תומחרו במידה רבה לאחר הודעת הריבית של הפד בסוף מרץ, מרווחי אשראי קיימים עדיין ומשקפים ירידה חדה בפעילות הכלכלית וברווחים. בשעה שהכלכלה העולמית תתאושש במחצית השנייה של השנה והנראות לקראת 2021 גוברת, אנו צופים כי מרווחי האשראי יתמחרו את השיפור הזה עד לסוף השנה. בדומה לכך, אנו סבורים כי מחירי המניות יעלו ב-12 החודשים הבאים עם השיפור במומנטום הכלכלי במחצית השנייה של השנה, כי שיעורי הריבית יישארו נמוכים וכן מכיוון שהחיפוש אחר תשואה מוביל את הכסף חזרה לעולם המניות".

כיצד ישתנה העולם שלאחר הקורונה ואילו מגמות ארוכות טווח ייהנו מכך?

"העולם שלאחר המשבר יהיה שקוע בחובות גדולים יותר, הוא יהיה פחות גלובלי ויותר דיגיטלי. רמות החוב יהיו הרבה יותר גבוהות בסוף המשבר הנוכחי. תמונת ההוצאה הפיסקלית המדויקת טרם התבהרה, אך לפי האומדנים הנוכחיים שלנו, חובות ריבוניים יגדלו ב-15-25 נקודות האחוז מהתוצר עד לסוף 2021 לעומת סוף 2019 ברוב מדינות אירופה ובארה"ב. ממשלות שונות יממנו את החוב בצורה שונה, אך באופן כללי, אנו צופים שזה יביא לעלייה במסים, דיכוי פיננסי ועלייה מתונה באינפלציה. כמו כן, אנו סבורים כי מבחינת מבנה, העולם יהיה פחות גלובלי כתוצאה מהתגברות הפופוליזם והפרוטקציוניזם ויותר לוקלי, על מנת להגביר את הביטחון בשרשראות האספקה. לבסוף, העולם ככל הנראה יהפוך לדיגיטלי יותר. צעדי הסגר אילצו צרכנים ועסקים רבים לשנות באופן מהותי את האופן שבו הם קונים ומוכרים סחורות ושירותים.

"אימוץ נרחב יותר של טכנולוגיות דיגיטליות יועיל למסחר האלקטרוני ולשירותי הפינטק, ואילו חברות העוסקות באוטומציה ורובוטיקה יחוו עלייה בביקוש מכיוון שמדינות שבהן השכר גבוה ישקיעו בשרשראות אספקה מקומיות. מוקד נוסף הוא האופן שבו טכנולוגיה יכולה לתמוך בשיפור שירותי הבריאות והגברת יעילותם. אנו סבורים כי הדבר עשוי להגביר את המיקוד בטכנולוגיות בתחום הבריאות (HealthTech) בפרט, עם ביקוש גובר בתחומים כמו מחשוב בבריאות, חדשנות פורצת דרך בתחומים כמו טלרפואה, כמו גם תוכנות העוסקות בבריאות האוכלוסייה ופיתוחים בטיפולים רפואיים, לדוגמה - טיפולים גנטיים ואונקולוגיה".

"מחיר הזהב יעלה ל-1,800 דולר לאונקיה במהלך החודשים הבאים"

מה דעתך על השקעה בנפט?

"התחזית לשנה הזאת ולשנה הבאה מסבירה פנים לנפט: הביקוש יעלה עם התאוששות הכלכלה העולמית, בפרט עם הסרת המגבלות על נסיעות החל מחודש מאי, והיקף ההפקה יירד בשל רמת המחירים הנמוכה כעת והקיצוצים בהוצאות ההון שנקטו יצרניות הנפט והגז. לכן אנו צופים כי שוק הנפט יגיע לאיזון ברבעון השלישי, וכי הביקוש יעלה על ההיצע ברבעון הרביעי וכן כי נפט מסוג ברנט יתאושש למחיר של 43 דולר לחבית עד לסוף השנה ו-55 דולר לחבית עד לאמצע 2021. בשל מחירי האנרגיה הנמוכים של היום, אנו נשאלים לעתים קרובות האם הגיע הזמן להשקיע בסחורות יסוד בתחום האנרגיה, כמו למשל - בנפט גולמי. למרות שדומה כי נקודת הפיתול קרובה, היינו אומרים שהדרך הטובה ביותר לתאר את הסביבה הנוכחית היא "תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר".

"כאשר מלאי הנפט עדיין הולך וגדל, מחירי הנפט הגולמי נותרו פגיעים לירידות נוספות. בשונה ממניות אנרגיה, המתומחרות בגין שינויים מהותיים צפויים, מחירי סחורות האנרגיה משקפים את מצב השוק הנוכחי, שבו ההיצע עצום. ישנו הבדל גדול נוסף בהשוואה להשקעה במניות. בעוד שמשקיעי מניות אינם חווים הפסד בסביבה שבה מחיר המניות יציב, משקיע בסחורת יסוד בתחום האנרגיה - למשל, בנפט גולמי - כן יחווה הפסד אם העקומה נמצאת בשיפוע עולה כפי שהיא כיום. הדבר נובע מכך שחוזים לרכישות עתידיות נמכרים לפני מועד פקיעתם כדי להימנע ממסירה פיזית של נכס הבסיס, וההון מושקע מחדש בחוזה הבא. התוצאה היא מה שמכונה "roll loss" (ההפסד הנובע מקניית החוזה של החודש הבא במחיר גבוה יותר). מסיבות אלו, איננו ממליצים על פוזיציה ארוכה על הנפט הגולמי".

מה בנוגע לזהב?

נכסים ריאליים כמו זהב אמורים להמשיך וליהנות מהתמריצים המוניטריים האגרסיביים של בנקים מרכזיים מובילים. אנו צופים כי מחיר הזהב יעלה ל-1,800 דולר לאונקיה במהלך החודשים הבאים. תרחיש הבסיס שלנו עדיין גורס שהצמיחה הכלכלית אמנם תתאושש במחצית השנייה של השנה, אך תגובה מוניטרית אגרסיבית יותר במטרה לאושש את הכלכלה הגלובלית תדחוף את הזהב לטווח של 1,900-2,000 דולר לאונקיה המעיד על הסיכונים. בטווח הארוך יותר, אנו סבורים כי רוב הסיכויים שהזהב יהפוך ליותר רלוונטי בתיקי ההשקעה שלנו, בשל הרגישות הגבוהה לפיחות בדולר, רמות החוב הגבוהות של הציבור, דיכוי פיננסי וסיכונים גיאופוליטיים. הצורך בחלופות גיוון לאג"ח באיכות גבוהה, בשל הריביות הריאליות הנמוכות היסטורית, תומך גם הוא בהשקעה בזהב".

מה לגבי אנרגיה מתחדשת - האם מגפת הקורונה וירידת מחירי הנפט יפסיקו את ההשקעות באנרגיה מתחדשת?

"להפך, אני חושב שהמשבר הנוכחי יכול דווקא לתמוך במגמת המעבר למקורות אנרגיה מתחדשת. מדיניות של ניטרליות אקלימית והגברת השימוש היעיל במשאבים יישארו במקום גבוה בסדר היום של מדינות וחברות מסחריות, בפרט באיחוד האירופי, השואף לניטרליות פחמנית עד שנת 2050 ("העסקה הירוקה" - green deal). כמו כן, כדי להמריץ את הפעילות הכלכלית, ממשלות באירופה עשויות לשקול את הגברת התמיכה בהשקעות גבוהות יותר בתשתיות. ממשלות יתמקדו כעת בשלושה תחומי תשתית עיקריים אשר יעזרו להקטין את פליטות הפחמן: אנרגיות מתחדשות, 5G ותחבורת רכבות ציבורית.

"בראייה לטווח ארוך, אנו לא צופים שמחירי הנפט הגולמי הנמוכים ישפיעו במידה ניכרת על צמיחת האנרגיות המתחדשות ברחבי העולם, במיוחד במדינות המפותחות, שבהן השימוש בנפט גולמי לייצור חשמל מוגבל (באירופה מיוצר רק 1% מהחשמל על ידי תחנות כוח הפועלות בנפט). חשוב לזכור כי עלויות ההפקה של אנרגיות מתחדשות - הן באמצעות הרוח והן אנרגיה סולארית - המשיכו לרדת והן בדרך כלל תחרותיות לעומת דלק פוסילי בעל עלות הייצור הנמוכה ביותר כיום - גז טבעי. במדינות שבהן תוצאות לוואי של ייצור, כמו פליטת פחמן, מתומחרות בעלות הייצור הכוללת, היתרונות של אנרגיות מתחדשות גדולות עוד יותר. לראיה, ראוי לקחת בחשבון כי ב-2015-2016 - הפעם האחרונה בה חלה ירידה חדה במחירי הנפט - נמשכה הצמיחה בתחום ייצור האנרגיות המתחדשות לאורך התקופה כולה".

"מחירי הנפט הנמוכים הם בראש ובראשונה אתגר עצום עבור מה שמכונה חברות "הנפט הגדולות ("Big Oil"). עליהן למצוא הזדמנויות עסקיות חדשות בגלל האיום על עצם המבנה שלהן. חברות הנפט הגדולות של אירופה קטנו במהלך הזמן והיקפן דומה כיום לזה של חברות האנרגיה המתחדשות באירופה וקטן מאלה של חברות האנרגיה המתחדשת בארצות הברית. אנו צופים שהם יגדילו את השקעותיהן בטכנולוגיות רוח ימיות".